Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikett: ordet-Àr-fritt-vÀl-valda-ord
LĂ€st 109 ggr
Maria
10

NĂ€r jag blev kommunist😃😃😃

Jag var 16 Är och hade precis börjat gymnasiet pÄ Hvitfeldska i Göteborg som ansÄgs vara en "fin" skola.
Mamma var överlycklig.
Första skoldagen skulle vi presentera oss i klassrummet. Vi skulle tala om vĂ„ra namn och vad vĂ„r pappa arbetade med😖

VargpÀls var inne pÄ den tiden och det var mÄnga sÄdana pÄ skolan. Status betydde mycket. Snarare allt.

Jag försökte protestera sÄ gott det gick pÄ mitt eget sÀtt. Jag hade egentligen noll koll pÄ pÄ politik och omvÀrld.
Jag skaffade nÀbbstövlar och palestinasjal bland annat och blev kommunist. Egentligen var det enbart för att det var tvÀrtemot. Jag visste egentligen ingenting.
En kille som satt i styrelsen för MUFs ungdomsförbund bjöd hem mig till honom Han bodde i en stor villa vÀldigt centralt. Det första han sa nÀr jag hÀngt av mig ytterklÀderna var "egentligen umgÄs jag inte med sÄdana som dig".
Jag stannade bara en liten stund.

Vid skolavslutningen sÄ rullade flertalet bilar in pÄ skolgÄrden som var presenter till de som tagit studenten.

Jag kan berÀtta mÄnga lustigheter.

Jag hoppade av gymnasiet. Fixade mitt första jobb och jag glömmer aldrig den frihet jag kÀnde nÀr jag lÀmnade skolan med ett betyg med ett stort rött kryss över hela pappret.

Jag röstar fortfarande pÄ den röda sidan politiskt och jag vet inte varför dessa minnen kommer upp. Kanske för att det Àr val pÄ söndag.

/Maria

DesK
5

Motvalls
! 😉😃😉😃

/Désirée

Maria
5

#1 Ja alltid😀

/Maria

Magi-cat
3

#0 Maria đŸ’–đŸ€—đŸ‘

"Freden mÄste komma först. Gör den inte det, min vÀn, kommer inget efter den."
💓 SajtvĂ€rd pĂ„ Fenomen, HjĂ€rnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

NeferNefer
5

💝💖💞HjĂ€rtat har alltid rĂ€tt - rösta rött!

"Everything will be okay in the end. If it’s not okay, it’s not the end." ~John Lennon