Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etiketter: mat-och-dryck-livets-godafritid-och-hobby
Läst 166 ggr
Soligajag1
2

Lagat 2 olika rätter

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4

Hejsan alla goa människor ,

Nu blir det att laga fler rätter eftersom jag har denna arm i olag , något bättre idag .
Gjort en köttfärssås , köttbullar o en biff ifall jag blir sugen på Potatis och löksås till + lingonsylt ,

Köttfärssåsen blir det färsk pasta till och riven ost 🧀
Sedan fryser jag in maten så jag inte behöver laga mat varje dag . 😊👍

Jag kokar palsternackor som jag ska göra puré av , det kan jag äta med köttbullarna + mos till. 😊😋

Jag hade i vitlök riven i köttbullarna och i köttfärssåsen . Färsk riven ingefära med. Olika kryddor som franska örter , grillkrydda chipotle och Seltin , mineralsalt + tomatpuré i köttfärssåsen, riven morot med.

Så goda köttbullarna blev , köttfärssåsen med.
Då är det kul att laga mat tycker jag. 😊😃👍😋

Hur gör ni ?
Lagar ni mat varje dag?
Visst gjorde jag det när jag va gift och hade familj , när barnen va små.

HH 🙂

CasaRamon
3

#0: Du är en riktig mat- och bak-mamma. 👍 Tur att armen klarar av att göra dessa rätter som ju kräver en del ansträngning.
Jag lagar all mat från grunden. Gör alltid flera portioner som jag fryser in.
Det är tur att det finns många bra hjälpmedel, som: elvisp, mixer, blender, airfryer, degblandare, bakmaskin m.m. Det var nog svårt förr i tiden när dessa hjälpmedel inte fanns.

DesK
1

Så gott det ser ut 😋
Jag lagar mat ofta, men inte varje dag, mest eftersom jag sällan lyckas göra mat till bara en person. Sen lagar ju killarna också mat och vi äter tillsammans då och då. Så här blir det lite olika 😊
Krya på din arm ❤️‍🩹

/Désirée

Fridaaaa
1

Lagar mat stort sett varje dag, ibland varannan, beror på vad jag ska göra.
Har lagad mat max 2 dagar i kylskåpet, fryser typ aldrig in (biffar & köttbullar mest)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Soligajag1
1

#1:

Ja du CasaRamon , på den tiden när jag fick lära mig att laga mat av min mamma fanns inte sådana apparater , vi gjorde ALLT för hand mamma och jag. Än idag om jag ska ha en lök eller 4 st så tycker jag det går bättre med kniv. Men vi alla är olika .

Jag använder inte bakmaskin när jag bakar , jag tycker det går bättre med händerna och en stor kastrull jag har till degen.

Men men som du säger , det är tur det finns hjälpmedel.

Nu lite tidig lunch.

HH 🙂

Soligajag1
1

#2:

Tack snälla Desk .

Kul att ni alla lagar mat ihop oxå. 😍❤️🥰

HH 🙂

Soligajag1
1

#3:

Okej 😍

HH 🙂

Heddiz
1

Jag lagar inte mat exakt varenda dag, men oftast så blir det att jag lagar egen mat från grunden. För att det blir godare, billigare och är nyttigare…
När det blir över något så fryser jag oftast in det..Perfekt att ta fram dom gånger man inte orkar eller hinner laga mat!

Jag lagar oftast maten utan att använda mycket "moderniteter" 😄

Som mixer.. Elvisp.. Deg/kakmix.. Jag skivar alla mina grönsaker, frukter, osv med en vanlig kniv, vilket oftast känns enklare precis som du skriver "soligajag1"
Vispar för hand och gör deg/bakverk för hand.
Sen beror det nog mycket på vad man är van med också..hur man gör saker, men visst finns det apparater som förenklar allting nuförtiden som kan vara bra ibland..

The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"

CasaRamon
3

Om man, som jag, har en försvagad handled efter en felbehandling, så är det jättebra med hjälpmedel. Skulle aldrig klara av att ex vispa grädde för hand. Eller knåda en deg. Min Blender använder jag ofta till grönsaksjuice. Degblandaren till bröd och airfryern till hel kyckling oftast. Använder en Mandolin när jag ex strimlar kål . Man får jämna skivor, strimlor med den.

Maria
2

Jag lagar inte mat varje dag. Min man jobbar heltid och äter på dagen. Han vill bara ha något lätt på kvällen.
På helgerna äter vi middag runt klockan 17.

Skillnad blir det när han slutar jobba till hösten. Då blir det mat varje dag.

/Maria

Zadeira
4

Jag gör ett par portioner när jag ändå står vid spisen så jag har typ några matlådor i kylen. Skulle aldrig få för mig att laga en portion åt gången, står jag ändå vid spisen kan jag lika gärna utnyttja tiden jag ändå står där.

Potatis kokar jag dock färsk inför varje gång då jag inte gillar uppvärmd Potatis.

Soligajag1
1

#10:

Det låter precis som när jag ska laga mat .
Gör likadant.

Kokar oxå potatisen då jag lagar maten , tycker inte heller om uppvärmd Potatis, då brukar jag steka potatisen.

HH 🙂