Julmat ni undviker
Med tanke på en tidigare tråd så kom jag att tänka på det där med julmat och att det kan vara rätt packat på det med allt möjligt. Finns det någon julmat ni skyr som pesten?
För min del är det sill, Jansons frestelse och risgrynsgröt.
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"
All form av kål
Jansson med lök i (utan är jättegott)
Lutfisk
Ris - alamalta. älskar risgrynsgröt men urk med grädde i
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag kanske borde skrivit fisk i alla dess former. Brukar bjudas på gravad lax hos familjen på julen och uäääk save me from them fish xD
Är vegetarian och hittar vanligtvis väldigt lite på ett traditionellt julbord som jag uppskattar.
Däremot gör jag gärna eget julbord (med allt lagat från grunden), och det brukar bli gott! 😊
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Skulle det finnas lutfisk så hade jag inte ätit det. Känns som att äta blåmanet. Sladdrigt och smaklöst på samma gång.
/Maria
#4: Jag har aldrig ens smakat, men med tanke på att jag hatar all fisk förutom grillad lax så har jag svårt att tro att jag skulle gilla lutfisk. xD
Jag äter ju inte kött, sedan gillar ingen i min familj/släkt Jansons frestelse och något jag inte klarar att äta på grund av konsistensen är sillen. Lutfisk och lite annan ”klassisk” julmat har aldrig ens fått stå på julbordet, oavsett hos vem man firat.
- Redigerat 2022-12-08 17:06 av [Undertaker]
Sill, Janssons frestelse och revbensspjäll.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
Äter inte heller kött. Men även innan jag blev vegetarian avskydde jag fisk i alla former så sill, lax osv gick fetbort… Julskinka var heller ingen favorit.
/Fia ☁️
Jag slår mig ner hos er andra vid det fiskfria julbordet.
Av den klassiska julmat jag provat så är det bara risgrynsgröten, skinkan och köttbullarna jag tycker riktigt mycket om men just fisk och skaldjur är ett bestämt "Tack, men nej tack!".
// Harley
#9: Ett julbord utan fisk vore trist i min värld. Men då vi både i familjen och släkten har personer som föredrar fisk och de som föredrar kött har vi alltid lite av varje.

Jag hoppar över Jansons frestelse, men min snälla syster brukade göra en utan ansjovis till mig.
Lutfisk, men Potatis, sås och ärtor funkar. Jag älskar fisk i alla former, även sill men lutfisk förstår jag mig verkligen inte på.
Sen "dopp i grytan", men det existerar väl knappt längre. Fast mamma envisas. Såklart hon ska få det.💖
Är ju vegan, men som barn när jag åt kött så undvek jag dopp i grytan, och den stora "julosten" skydde jag som pesten.
Var inte överdrivet förtjust i julskinkan heller.
Av det som brukar finnas på min familjs julbord: Sill, strömming, sylta, skinka, revbensspjäll, tillagade kål-rätter (undantag för brysselkål men det brukar vi inte ha), Janssons frestelse (och liknande) samt rödbetssallad (och liknande).
Gravad lax gillar jag, men inte såsen som hör till.
Lutfisk, dopp i grytan och en del annan klassisk julmat har jag inte testat.
//Jessie
Prinskorv och hemmagjorda köttbullar.
Undviker korv om jag kan. Hemmagjorda köttbullar smakar urk.
Lutfisk..svärfar åt det o det såg vidrigt ut.
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
Allt som innehåller kål (min IBS-mage klarar inte det), julmust, kalvsylta och patéer av olika slag.
/Christina
- Redigerat 2022-12-08 19:47 av citytjejen
Det enda jag inte äter på julbordet är lutfisk tycker det är skinn på lutfisken
Det julbordet jag brukar vara inbjuden till är så nedbantat så det är inte mycket att välja bort på och det är deras egna inlagda sill och syltor som jag inte äter och skinka med en massa fett på, där skär jag bort varenda smula till folks förtret.
För övrig julmat som kan serveras under jul- nyår - trettondag, så äter jag inte Janssons frestelse p. g av ansjovisen i den. Annars älskar jag potatisgratäng.
Äter inte skaldjur eller lutfisk men såsen, potatisen de gröna ärtorna och en massa svartpeppar är mums.
Det finns massor av annan julmat som vi ändå aldrig har på bordet som jag inte äter men detta är det jag kommer ihåg.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
#16: Jag och mannen älskar lutfisk, all fisk öht. Men man kan ju köpa lutfisk utan skinn, det gör jag alltid.
Jag ska ha en rebell-jul och skippa de mesta rätterna. Det enda juliga jag köpt är en lax av en skolklass. Den ska jag göra sallad på. Sen bjuder jag mina nu mer vuxna tonårsdöttrar på sallad och kanske ärtsoppa o varm punch. Sen gör vi sushi.
Jag vet. Tradition. Men deras mamma, mitt X, är benhård på traditioner så hon får stå för dem denna jul. Jag kör alternativ jul.
Lutfisk
Stolt ägare till tre La permer
Det är inte mat men skumtomtar har jag mycket svårt för.
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
#21 Där håller jag med dig. Fy attan😉
/Maria
#22: ja fy attan! Förstår inte hur det går att äta …
#21, 22, 23. Är det bara tomtarna eller gäller det allt skum godis?
- Redigerat 2022-12-11 20:32 av Tarotstollan
#24: jag äter inget skumt alls- nja iallafall inget skumgodis!
Jag försökte skriva ihop skum och godis, men då protesterar min dators
rättstavnings program, så jag lyder datorn!😉😁
#26: datorn tycker inte om skumgodis! 😁
Tydligen inte!😁
Hur kan man räkna in skumgodis som mat?????
#29 Det tillhör ju onekligen saker som man stoppar i sig under julen i alla fall😉
/Maria
#30: Ja, plus så mycket annat onödigt sockerinnehåll.
Ingen sylta eller leverkorvaktigt. Klarar inte av sill, lutfisk eller Janssons (är väl ansjovis?). Ingen rödkål eller brunkål, inget inlagt/picklat.
Jag äter med glädje allt på julbordet utom rödkål och grisfötter. 🎄