Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettvåra-vänner-djuren-natur
Läst 413 ggr
Maria
5

Få flygfän

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

I år är det konstigt tycker jag.
Vi har knappt några humlor, bin eller getingar.
Har knappt sett några Fjärilar heller.

Här kommer grannens fjärilsbuske vilken brukar ha mängder med Fjärilar.

Hur är det hos er?

/Maria

• Redigerat 2024-07-28 12:03 av Maria
beem
2

Det är samma här. Jag såg några mygg i början av sommaren men inte ett enda efter det. Inga andra insekter heller.

Sorg är kärlek som blivit hemlös

Fridaaaa
2

Fjärilar har vi massor, och mygg
Men getingar, humlor ochn bin har vi inte haft mycket av konstigt nog. Reflekterade över det igår.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[solljust]
5

Det har vart väldigt fattigt med getingar humlor bin Fjärilar men några har jag sett men absolut är det brist på dom inte alls som man är van och det är oroande eftersom bisamhällena är hotade.

Jag har två platser i trädgården som får växa fritt just för att kunna hjälpa till så gott jag förmår och där får det vara orört men jag funderar på att låta tomten jag har här en avstyckad nästa år få växa helt fritt men som det är nu klipper jag även den men i hörnet och på en liten kulle där är det fritt fram det är deras helt och hållet.

Insektshotell har jag vart inne på ett bra tag men det har inte blivit av och jag har sagt några år jag ska ta tag i det men men jag hoppas nästa år komma ihåg det för vi behöver göra så gott vi kan för dom här små men så viktiga djuren 🐝

JRSN
0

Tänk efter nu. Miljöpåverkan, SAI-Stratospheric Aerosol Injections, EMR-Electro Magnetic Radiation? Ingen skulle väl utsätta oss för det?

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

illimbius
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

😂

Maria
3

#4 Har mycket svårt att tro att det påverkar från ett år till ett annat. På lång sikt däremot.
Miljöpåverkan alltså.
#5 Ett snabbt sätt att bli av med bålgetingbo.

/Maria

Sindri
1

Hos oss finns humlor, bin, blomflugor och getingar som vanligt tycker jag. Har även sett fina Fjärilar. Mygg brukar vi inte ha så mycket av, men just i år har jag blivit stucken några gånger.
Däremot är jag oroad över svalorna, det har varit väldigt lite i år. Och är det så att det generellt är lite insekter kan det vara en orsak. Jag saknar svalornas svirrande på eftermiddagar och kvällar.

Maria
2

#5 Någon har anmält inlägg 5 och jag förstår inte varför.
Är det för den skrattande "gubben"?

/Maria

LampKnapp1
1

Jag har också märkt av det, hemma hos oss har vi en hel bit av trädgården full med massa blommor och insekthotell där det brukar vara fullt av bin, humlor, Fjärilar och getingar men i år är det nästan ingenting, bara fjärliar. Insekthotellen är nästan tomma också.
Jag tycker det är mindre mygg och flugor också, jag var uppe i sälen för drygt en månad sen och där brukar det vara fullt med mygg, såg knappt några mygg och åkte hem med 2 myggbett i år dock.

Men ska jag vara ärlig så är det ganska skönt tycker jag!

Agda
2

Jag har reagerat över att vi haft mycket mer Fjärilar än vanligt i år. Humlor har vi haft ungefär som vanligt, bin kanske lite mindre (jag vet inte om grannen har kvar sina bikupor, det kan vara en anledning till färre bin hos oss). Och nu när jag tänker efter har jag knappt sett någon geting. Dock startade allt fortare än vanlig hos oss i år, vi brukar få värmen i mitten/slutet av juni, inte i mitten av maj. Det lär ju påverka insekternas liv.

Däremot insekter överlag tror jag vi har mycket av, för vi har aldrig haft så många fåglar på gården som vi har i år (även om vi alltid brukar ha ett gäng).

NeferNefer
1

Humlor, Fjärilar, bin och getingar har vi här. Min trädgård får växa vilt och jag har i flera år strött ut vildblomsfrön som jag får från Naturskyddsföreningen över gräsmattorna så här finns gott om blomster. Vi sprutar inga gifter någonstans.

"Everything will be okay in the end. If it’s not okay, it’s not the end." ~John Lennon

Denna kommentar har tagits bort.
Lona
1

Jag har inte tänkt på det men vi har inte så mycket getingar i år. Däremot har vi gott om bin men det är inte så konstigt, vi har flera bikupor på gården.😊🐝
Humlor ser jag också rätt gott om.
Något vi har haft ovanligt mycket av runt omkring här de senaste åren är myror, inte flygmyror så de räknas väl inte till tråden egentligen men jag kom att tänka på det nu.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

TccT
0

20240729_040136.jpg

Helt klart färre insekter här oxå. Men humlor har vi och även ett bo under trappen. Nånstans under inringat med rött.
Inte jag som anmält #5 men sjukt att elda upp så för att se häftigt ut.
Svenska bålgetingar är ju lugna och fina men vill inte ha bo nära humlorna t ex.

[Undertaker]
0

Där jag bor har vi en del insekter i år men visst är det färre än åren innan. Framförallt när det kommer till humlor, bin och Fjärilar. Myggor och knott finns det dock massor av, förmodligen på grund av längre regnperioder som följts av höga temperaturer.

Magi-cat
1

Humlor har vi gott om och getingar och bin. Men det växer vilt här … 🙂💚

Däremot tycker jag det är dåligt med Fjärilar och har varit i flera år …

De två senaste åren har det varit extremt mycket myror av alla de slag!

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

flocken
0

Här kan vi knappt vara ute på em/kväll.
Är mycket insekter/ kräk.
Mygg ska vi inte tala om. Vidrigt.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Sindri
1

#17: Har du testat en sån apparat som håller myggen borta? Vi var hos vänner i midsomras och de hade en sån - väldigt effektiv, för det fanns mycket mygg.
Jag gick genast och köpte en när vi kom hem - men har inte behövt packa upp den ens.

Pyttelite
0

Rapporter om läget - förekomst av Fjärilar är beroende av föregående år så är det mycket torka inom ett område kan det bli färre Fjärilar nästa år.

Man behöver oxå hjälp med att räkna Fjärilar.

Läs mer här:

https://www.dagfjarilar.lu.se

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Lona
0

#18: De är effektiva, däremot är de väl inte så miljövänliga - beroende på vem du frågar. Enligt tillverkaren/återförsäljaren är de ofarliga, enligt de flesta andra källor inte så lämpliga. Jag använder dock min om det är riktigt mycket mygg men insåg att jag inte ens har tagit fram den i år. Det hänger väl ihop med att vi inte har haft så varmt heller, jag har inte haft fönstret öppet lika ofta på kvällen/natten som andra somrar.

Draken
0

Vanliga flugor har vi haft extremt mycket av under hela våren och sommaren. Det var så illa att flugfällorna tog slut även hos leverantörena.

Getingar har jag inte sett alls, vilket jag tycker är bra då jag är jätteallergisk. Humlor har vi gott om, men väldigt dåligt med Fjärilar tycker jag.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Sindri
0

#20: Jag läser gärna andra omdömen, har du någon länk eller tips på var jag kan läsa?

Lona
0

#22: Hmm, har inte sparat dem, jag googlade på "Thermacell" och ämnet som är i plattorna. Det var tämligen tillförlitliga källor som kom upp bedömde jag det som.

91Marran
0

Här har vi fortfarande mycket insekter. Fick gå in för en stund sen för jag fick inte vara i fred. Vi har en damm på tomten och skog som kan vara orsaken.

Mvh
Mig

Maria
0

Vi bor intill en damm och en liten sjö längre bort. Dessutom gränsar vi till ett naturområden. Det verkar inte hjälpa i år.

/Maria

Sindri
1

#23: OK, jag kan nog hitta det.

Sindri
0

#25: Jag trodde vi skulle ha mer myggor eftersom vi har flera öppna vattentunnor (med skydd för fåglar och ekorrar såklart), men vi har å andra sidan fladdermöss i skogsdungen i närheten.