Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikett: bilder-musik-och-film
Läst 740 ggr
Anders 50
0

På TV ikväll.

Ikväll kl 21.05 visar Kunskapskanalen dokumentärfilmen Gubben i stugan, en film från 1996 av Nina Hedenius.
En underbar film som har visats flera gånger och som jag inte tröttnar på.

Filmen som handlar om Ragnar som bor ensam i sin stuga i skogen och där vi får följa Ragnar under ett helt års tid. Hos Ragnar finns det ingen stress och jäkt, Ragnar som lever i samklang med naturen och årstidsväxlingarna, en märkbar kontrast då filmen börjar med trängseln och stressen i storstaden.

I filmen får man följa Ragnars förehavanden och naturens och klimatets växlingar under ett helt år. I stugan finns el men inget vatten. Det är utedass som gäller och i köket står en kommod med tvättfat och tvålkopp.
Sommartid badar han i ett badkar ute på gården, en oförglömlig scen i filmen.
Det märkvärdiga med Ragnar är att han lever stillsamt i takt med naturen och är nöjd med det. Köksklockan tickar rogivande, ändå är det som att tiden har stannat hos Ragnar. Förutom de år han jobbade i skogen åt Domänverket gör han samma sysslor i dag som för 60 år sedan.
Han hämtar vatten i brunnen, eldar i spisen, matar fåglar, städar. Sätter Potatis, kupar Potatis, tar upp Potatis, sköljer Potatis, skalar Potatis, äter Potatis. Ragnar skördar grönkål, går på dass, lyssnar på radio, tar en tupplur, mal kaffebönor, slipar lien och skottar snö.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

[MargaretaA]
0

Tack för tipset. Vi kanske tittar på det igen - helt underbart program! Kyss

Cristine
0

En underbar film..tror jag sett den 2 gånger.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

zabelle
0

Helt underbar, jag tittar på den nu fast jag sett den förut. Ingen stress där inte…Förvånad 

Sitter i soffan och får lappsjuka Tyst

Zabelle   

Maria
0

Jag älskar den filmen och "badkarsscenen" är helt oslagbarGlad

/Maria

Doris
0

Ja den är bra jag har sätt den 2 gånger förutGlad

Allting är möjligt

Anders 50
0

Ja jag har just sett den, blev 3:e gången nu. Vilken mysig farbror! Glad

Och vad jag gillar trixet när han stryker av droppet på vattenkranen och får ut det sista vattnet! Skrattande

Tydligen går det en serie med Nina Hedenius filmer nu, detta var visst nr 2 av 5.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

chik
0

Har inte sett den…Låter rogivande..Får kanske se om den är i datan..

tackar för tipset. sen om jag såg det lite sent!

Lena.P är jag i verkliga livet.

Mammzing
0

Underbar stund!
Började titta på den när ungarna var små. Då gick den runt jul- trettonhelgen.

Såg just att man kan köpa den på dvd. Tror det var hos LT:s förlag.

Har en stark lust att göra det.

Vilket underbart liv han har, Ragnar!