Annons:
Etikettordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 557 ggr
Maria
5/31/20, 12:58 PM

Potatis

Någon mer än jag som inte är så förtjust i färskpotatis.

Jag tycker det är svårt att få den fin. Lyckas bäst när jag ångkokar den.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Carmarino
5/31/20, 1:08 PM
#1

Tycker inte heller det är så gott med färskpotatis, men håller med om att de blir bäst när de ångkokas.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

MonicaLagerquist
5/31/20, 1:27 PM
#2

Jag älskar färskpotatis. Nykokt med dill och smör.

Stolt ägare till fem La permer

Scorpio97
5/31/20, 1:32 PM
#3

Jag är inte så förtjust i potatis överlag men just färskpotatis kan jag faktiskt bli sugen på ibland. Jag brukar råsteka eller tillaga i ugn. Men hos mamma äts det kokt, och jag tycker det brukar bli bra. Oavsett tillagningssätt ska det ätas med mycket smör :)


//Jessie

Lillyrod
5/31/20, 2:35 PM
#4

Jag köper "gamla" potatis så länge de finns i affären. Jag tycker färskpotatis bara smakar jord. Inte gott alls i min mun 🙂

Sen äter jag inte speciellt mycket potatis i vanliga fall heller.

Tant Grön
5/31/20, 2:47 PM
#5

Ni som inte gillar färskpotatis, antar att det är den från affären ni inte gillar. Den man odlar själv är något helt annat, särskilt en sort som heter Early puritan. Den är en riktig delikatess som man kan äta med bara smör. Men man skall ta den tidigt innan knölarna blivit för stora.

Carmarino
5/31/20, 3:06 PM
#6

#4 Bakpotatis brukar finnas året om. Det brukar jag köpa om jag blir sugen på potatismos på sommaren. 🙂

#5 Har ätit egenodlad färskpotatis också, på den tiden vi hade sommarstuga och odlade potatis. Tyckte inte de var så mycket godare, även om de var precis nyupptagna.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Maria
5/31/20, 3:09 PM
#7

Förr satte jag mycket potäter😉 men det hjälpte inte. Sena norrlandsmandel var bäst tyckte jag.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Tant Grön
5/31/20, 3:36 PM
#8

När jag var barn tyckte jag inte om färsk potatis, men nu ser jag fram emot den. 🙂

Carmarino
5/31/20, 3:51 PM
#9

Brukar köpa Felix djupfrysta färskpotatis med skal och den är faktiskt väldigt god. Ångkokar den direkt från djupfryst. Den är visserligen dyrare än vanlig potatis, men i längden blir det billigare eftersom jag inte äter så mycket potatis. Kan ta fram exakt så många potatisar jag vill äta och koka bara dem. Resten får ligga kvar i frysen. Då blir det inget svinn.

De gånger jag köpt en påse vanlig potatis har det nämligen oftast slutat med att potatisen börjat gro innan jag hunnit äta upp den. Så de gånger jag vill göra potatismos köper jag oftast bara 2-3 bakpotatisar. Det brukar bli lagom mycket mos av dem.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Soligajag1
5/31/20, 5:24 PM
#10

Jag älskar färsk potatis , med smör på , sill till . Den bästa är såklart från det egna landet , Kommer ihåg när mamma o pappa hade sommar stuga , jag gick o hämtade potatis från landet . Mmm, . Så gott ! 😀

HH 🙂

[Shamanens Ljus]
5/31/20, 5:38 PM
#11

Jag älskar färskpotatis men den ska inte komma från butik för då smakar den fy laban och mögel men jag köper in från närproducerat och förvarar potatisen under året i jordkällarna  och den brukar vara hur fin som helst  hela året.

Jag köpte faktiskt färskpotatis här om dagen i butik och det var då det mest smaklösa jag vart med om, bara vatten liksom 😮 dill i massor men nä fy den var äcklig 🤮

Jag brukar odla lite men inte så det räcker året runt det köper jag in från bönder på orten och jag har än idag fjolårets potatis som är lika fin som när jag i höstas köpte den 😎

Tant Grön
5/31/20, 5:40 PM
#12

#9 Potatis som börjar gro är inte farlig att äta om man tar bort groddarna.

Carmarino
5/31/20, 5:42 PM
#13

#12 Nej, jag vet. Brukar göra det, men de brukar bli lite mjuka också, så de är inte så goda. Det har faktiskt hänt att jag glömt dem så länge att hela påsen var full av groddar - ca 15-20 cm långa. Då var det inte mycket kvar av själva potatisen, så dem gav jag bort till en som planterade dem i sin trädgård. 😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Tarotstollan
6/1/20, 2:36 AM
#14

Färskpotatis smakar ingenting men det är gott ändå. Får bara vara lite försiktig med att äta för många de första gångerna, magen reagerar direkt på att det är färskpotatis.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Honestyisdead
6/1/20, 9:01 AM
#15

Nej jag hade klarat mig utan den och föredrar vanlig potatis.

starhawk
6/1/20, 4:07 PM
#16

Min erfarenhet av färskpotatis är att det bara är ett trick för att dom skall kunna ta mer betalt för den, har inte märkt någon smakskillnad, och sen är dom ju så små, helt hopplöst att sitta och skala, då är det bättre med ett par stycken lagom stora. 

Äter för övrigt inte mycket potatis, det är bara till sillen och lutfisken då det liksom skall vara potatis nåt annat funkar inte där!

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Fridaaaa
6/1/20, 4:19 PM
#17

Färskpotatis tycker jag är gott stekta! :) kokade dagen innan och sedan steka

Tycker inte om att det är så svårt att få tag på vanlig potatis under sommarne, om man vill göra gratäng eller mos

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Upp till toppen
Annons: