Mina akvarium
Jag vet inte om denna tråd är okej här, men admin får ta bort isf.
Mina akvarium är något jag har sysslat med sedan början på 1980-talet. Jag har haft massor av olika arter och olika storlekar på akvarium.
Redan som barn på 1970-talet hade jag guppy i en glass bytta på mitt rum 🫣 Sen hade jag 3 Slöjstjärtar i en glas skål. Detta är totalt tabu och förbjudet, men då viste man inte bättre.
Jag har , i dagsläget, bara två akvarium igång.
Ett på 300 liter och i det har jag Malawi och Palettciklidyngel som blev omhändertagna av LS för en dryg månad sedan.
Ett på 120 liter som jag har tömt och sanerat för att bli kvitt algangreppen. Det akvariumet är nu uppstartat som ett projekt och det är nästan klart nu 😁
I mitt förråd har jag flera större och mindre akvarium stående. De blev nermonterade när vi skalle renovera och jag har inte ställt upp dem igen pga platsbrist. Men de kommer bli uppställda igen när vi väl har hittat ett lämpligt hus och flyttat. Det längtar jag till.
Några av ynglen som huserar där.
Så fina fiskar🙂
/Maria
Det är inte klart ännu, det skall dit lite mer blommor, men jag vet inte vilka. Har inte hittat någon som jag tycker passar 😊
Till vänster är det Blå Bräken och i mitten Gullranka.
#4: Tack 🙂
Akvariumen är mitt största fritidsintresse förutom hundarna.
Växterna är satta i lådor med akvariegrus som är placerade så att de har ständig tillgång till mycket näringsrikt vatten. Jag använder både flytande växtnäring och rot näring till akvarieväxterna, och fiskarna ser ju till att det tillförs ytterligare näring eftersom akvariet cyklas🙂
Just nu har jag dock inga fiskar i akvariumet eftersom det är detta som har sanerats och allt är nytt och utbytt 😊
Så fint du ordnat.
Sorg är kärlek som blivit hemlös
#8: Tack så mycket 😊
Har införskaffat lite fisk till 120 litern nu.
Kardinaltetra (Paracheirodon axelrodi)
Fjärilsciklid "platinum" (Microgeophagus ramirezi "Platina") Hane och hona
(bild 1 honan)
Blå räkor (Neocaridina davidi var. Navy blue)
Hoppas att krukväxterna skall ta sig nu.
Saknar mina stora akvarium. Jag längtar tills jag kan starta upp dem igen.
750 liter. Måttbeställt från Tyskland.
Juwel Trigon. 350 liter
Hörnakvarium med välvd framruta.
Mitt vardagsrum innan renoveringen 😉
#17: Så många du har att njuta av. Så fina.
#18: Jag har bara två igång just nu. De stora, som syns på bilden ovan, är nerstängda och står i förrådet. Men jag kommer ställa upp dem igen när vi har hittat ett lämpligt hus och kan flytta.
Har även haft saltvattensakvarium. Ett på 120 liter och detta på 450 liter.
#20: Jag visste inte att det fanns. Så vackert.
#22: Jodå det finns. Men det är väldigt kostsamt och mycket man måste hålla reda på.
Fick hem 5 stora Scalarer här om dagen. De går just nu i karantän, men skall flyttas till stora akvariumet om några dagar.
Det här är (i mina ögon) en riktigt ståtlig kille 😍
#25: Så vacker
#24: Så vackra fiskar
Tack 😊
Gårdagen gick åt till att fixa med akvariumen. (Med en liten paus när barnen kom hem med tårta och blommor 😊)
Fortfarande grumligt eftersom bilderna togs när det precis var klart 🫣
Scalare
- Redigerat 2026-06-06 09:35 av Draken
Papegojciklid 'blue tiger'
Ancistrus 'albino longfin och 'lemon'
Så fantastiska färger det finns på fiskar.
Så vackert i dina akvarier.
#34: Tack så mycket 🙂
Hoppas att växterna skall ta sig nu.
Jag tycker det är så vackert med akvarium! Vi hade ett litet när jag var barn och jag kunde sitta länge och bara titta på fiskarna. Väldigt rogivande!
Men jag fick då en känsla av att det var besvärligt att hålla rent, är det mycket pyssel och krångligt? Det är väl det som hållit mig ifrån att skaffa akvarium själv.
Nalle Puh - A.A. Milne
#37: Ett mindre akvarium är svårare att hålla rent än ett större.
Mitt stora (inte uppställd just nu) på 750 liter gör jag sällan och aldrig rent. Jag fyller på det vatten som dunstar. Sen ungefär 1-2 ggr om året gör jag ett större vattenbyte på ca. 70%
Pumparna gör jag endast rena när utblåset är näst intill obefintligt, och aldrig i samband med vattenbyte.
Kärleken spirar i 300 litern 😉
Papegojciklid 'Blue tiger'
Äntligen har jhag fått hem mina scalarer. Bokade dem redan när de kläcktes 🙈
F1 Santa isabell
Det är inte alltid bara roligt med akvarium. Har fått cyanoangrepp som jag inte får bukt med i 300 litern,😭 så nu kommer jag måsta riva och kasta allt och bygga upp från början igen.
Cyanon är överallt, tom på rutorna 😒