Gamla ord och uttryck
Har ni några gamla ord och uttryck ni använder?
/Maria
- Redigerat 2025-01-29 09:57 av Maria
Min man sa "äckelpotta" för en stund sedan när vi såg på nyheterna😆
/Maria
#1: Det var det länge sedan jag hörde! 😂
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
- Redigerat 2025-01-29 12:21 av Lona
Imbecill använder jag rätt ofta, likaså räpa fast det kanske snarare är dialektalt? Annorstädes trillar in emellanåt men det är mest om jag skall uttrycka mig lite speciellt i skrift tror jag.
#3: Vad kul, just dom tre orden brukar jag också använda då och då🙂
/Christina
Pamflett är ett ord jag använder ibland när tillfälle ges.
/Christina
#5 "När tillfälle ges" är också fint tycker jag. 😉
/Maria
Käre nån, använder jag ofta både i tal och skrift.
/Maria
Jag använder nog en hel del och kan känna idag att jag inte alltid blir förstådd och inte hänger jag med i nyorden som kommer men försöker hålla ett lite mer modernt språk här på i fokus men i mitt vardagliga tal finns många ord från förr det är så jag är uppvuxen det är så jag är uppfostrad och många äldre fanns med i min uppväxt så orden finns kvar.
Ibland förvånas jag över att folk inte använder står som ett frågetecken när jag inte blir förstådd och det var faktiskt här en gång på i fokus för många år sedan som jag använde ordet eljest och snudd på blev mobbad i den tråden för jag lät gammaldags 😂
Letade reda på lite ord och det är många av dom här som jag använder i dagligt tal inte alla och alla kände jag inte till men då ska jag istället lära in för jag tycker så mycket om gammal språkigt det är något väldigt vackert men att dom är bortglömda det förvånar mig.
https://stockholmsskrivbyra.se/bortglomda-ord/
Ordet äckelpotta jag blir förvånad används det inte nu ? jag kan använda det ibland och jag för mig mycket med ord som kära nån, alla tiders, fantastiskt och hu så förfärligt med mera det är en del av min uppväxt och uppfostran jag har det med mig och har väldigt svårt för att förhålla mig till nyord så det är bara att inse nu börjar man bli gammal på riktigt men det är jag glad för att jag kan bevara det jag fått växa upp med 😎
Ordet betagande använder jag ofta 😉
// Ana
#1: Haha, det är ett roligt ord!
/Christina
#6: 😁
/Christina
Det var endast ett fåtal ord där som jag kände igen, konkarong har jag använt ett par gånger.
Ordet "dock" är väl ganska gammaldags? Det använder jag ofta.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
En jag känner skulle köpa en stickkontakt. Den väldigt unga expediten funderade lite så sa hon: Du menar ett usb?
Nej, en sådan där man sätter i väggen i kontakten.
Aha, en sån där man laddar USB med?
Själv skulle jag köpa lampor till en adventsstake. Frågade en mycket ung kille som jobbade där: Har ni glödlampor till en adventsstake?
Ööööö, glödlampor???? Han såg helt frågande ut och fick fråga en äldre som jobbade där. Jag borde nog ha sagt LED-lampor.
Dårfink slinker ur ibland.
// Ana
- Redigerat 2025-01-30 22:43 av Ana.J
Jag använder många äldre uttryck och tycker att det är riktigt roligt med alla olika språkvarianter på både svenska och tyska. Se till att få stjärten ur landån säger jag vid lämpliga tillfällen 😎
/Désirée
Jag ställde en gång frågan (på Pyssel under rubriken caf-60plus) om någon kom ihåg vad en tolvskilling är.
Det var något jag hörde många gånger när jag var barn.
Finns det någon här, som vet vad de menade med tolvskilling?
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
#16 En 25- öring tror jag.
Annars tänker jag på opera🙂
/Maria
Maria har rätt googlade fram det och mycket riktigt en 25-öring kallades tolvskilling.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Tolvskilling
Det här har jag inte ens tänkt på att det är en 25-öring så det var intressant att få veta.
Klabbsock.
#19 Det har jag aldrig hört. Vad betyder det?
/Maria
#20 Skånskt uttryck för någon som klantar till det.
#20 Och med ”klantar till det” så menas vardagliga ting som man ”ska” klara av typ hälla upp dryck, men hela tiden spiller och kladdar. Eller hela tiden tappar ut kaffesump över golvet.
#22 Aha tack. 😀
/Maria
"Jösses Amalia" använder jag rätt ofta, likaså "hela konkarongen" 🙂
Tjoflöjt säger jag ibland 🙂
/Maria
#25:Använder också det ibland 🙂
Det där var intressant klabbsock hade ingen aning om att det är skånskt för vi använde det när jag växte upp i hälsingland och jag har alltid trott det kommit därifrån så lite man vet och bara tar för givet.
Fick lära mig ett nytt ord från skåningarna klydderöv och här hann fantasin skena iväg men det betyder folk gör saker onödigt komplicerade eller krångliga p.g.a. klumpighet eller okunskap.
Jösses amalia det åker ur mig lite nu och då likaså tjoflöjt men också jäsingen är ord jag nog dagligen kläcker ur mig.
När man börjar fundera och tänka efter det är bra många ord man svänger sig med 😎
#24: Min mamma brukade säga "tjong i konkarongen" vad nu det betydde 😂
/Christina
#7: Jag använder "Käre värld" rätt ofta. 🙂
Det här är två "fula" ord som ändå har slunkit ur mig några gånger, "negergöra" och "slavgöra". Min 20-åriga kamrat tittade på mig och fattade inte överhuvudtaget vad jag menade - och det är två ord som gott kan få försvinna.
"Dödsbädd", "ligga för döden" och "dödsbud" använder jag, relativt sällan men det beror på att jag inte har anledning särskilt ofta.
#30 Ja, just det, alla ord med ”neger” i är ju numera tabu. Jag har 2 bonussöner som kommer från Eritrea och jag berättat för dom om hur vi har använt ordet ”neger” dom tycker båda att ”negergöra” och ”negerboll” är roliga ord, men jag använder dom i alla fall inte.
/Désirée
#27 ”Klydderöv” och ”Klabbsock” har ungefär samma betydelse här i södern.
Dock förekommer ”Klydderöv” mer i Malmö med omnejd.
I nordväst säger vi inte ”Klydde” utan istället ”Kladde”.
Men dessa uttryck försvinner alltmer.
Hundgöra och hundjobb är ord jag använder men har inte hört ordet negergöra tidigare det är väl ungefär samma sak som hundgöra och hundjobb kan jag tro men lite jobbigt är det allt att skriva det ordet samma med negerboll som jag vuxit upp med idag känns det inte bra men som barn och ung var det enbart det man sa.
#31 Där ser man det är rätt fränt att det är skillnader så i samma Dialekter så nästa gång jag är i Skåne får jag tänka mig för så jag inte använder orden fel för jag vill peta in klydderöv någonstans och se reaktionerna men få till det ordet på skånska var inte det lättaste jag har försökt sen jag läste det där och jag skulle bli avslöjad direkt av skåningarna att försöka göra mig till det låter som en blandning av skånska och göteborgska när jag försöker 😂
- Redigerat 2025-02-01 13:10 av [Hayabusa-0001]
Det finns ju hur många olika äldre uttryck som helst som vi skulle kunna återuppliva, t ex fraternisera, solidaritet, omtanke, respekt m m
/Désirée