Kontanter
Vi har säkert pratat innan om detta men använder ni kontanter?
/Maria
Jag har alltid kontanter hemma, utifall att.
Det är nog utan överdrift 20 år sedan jag hade med mig eller betalade med kontanter.
Däremot har jag en del hemma som en in case of emergency. Inga stora mängder, men ungefär som rekommenderat.
Mvh // Johan
Tycker jag använder kontanter för lite, men är ju så smidigt med kort. Men jag har alltid kontanter med mig i plånboken och jag handlar kontant minst en gång i månaden.
Använder bara kontanter när vi är i Thailand
Stolt ägare till tre La permer
Det var länge sedan jag använde kontanter, men brukade ha några hundralappar i plånboken. De försvann dock när jag tappade plånboken när jag hade varit och röstat. Den som hittade den lämnade visserligen in den, så alla kort och körkortet var kvar, men de försåg sig själv med en rejäl "hittelön" - alla sedlarna. Fast de lämnade kvar mynten åtminstone. Tror det var 15 kronor.
Har inte ersatt sedlarna än, för numera kostar det 15 kronor per hundralapp för att ta ut pengar i bankomaten här i närheten. Ska försöka komma ihåg att ta ut lite nästa gång jag är i närheten av en bankomat där det är gratis.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
Jag har inte använt kontanter på många år. Jag är t.om osäker på vilka valörer vi har😉
Däremot har vi lite kontanter och euro hemma nånstans…
/Maria
Väldigt sällan. Bara undantagsvis, som till barnbarnen eller på någon lokal marknad.
Jag borde ha mer reserv hemma…
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Jag har börjat använda mer kontanter. Det är jätteviktigt att vi använder mer kontanter.
/Désirée
#8 Det har du rätt i att det är viktigt. Det måste finnas kvar.
Här på landsbygden är det rätt många människor som med stor envishet och bestämdhet helst betalar med kontanter! 🙂
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Sällan, har hemma om det skulle bli kris
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag använder aldrig kontanter. Om någon visar mig kan jag inte avgöra vilka valörer det är.
Jag har en eurosedel i plånboken 5€
Sorg är kärlek som blivit hemlös
Sorgen är kärlekens pris
- Redigerat 2026-10-04 18:47 av beem
Nästan alltid.
Nu senast när jag skulle köpa en bok på Akademibokhandeln så tog de inte längre emot kontanter, så jag fick betala med kortet.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
- Redigerat 2026-10-05 00:16 av Tarotstollan
Både kort och kontanter. Så har alltid kontanter på mig.