Annons:
Etikettordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 1503 ggr
Maria
2017-11-12 11:52

Dialekter

Vi har säkert pratat om detta tidigare men nu har vi ju en del nya medlemmar.

Så pratar ni någon dialekt?😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
[Rhonda]
2017-11-12 11:56
#1

Min 'dialekt' är väldigt blandad säger min gubbe. Jag har bott i Malmö, Säter, Kalmar o bor nu i Nybro. Kom från Australien år 1976.

Herveaux
2017-11-12 11:58
#2

Nja, uppländska är väl inte direkt någon dialekt kanske… makens norrländska har dock smittat av sig på mig så jag får ibland frågan om jag är uppifrån. 
En del tror också att jag är från dalarna, så uppländska + norrländska kanske blir dalmål?😂


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Maria
2017-11-12 12:00
#3

Jag trodde i många år att jag pratade rikssvenska tills jag en dag fick höra mig själv på en inspelning. Vilken chock😃

Jag pratar göteborgska och pratar jag engelska så gör jag det på göteborgska också.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

JMW
2017-11-12 12:01
#4

Jag har ingen dialekt. Är väl rikssvenska om det nu finns något sånt. Jag har flyttat ganska mycket och ändå inte tagit upp något. Som tur är. Bott i Skultuna som liten fram till 25-årsåldern och INTE tagit upp den dialekten. Bor nu i norra Småland på ett ställe där dialekten är förskräcklig. För att inte tala om stan, Västervik.

worst
2017-11-12 12:02
#5

Pappa från skåne, mamma från Stockholm, och har själv bott i småland hela mitt liv… Så jag pratar mest rikssvenska, men kan bräka till på småländska ibland om jag är bland smålänningar!

Dioramabyggare
2017-11-12 12:09
#6

Jag har väldigt lätt att "ta efter" dialekter. En fråga jag ibland fått från människor jag inte tidigare träffat är om jag är norrman(!) (jag är född i, och växte upp i, västra Östergötland). Mina rötter har jag i Skåne, men några av "mina nära och kära" bor/har bott i respektive Norrbotten, Västerbotten, Jämtland, Värmland, Dalarna, Östergötland, Västergötland, Småland, Skåne och Blekinge.

Annons:
flocken
2017-11-12 12:10
#7

Har fortfarande en del ord från att jag bodde i Stockholm i 4årsom liten. Nu? Småländska. Men alla samhällen har sin egen stil här. Är nog en mix mellan Kalmar & Oskarshamn.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Fridaaaa
2017-11-12 12:15
#8

Vettetusan vad jag pratar för dialekt numera haha! Många tycker jag övergått mer till Småländska :P

Men kommer från lister, så vissa ord därifrån kommer fram än :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[[eskils_]]
2017-11-12 12:20
#9

Ståkkålmska… 😃

tlover
2017-11-12 12:30
#10

Jag pratar väl främst Lyckselemål men då jag lätt influeras språkmelodimässigt så har jag även lite smått Storumanbondska och Sorselebondska.

#2 Norrland är stort, kan man verkligen kalla det en dialekt? 😎

l'm back

Herveaux
2017-11-12 12:43
#11

#10 Förlåt, ful ovana som sitter i…😞


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Dioramabyggare
2017-11-12 13:06
#12

#2: "dalmål" är inte heller någon "enhetlig" dialekt 😉. Exempelvis låter dialekten i Älvdalen helt annorlunda än till exempel hur de talar i Falun.

Maria
2017-11-12 13:23
#13

Förr kunde man t.om höra skillnad i dialekt mellan öarna i Bohuslän. Exempelvis Orust och Tjörn som ligger grannar kunde en infödd höra tydlig skillnad på varifrån man kom.

Även i Göteborg så fanns nyansskillnader som mellan stadsdelarna som Majorna och innerstan.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Herveaux
2017-11-12 13:25
#14

#12 Sorry igen, jag ska nog hålla tyst istället… 🤐😂


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Carmarino
2017-11-12 13:25
#15

Pratar skånska, men ingen riktigt genuin skånska. Fick ändra på det när jag hade många kompisar som inte var skåningar, samt när jag studerade i Stockholm, för då var det så många som inte förstod. Så då lärde jag mig att prata tyyydligt och inte använda de mest utpräglade skånska orden. 🙂

Numera har jag väl återgått en del till den rena skånskan, men den är inte lika bred som när jag var barn.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Maria
2017-11-12 13:28
#16

#12 Älvdalska har man väl t.om försökt få till ett eget språk.

Det ska finnas något liknande udda "språk" i Träslövsläge utanför Varberg och jag inte har fel?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Dioramabyggare
2017-11-12 14:02
#17

#16:2. Ja, det har jag också läst, och när jag "googlade" på ämnet så hittade ajg detta: http://spraktidningen.se/artiklar/2008/11/alvdalska-eget-sprak-eller-varsting-bland-dialekter

När jag sökte på "språk Träslövsläge" hittade jag detta: https://sv.wikipedia.org/wiki/Morpekanska

tlover
2017-11-12 14:04
#18

#13 Här finns det också skillnad mellan byarna men dom hör ändå till "Lyckselemål"

l'm back

Maria
2017-11-12 14:17
#19

#17 Tack för länkarna.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Totum
2017-11-12 14:38
#20

Jag har bott på många ställen i Norrland och har nog blandat och gjort mig en egen dialekt 😊 Här hör man skillnade på dialekterna från by till by/stad till stad. När jag försöker tala rikssvenska så finns det dom som tror att jag kommer från Värmaland. Hahaha, jag har aldrig ens varit i närheten av Värmland, så det kan bli tokigt 😊

Annons:
Dioramabyggare
2017-11-12 14:42
#21

#19: Varsågod!

[PeterTM]
2017-11-12 16:00
#22

Jag har bott både här och där i landet och har väldigt lätt att anpassa mitt språk till den jag pratar med, men hemma pratar jag nog rätt "stockholmslänska".  Är jag i Dalarna så pratar jag dalmål, är jag i Värmland pratar jag som de gör där, när jag bodde i Jämtland var det ingen som hörde att jag är uppvuxen i Stockholms län. 

Jag hade svårt för göteborgskan när jag bodde där, men det var nog mest för att de mobbade mig mycket där för min stockholmslänska. Jag har inga problem att låta som en göteborgare annars. En dialekt jag har riktigt svårt för är östgötska, jag tycker det låter så larvigt och har uppriktigt svårt för att hålla mig för skratt, trots att jag har många kompisar därifrån.

En intressant sak med svenskar som inte är från Stockholms län, är att de tror att stockholmare inte kan använda bokstaven Ä. Det är en helt felaktig uppfattning, det är bara de stockholmare som är uppväxta i Eken, alltså egentligen Söders höjder, som inte använder Ä. Resten av stockholmarna använder Ä.

Kommer man istället till Uppsala och pratar med infödda där, då får man snabbt klart för sig vilka det är som inte använder Ä, för i Uppsala säger man "eta mat" och "jaga rev".

Tarotstollan
2017-11-12 18:22
#23

Har nog en blandning mellan västgötska  och uttal från småländskan i mitt språk. Jag har ingen aning om hur jag låter numera!😉

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Fransu
2017-11-12 18:45
#24

Jag har bott i Göteborgs-området hela mitt liv, men jag har inte en helt tydlig dialekt. Jag tror att min finska sida "stör" dialekten lite. Trots att alla som pratar med mig och får höra att jag är finsk säger alltid att det absolut inte hörs. Att dom aldrig hade gissat att jag är finsk.

På finska snackar jag tydlig savolax. Aato istället auto, saana istället för sauna osv.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Leifsdotra
2017-11-13 13:49
#25

Jag är uppvuxen i Sandviken, och många som kommer från andra delar av Sverige tycker att den dialekten låter som dalmål ungefär. Fast jag tycker ju inte det😃Har bott 10 år i Gävletrakten och min man är uppvuxen i Uppsala. Numera pratar han och jag samma dialekt som ligger närmare Uppsala-dialekt, fast med vissa uttryck som är typiska för min gamla dialekt och vissa uttryck som är typiska för de trakter vi bor i nu.

EquusCaty
2022-09-07 16:23
#26

Lite från Dalarna,lite från Skåne men mest Stockholmska.


"Ingen kan allt, men alla kan något

1000% hästtjej du hittar mig i stallet :D

//Lisa
Amira💗
Nebo Rooney💕
Bränntomts Lydia💘

THE HUNGER GAMES🔝🔛💯

citytjejen
2022-09-07 17:00
#27

Pratar nog en blandning av "lätt" stockholmska blandat med aningens dalmål, tror jag 😁 Är född och uppväxt i stockholmsområdet och alltid bott här men hade föräldrar från Dalarna så blev väl lite influerad där. Dock pratade min pappa stockholmska sen barnsben trots att han var uppvuxen i Älvdalen 😂

/Christina

Annons:
Undertaker
2022-09-08 08:32
#28

Jag pratar rikssvenska med väldigt små tendenser åt göteborgskan.

//Neo 🏳️‍⚧️🏳️‍🌈 (hen/hens)

"Not all who wander are lost." - J.R.R. Tolkien


Värd för Autism, Gitarrer, Teckning och HBT iFokus.

Medarbetare på Tonåringar iFokus.

Tillfällig medarbetare på Barnlöshet iFokus.

~ Instagram teckning

~ Instagram fotografering

CasaRamon
2022-09-08 14:49
#29

Jag pratar norrländska trots att det är många år sedan jag flyttade därifrån. Men det sitter i. Fast det hör man ju inte själv.

HaMsTeRpLaMsTeR123
2022-09-09 07:12
#30

Pratar rätt grov smålänska 😊

Pilspets
2022-09-09 07:40
#31

Pratar "Stockholm."


Jag går på hästkraft.
Uppfödare av Maran's Hamstery
"Jag gör misstag,livet kom utan bruksanvisning."


Zadeira
2022-09-10 13:06
#32

Skåning, pratar specifikt Lundensisk skånska(som ibland sägs vara en lite mer utblandad och snoffsig skånska har jag fått höra).

Maria
2022-09-10 13:12
#33

#32 Finns det snoffsig skånska?😄

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Zadeira
2022-09-10 13:16
#34

#33 Tydligen. Lundensiskan är ju väldigt utblandad pga att vi är en Universitetsstad. Växer man upp hör pratar man ofta lite "mildare" skånska med ord, uttryck och uttal från andra delar av Sverige, det är liksom runt oss hela tiden var vi än är. I tex Trelleborg har man inte samma input från andra dialekter eftersom det i stort sett bara bor Skåningar där.

Annons:
Maria
2022-09-10 14:42
#35

#34 Aha🙂

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Tismon]
2022-09-10 15:27
#36

Jag har världens konstigaste blandning av norrländska och skånska 🤷‍♀️

Född i norrland i västerbotten men flyttade till skåne vid 10 års ålder

  • Redigerat 2022-09-10 15:29 av [Tismon]
Syntium
2022-09-10 15:47
#37

Småländska. Upplever själv att den är rätt bred men vet inte vad andra tycker. Bor inte i Småland längre men tycker själv inte den har förrändrats alls. Inte fått några R än 🙄


"I'm too old for this shit."


Asti hasti
2022-09-11 13:26
#38

Jag pratar småländska


Mvh 🐾

"Precis som alla bra, glada, roliga saker måste få ett slut, så kommer läskiga och sorgliga saker också att ta slut. Alltid." - Tohru Honda

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

HaMsTeRpLaMsTeR123
2022-09-11 16:15
#39

#37: inte jag heller, fast jag bor dock kvar i Småland 😅

[Lilium]
2022-09-12 14:52
#40

Det den personen framför mig pratar gör jag oftast 😅 utan att tänka på det..

Annars är det väl Dalmål på mitt sätt 😊

Upp till toppen
Annons: