Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikett: hus-och-hem
Läst 6137 ggr
examynia
5

går det koka disktrasa?

jag har hört att de går att koka sin wettex disktrasa för att den ska bli fräsch igen… dom blir så snabbt ofräscha här å blir så dyrt att köpa nya hela tiden.

är de nån som brukar göra så? eller nån som testat å vet att de funkar?

Maria
0

Jag kör mina i diskmaskinen men jag vet en gammal arbetskamrat som brukade koka sina så det går alldeles säkert bra.

/Maria

examynia
0

okej:-D för då dör ju liksom alla bakterier.. men jag tänkte på de.. håller dom så att dom itne kokar sönder typ:S

Maria
0

Kanske kan man lägga dem i en tvättpåse?

/Maria

zabelle
0

Koka på bara, de håller! Glad

Zabelle   

examynia
0

#4 okej..tack:D

men de lär väl lukta en del?:P

aggeelin
0

Jag tvättar mina i maskinen och det går bra   - jag använder chifonet - men tror att för den som gillar Wettex så går det också bra Flört (jag tycker att de för snuskiga och luktar, dåliga barndomsminnen Flört)

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

examynia
0

#6 chifonet? vad är de för några? *är trög*:-P

pius314
0

Kör i tvättmaskinen 65•. Håller många år :-)

• Tillräckligt bra är perfekt! -
examynia
0

hmm okej… ja de kan jag ju testa -- har tvättstugan på onsdag.. då kanjag ta dom andra gamla med så lär dom ju bli som nya:-D

Anders 50
1

Men koka den inte tillsammans med köttsoppa!  Förvånad Det gjorde en hemhjälp till pappa när han levde. Visserligen var det en unken svinto-svamp, men soppan blev inte god!

Pappa var ju av den gamla sorten som inte var så kräsen i maten och som hade växt upp i en liten fattig torpstuga i början på 1900-talet, men han spottade ut första skeden soppa direkt!  Skrattande

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

examynia
0

hahhaha de låter inget vidare faktiskt.. uscha.. ska försöka att skilja grytorna åt när de ska kokasSkrattande

stina63
0

De går bra både koka eller lägga in dom i diskmaskinen eller tvättmaskinen.

penke
0

wettex har jag inte provat
jag kokar ju ur mina sildukar ..
inga långkok
jag rör om samtidigt
o byter vatten nå´n gång(tills vattnet ser rent ut)
dock,ingen soppa,jag är vegetarian…. *skratt* 

,  penke

Bybo
0

Kör dem i tvättmaskinen. På sista tiden använder jag mest microfiberdukar vilka jag tycker är jättebra :))

[peter54]
0

Att stoppa disktrasor i diskmaskinen tycker jag är mycket osmakligt och jag är inte alls övertygad om att det hjälper så mycket mot bakterierna. Lukten försvinner kanske, men bara temporärt, eftersom lukten mest kommer av bakteriernas "avföring".

Jag tror med andra ord att istället för att göra ren disktrasan, besudlar man all disken med bakterierna istället. Att koka disktrasan funkar säkert, men det är lite samma sak där tycker jag, att vem vill koka Potatis i en kastrull som man just har kokat en äcklig disktrasa i? Inte jag.

Tvättmaskinen är väl det bästa tipset tycker jag. Det som tvättas i den ska ju inte ha kontakt med insidan så att säga.

Personligen kastar jag en illaluktande trasa direkt och försöker aldrig rädda den. Jag föredrar dubbelt hushållspapper framför Wettex och andra disktrasor. Jag tycker att disktrasorna bara sprider omkring droppar jag försöker torka upp, värdelöst dålig uppsugningsförmåga jämfört med hushållspapper.

Glad

examynia
0

å andra sidan så försvinner bakterier när de kokar i 100 grader.. är ju bara tt koka grytan utan nånting i efteråt så dör ju dom bakterierna åxå.. diskmaskinen kör jag dom nog nte just för att de inte blir tillräckligt varmt.. men koka ska jag nog testa å sen koka grytan med bara vatten sen så försvinner ju bakterier..

[peter54]
0

#16 Javisst, så långt håller jag med, men jag tycker nog att det är ganska äckligt ändå. Jag kan ju koka allt möjligt äckligt i en kastrull utan att det är farligt, men jag gör det inte just för att det är så osmakligt.

Dessutom undrar jag om lukten försvinner bara för att bakterierna är borta? Lukt och smak har en tendens att göra sig påminda ändå, trots rengöring.

Jag kan till exempel inte dricka te i en kopp som någon har haft kaffe i, trots att den är diskad emellan.

[cherstin]
0

Jag slänger disktrasorna. Fiberdukarna tvättar jag i tvättmaskinen, använder inte dem som disktrasor.

Bybo
1

Man kanske kan ha en enkom kastrull att koka trasorna i….ev med lite klorin i…eller naeee :))

[magicadehex]
0

Jag brukar koka mina trasor tillsammans med lite tvättmedel i en kastrull. Jag kokar samma trasa två gånger - då blir de superfresha :D

/Magica

fotokrafs
1

Lite OT Min man lagar storköks-diskmaskiner på jobb ibland. Han har sett att flera diskar sin trasor i maskin. Förvånad Hur rena trasorna blir och hur fräscht det är skall jag inte uttala mig om, men de kan i alla fall  påverka diskresultatet negativt om det finns diskmedel i trasan eller att de fastnar i maskinen.

Anders 50
1

Viktigast är att aldrig hänga upp trasan varm när den använts.

Skölj den i kallt vatten sista gången så får bacilluskerna det inte så trivsamt och den håller sig fräsch längre.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

pius314
0

#22 hear hear, och VRID UR DEN ordentligt… så torkar den ju fortare också!

SÅÅÅ äckligt att komma till något "gemensamt" kök på typ jobbet och det hänger en dyngsur disktrasa och stinker. huuuurrrrrvvvv! Skrikandes

• Tillräckligt bra är perfekt! -
examynia
0

#22 jo men de vet jag att man ska skölja i kallt vatten. å jag försöker hänga undan den så långt bort från diskho å slask osv men finns andra  här som inte gör å då hamnar de i diskhon:P

[cherstin]
0

Jag kom på,så här långt efteråt att man kan sticka disktrasor i bomull eller lingarn. Om du kan sticka, gör ett gäng så du har att byta med. De går att tvätta i maskinen samtidigt som du kör 60-tvätten.