Laga lagom med mat?
Jag kan inte laga "lite" mat.
När sonen bodde hemma och alltid hade kompisar på middag så gjorde jag stora mängder mat och det sitter i fortfarande.
Jag kan absolut inte göra mat till oss två här hemma utan att det blir massa över😃
Det är visserligen bra för det blir lunchlådor.
Hur är det med er? Är ni bra på att planera mängd?
/Maria
Jag bor själv och jag tycker det är lätt att laga en portion. Får aldrig mat över. Men jag har ända sen jag började laga mat främst lagat en portion, så det är ju det jag är van vid. Min mamma lagar alltid för mycket mat, antar att det är gammal vana sedan vi barn bodde hemma.
//Jessie
Jag har samma problem som du, Maria 😊 Det är ju okej, när det är mat som alla i huset äter, men sämre när bara jag äter maten.
/Désirée
Jag planerar för att göra stora måltider, maken vill ha lunch, och att kunna plocka fram färdiga middagar ur frysen vissa dagar är lyxigt.
Ja det är ju inget problem så att säga för vi slänger nästan aldrig någon mat men ibland önskar jag att jag kunde göra lite mindre mängd😉
/Maria
Jag gör ofta stormatlagning en gång i veckan och har sen matlåda för resten av veckan så då blir det ju såklart mycket men gör jag något speciellt bara för en dag är jag ganska bra på mängden men eftersom jag tycker det tar så mycket energi att fixa mat är det smidigare att bara behöva göra det en gång i veckan.
Är svårare då på sommaren när jag spenderar tid med familjen och man ska planera för ett visst antal personer där alla äter så olika i mängd (vi brukar köra med köksdagar så man har ansvaret för köket och lunchen en dag vardera på rullande schema).
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
Jag lagar alltid mat för 4 pers. men vi är bara 2. Så skönt att bara behöva laga mat varannan dag.
Är inte så road av att laga mat så när jag väl gör det ser jag till att laga så mycket att jag har matlådor i frysen till flera dagar.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
Oftast blir det lagom, det räcker till alla 4 och blir 1-2 matlådor över. Yngste sonen är på skolan på dagtid så han äter lunch där. Vi andra 3 jobbar/distanspluggar hemifrån och äter därmed lunch hemma. Jag brukar ta nåt lättare medan maken och äldste sonen vill ha riktig mat.
Vissa rätter lagar jag dubbelt eller tre dubbelt av för att kunna få rester att frysa in.
Men annars så är jag bra på att laga så att det blir lagom.
Stolt ägare till tre La permer
Jag vill i princip alltid laga så mycket mat som möjligt (inom rimliga gränser förstås). Jag brukar försöka förbereda veckans mat på helgen men även om jag lagar på veckodagarna så vill jag laga så mycket som möjligt för att slippa stå vid spisen varje jäkla dag. Det som kan hända ibland är att det blir mycket mindre än planerat, t.ex. om man följer ett recept och det inte räcker till lika många portioner som det står. Det händer då och då. Men oftast lagar jag samma eller liknande rätter om och om igen så då vet jag ungefär hur mycket det räcker till. :)
Hyfsat bra på att planera :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Det är bra om det blir rester. Då blir det lunchlådor eller så slipper man laga middag en annan dag.
Jag planerar alltid storkok- även att jag är ensam i hushållet. Har alltid 3-4 olika rätter i frysen så jag kan välja lunch/middag på morgonen och ställa upp 1 ask i kylen så den får tina.
Pappa bor ju inte långt ifrån så när jag gör grytor i slowcookern så ringer jag alltid honom o frågar om han vill ha -och det vill han.
Grytorna gör jag bara nästan-klara, och häller upp i byttor, när man sen tar ur dem ur frysen så tillsätter man grädde/creme fraiche. Han kokar Potatis själv -jag äter mina grytor som soppor då jag låter bli Potatis, pasta & ris.
Mina frukostomeletter blir såklart bara för mig, 2 ägg, bacon/svamp och lite grönt vid sidan om
Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃
Jag vill laga mycket mat för att det ska bli matlådor. I fredags åt vi fisktaco och inget blev över, en konstig känsla. Nu i pandemitid åker jag med vår tidning och en matlåda till min kusin som bor 500 meter härifrån. Hon är 70 plus och bor ensam och är glad att få tal den av vår mat. Och tidningen behöver läsas av fler.
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet