Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikett: hälsa-och-harmoni
Läst 7391 ggr
chik
3

Vad är Livskvalitet för dig?

Livskvalite är för mig.

Precis nu, att få vara här i hopp med roliga mäniskor o få mig goa skratt o bli sed..Livskvalite för mig nu!

Lena.P är jag i verkliga livet.

Cristine
0

Det är ju så det ska vara Lena!Glad

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

[GunillaF]
0

Håller med!Kyss

[MargaretaA]
0

jag tog mig friheten att fixa till rubriken litegrann. jag hoppas du inte misstycker chik?

Den här tråden får hänga på paradplats ett tag Glad

Cristine
0

Ja det tycker jag !Flört

Mammi
0

Jag håller med dig Chik! Vara här inne med alla underbara människor är väl livskvalite det! Samt en chokladbit och ett glas rött på det mmmmm Kan det bli så mycket bättre!

Märks det att jag är sugen på choklad och vin och inget har vi hemma….Gråter

chik
0

Mammi!!vad livet är orätvist..jag har Stor chokeladkaka o Öl..Mums va gott..

Mammi
0

Rynkar på näsan Fy bubblan va avis jag blir! I allafall på chokladen….

[GunillaF]
0

Jag tog en Mumsmums till kaffet! Skrattande

[MargaretaA]
0

Det sägs att det bästa här i livet är gratis. För mig handlar livskvalitet mycket om att i vardagen leva sanningen i dessa ord.

I kärlek, vänskap, glädje, gemenskap, naturupplevelser… Listan kan göras hur lång som helst Glad

[Spanaren]
0

Livskvalité är att göra det som känns bra för en själv!

/kram Spanaren

[GunillaF]
0

Att få omges av släkt och vänner som jag kan lita på.

Att få "snusa" mina barnbarn runt öronen och på halsen. Få en kram.

Att känna en liten hand ta min och höra ordet: Kom Farmor/Mormor.

Att sitta på förstukvisten med dagens första kopp kaffe och höra hur naturen vaknar upp till en ny dag.

Att vakna av små hund eller katttassar som försiktigt försöker få matte ur sängen.

Att traska på en stig med bär/svampkorgen i handen och vovven hoppande bredvid.

Att sitta på älgpasset och höra hunden få upp ett drev.

Att få sitta här och skriva och läsa med er.

Att kunna göra så gott som nästan vad jag vill.

Att ha kontakt med andevärlden och med mig själv.

Att ha mat i magen och kläder på kroppen.

Att kunna åka på semester en eller två gånger per år.

Att ha ett bra jobb som jag trivs med.

DET ÄR LIVSKVALITE´ FÖR MIG! Kyss

Mammi
0

Att få kontakt med mitt inre och förstå att oavsett vad som sker så blir det bra till slut.

Det är inte ofta det händer men I,m on my way…Flört

Cristine
0

För mej är det allt det ni har sagt plus lite till..Flört

Jag gjorde det lätt för mej.

Mammi
0

Jomen, så är det ju. Jag håller med om allt i ovanstående förutom det där med älgjakten då! Flört

[GunillaF]
0

#14 Mäh….Glad Det är så härligt att sitta ute på älgpass, koka kaffe över öppen eld, grilla en korvbit eller saltfläsk och bara vara!

Iof kan man göra det utan gevär också!Flört

Mammi
0

Utan gevär är jag oxå med! Flört

chik
0

Livskvalitet för mig i dag är!!

Att jag har sådan tur så jag känner av vad min krop tål-

Fick medecin som jag inte klara.

Så nu har jag fått bätre kvalite när jag sluta med den.

Så NU är min Livskvalite på toppen.

Cristine
0

Livskvalite är för mig idag är att ha sådana vänner som ni, och att få vara på detta forum som är guld värt.

Också att kunna glädjas åt Chiks besked att hon mår så bra.

[GunillaF]
0

Livskvalitet just nu är att klockan är 12 och det är lunch! Kyss

Mads
1

Livskvalitet för mig är just nu att få vakna varje morgon, att få krama om min lilla son och få en go kram och ett leende tillbaka, att få leva helt enkelt och tillåta sig själv njuta och se allt det underbara som faktiskt finns omkring mig i livet.

Amor Vincit Omnia

[GunillaF]
0

#20 Välkommen Mads!Skrattande

Mads
0

Tack Gunilla F Glad

Kram

Amor Vincit Omnia

Cristine
0

#20 Ja välkommen!Skrattande

Mads
0

# 23 Tack Cristine & tack för tipset så jag hittade hit Skrattande

Kramar

Amor Vincit Omnia

Cristine
0

Så lite så, jag hoppas du kommer att trivas.

Kramar Cris

Mammi
0

Hej och välkommen hit Mads och lille pruppgubben!Flört

evrekaw
0

Livskvalitet för mig är så mycket, men det ryms ändå i ett fåtal ord…

Glädjen över att bara få vara, den man är, som man är, med alla fel och brister - men ändå duga… Det är stort för mig!

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

BigBear
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Livskvalitet för mig är egentligen många saker. Men det behöver inte vara något stort eller särskilt. Att få vara med sin familj och vänner.

Att sitta med en kopp kaffe och ta en cigg. i lugn och ro. Att bara vara här och nu….osv.

Och jag instämmer till fullo i det evrekaw skriver i inlägg #27.

Det är nog det viktigaste av allt, att kunna acceptera och älska sig själv med alla sina fel och brister är verkligen något att sträva efter. Man är ju trots allt tvungen att leva med sig själv reseten av livet….hur skulle man annars göra?

Varför inte göra det lättare för sig, och leva fullt ut? Flört 

Namaste jordbor!

"JAG ÄR" / Jerry

evrekaw
0

#28 Hi,hi jag tar en snus istället…

Kommer inte ihåg vem som skrev det… Kan det ha varit Hemmingway? Det där att man kan resa till världens ände, alla dess hörn och avkrokar - men man kan aldrig resa bort från sig själv…

Så man gör nog väldigt klokt i att bli kompis med sig själv…

[MargaretaA]
0

ja att ta sig rätten att vara den man är, och sluta be om ursäkt för det är något alla borde göra.

Men man ska aldrig glömma att de rättigheter man tar sig själv måste man också ge till andra!

Obs! detta är inte menat som en pekpinne till någon här, men jag har folk i min omgivning IRL som inte riktigt har förstått det  Flört

evrekaw
0

#30 Jo… sånna kommer alltid att finnas… Man får ha överseende med dem…

BigBear
0

Att få vara sig själv är ju var människas rättighet.

Att inte sätta sig över andra på något sätt är ju var människas skyldighet.

Om någon ändå gör det, så är det ju var människas rättighet att säga till och försvara sig på det sätt h*n finner lämpligt.

"Försvaret" kan ju i många fall bli liiite för starkt beroende på person och situation. Och det är ju just denna, ska vi säga oförutsägbarhet som gör att vi människor är så…….MÄNSKLIGA! Tungan uteFlörtOskyldig

evrekaw
0

#32 Underbart, vist och vackert formulerat…

Tänk om man ändå kunde får vara "mänsklig" alla dagar, istället för "anklig"

Kvack, kvack Flört

[MargaretaA]
0

försvarar sig gör bara den som känner sig hotad. Flört

evrekaw
0

#34 Vad menar du!!!! 

[MargaretaA]
0

haha ja just precis Skrattande

BigBear
0

Oskyldig#34 - Ja, det är klart Maggan!

Du har så rätt i det. Och alla känner sig väl hotade ibland, i alla fall någon gång i livet. ObestämdFlört

[MargaretaA]
0

ja fast tilfällena minskar med åren Flört

Mammi
0

# 37 Nä fy vad äcklig bild!! Foten i munnen

[MargaretaA]
0

Han är lik han där Jean Connery Kyss

Eller George Clooney Tungan ute

Mammi
0

Ja faktiskt! Där ser man vad James Bond kan!Flört

[MargaretaA]
1

ja men behärska er nu brudar - inga slurpbilder i den här tråden!

Vi har redan en påbörjad tråd med fallna änglar och sånt - låt oss hålla oss till den om det tränger på  OskyldigTungan ute

Mammi
0

Hm….vad tänkte du nu på Maggan? Obestämd Jag förstår då ingenting….Flört

[MargaretaA]
0

Det gör du visst det Mammi!

nu vill jag ha nåt sensationellt!

i den här tråden!

Mammi
0

Maggan du har pm! Flört

evrekaw
0

#43 Oskyldig

moonflower
0

Livskvalitet är väääldigt mycket!

Några av mina viktigaste är:

Familj och vänner.

Hund och katt.

Vara HÄR och NU i harmoni med ALLT!

Tak över huvudet.

Mat i magen.

Att slippa uppleva krig.

Se sol och stjärnor och himmel.

Bara få slappa i soffan och smaska på godis och choklad.

Se när en regnbåge växer fram - ur både regn och sol!=magiskt!

Och mycket - mycket MER!!!!

chik
0

Nu skall vi ha lite ljus i denna tåden!!

[Jeremina]
0

Som Gunilla F skriver men jag jagar inte älg…och jag har en underbar man och det är livskvalitet om något att vara så älskad som jag är och att få älska tillbaka…..Skrattande Jeremina!

Cristine
0

Låter underbart!SkrattandeFlört

nera
0

Vilken härlig tråd! Skrattande Kan bara skriva under på det mesta som sagts här i redan.

Bara att våga vara sig själv kan också vara livskavlité. Även fast det kanske stör omgivningen….Tungan uteFlört Men det får man väl bjuda på..

Apatchie
0

Livskvalite för mig är att orka gå ut ock bara sitta en stund ock njuta av solen ock umgås med mina djur ock vänner!

pyromanen
0

Livskvalité för mig… at må bra i kroppen och må bra i själen, att relationerna med nära o kära är bra. Frisk luft, rent vatten, balans i livet.  

… att vara ensam hemma o sitta på verandan med en kopp kaffe o lyssna på tranorna som nyss kommit för året.

evrekaw
0

#53 Åh, har tranorna redan kommit… Här lär det dröja ett bra tag till… Lär inte kunna sitta på min översnöade altan på ett bra tag heller…

Klagar bara lite för att du ska förstå att du är en lyckans ost just nu! Skrattande

Hoppfull
0

Livskvalitét… jag blev faktiskt tvungen att tänka efter en stund… men livskvalitét tycker jag att jag får när jag accepterar allt det jag inte kan och tillåter mig att vara den jag är istället för att hela tiden önska att jag vore frisk och kunde göra alla de saker som gav mig livskvalitét förr. Tyvärr är det en ganska svår sak att leva efter när det är mycket man saknar, men jag jobbar på det och på så sätt ökar min livskvalitét hela tiden Glad

För när jag mår bra i mig själv är jag oxå lättare att älska och har lättare för att ta emot kärlek!

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Doris
0

Livskvalite är att vara här och nu att får vara frisk acceptera mig själv som jag är kunna vara ute i naturen,min familj, mina vänner, att må bra  helt enkeltGlad

Allting är möjligt

annemaria1962
0

ja, det är en mycket viktig del! att ha en familj, som bryr sig om en. och som jag kan bry mig om, tillbaka. har ju min sambo o 2 vuxna söner o 1 barnbarn. och gläder mig åt det. Glad

raphanus
0

Livskvalitet är när motgångarna i ens liv enbart beror på en själv och när medgångarna beror på dem man har omkring sig.

BigBear
0

KÄRLEK är verkligen livskvalitet för mig!

Mads
0

Håller med föregående talare starkt !

Amor Vincit Omnia

Jenna-Gun
0

När jag var 50 år. Tog jag beslutet att tillsammans med man och katter. Flytta till vårt fritidshus. Min man hade det innan vi träffades.

Nu har vi bott här i 11 år.

Från att nästan campat på torget i stan. Så var det en enorm frihet att bo här. Vi har renoverat huset under åren. Ja nu har vi den livskvalitet som vi önskar.

BigBear
0

#61 - Underbart för er Jenna! Skrattande

Vi går just nu och väntar på att vår drömaffär skall gå igenom kommunmaskineriet. Då blir det landet igen! Glad

Vi bodde på landet tills 1995 då vi dök i finanskrisens kölvatten och blev tvugna att flytta till stan……..men nu j**lar ska vi ut på vischan igen. Köste va dä köste vill! Tungan ute

SleepingFox
0

Livskvalitet för mig är:

När man vet att det finns någon som saknar en när man inte är där.

Att få en god natts sömn utan en massa tankar som stör.

När man har något att se fram mot varje dag man kliver ur sängen.

Att få ta kameran, packa en liten fika och bege sig ut i skogen och tystnaden en strålande vacker dag…

Det finns så mycket små saker i livet som gör livet värt att leva, det gäller bara att hitta dem, och när man tappar bort dem inte glömma att de finns där någonstans - Det är inte så enkelt alltid.

cillaj
0

Livskvalite för mig är att få vara den jag är.OskyldigSkrattandeSkrikandesFlörtTungan uteGråterCool

quinn
0

Livskvalitet för mig är att vakna en dag och inte längre ha ont.

kunna gå, springa, cykla, gå i trappor. Göra saker som man vanligen gör. Kunna känna att jag ska kunna jobba i 20 år till och inte till den dag benen/knäna ger upp. 

men inte visste jag att jag skulle prova på att åka moppe på sidan om den (som man kan rida på hästar)  och att det inte skulle funka!Förvånad    

Livet har sin ljusa stunderCool  sol idag!

Shar
0

Livskvalitet just nu är att jag ska ha mina vänner hemma och vi ska grilla för första gången i år.

Ugglekatten
0

Livskvalitet för mig är många saker, bl a

-att ge och få ta emot kärlek, omsorg, omtanke, ett leende, ett vänligt ord

-kärleksfulla relationer, inkl djuren

-att bo och vara nära naturen och lyssna till alla ljuden

-sitta på ett utecafé i stora staden och känna storstadspulsen

-att känna glädje även över de små sakerna

Soffe
0

Livskvalitet är för mig bl.a att njuta av livet, kunna leva i nuet, ta väl hand om sig själv, kärlek är livsviktigt..

Mammzing
0

Idag ska jag åka till min frissa och bli påsk fin.

Sen äker jag förbi min särbos jobb och tar en kram. det är livskvalite för mej.

evrekaw
0

#69 Ja! Frissan är verkligen en höjdare! Jag är alltid på gott humör när jag åker därifrån! Skrattande

signemo
0

Livskvallite.

Ja det är när min familj  har det bra. Att sitta och njuta av solen  med en kopp kaffe. Att ta tillvara det lilla.

EN kram , ett telefonsamtal , ett chatsamtal.

Var rädda om varandra

Soffe
0

Jag har ju glömt att glass o choklad är livskvalitet Tungan ute Glad Vännerna får man inte glömma heller.. Ja det finns säkert mer.. Många här i tråden som skrivit bra..

annemaria1962
0

just nu! är det min stundande norrlandsresa! att snart få träffa mina 2 söner. vuxna! men ändå en glädje och något som ger livet guldkant!

så nu e jag som en barnunge, som nästan räknar dagarna, tlls jag får sätta mig i tåget och känna NU e jag på väg! Guld i munSkrattande är ju inte såå ofta vi kan ses. och att kunna ha 1 hel vecka ihop där uppe, är kanon!

Den älste bor i Boden. och e dågot ställe jag längtar till på vår o sommarn. så  e de BOden. har ju bott där en tid oxå.

Så förutom Ekerö, där jag ju trivs enormt bra! Skrattande så finns ju även Boden. Och en plats till som jag inte kunnat åka till nu det är Finland, östrbotten och Jakobstad! det finns absolut inte mycket jag saknar där borta! Men denna årstid då är jakobstad  en av platserna jag saknar. kanske för att det oxå gått några år sedan jag kunde åka dit senast… Obestämd

ja, det var vad som känns som en viktig  BIT av min livskvalitet, just nu! för även om det bara har med några dagar att göra, så skänker dessa ändå en länge bestående glädje i livet! psykiskt e det som en en jättegod Magnum-glass!! typ… CoolFlörtSkrattande

Anders 50
0

Att kunna äga en sådan här är livskvalitet för mig! Han är 12 veckor gammal nu.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Mammi
0

Ååååh, vicken liten goding!! Kyss Jag håller med dig: Att få umgås med djur är livskvalite som heter duga!

Cristine
0

Åh så fin han är!Glad

evrekaw
0

#74 Åh… Om man bara hade tid skulle jag verkligen också vilja ha en hund… Men det är synd om dem som blir lämnade ensamna hemma långa dagar… Tänker att det får bli när jag går i pension… Då ska jag ha en ny sån här… Skrattande

BR

[peter54]
0

Livskvalitet för mig är att ha möjligheten att göra vad jag vill när jag vill, att ha nära till orörd natur, att få leva ett fullödigt liv trots min kroniska sjukdom, att få se barnen vara glada, lyckliga och friska, att få leva ihop med min familj, fru och barn, att få uppleva årstiderna, se flora och fauna i sina rätta element.

solarcarl
0

Kärlek är inte så dumt som livskvalitet, tänker jag… Kärlek kan ju vara så mkt, men jag tänker framförallt på den sidan eller grunden, att det är en livsenergi som finns i allt. Och som vi kan kontakta inom oss och öka. På en massa olika sätt.

bettin65
0

Vad är livskvaliet för mig

jag det kan man ju undra har börjat att utforska det nu …….. sen några månader tillbaka

Ett  man vill känna sig behövd hos någon

Två Att ha vänner som man kan lite på…….

Tre  Att ha hittat var man hör hemmaGlad

attvaraellerintevara
0

livet själv!   Kram ifrån AstridDove

blombuketten
0

#74. En 12 veckors stor liten vovve Glad. De är så vackra Irländska varghundarna. Innan vi köpte vår tredje boxer (har ju tre) så var vi i valet och kvalet om vi kanske skulle ha en irländare, men det blev en boxer till.

När våran minsting var 1½ år så var jag på hundträning med honom. Där fanns det en irländare som var dryga året. Han var enorm och min såg ut som en liten fjant brevid. Ja, sen skulle vi hundekipage släppa våra hundar lösa och gå en och en emellan de andra hundarna. Självklart fick min världens boxerrus just då och skulle visa sig från sig tuffa sida och gissa vilken han valde att störa sig med………ja just det, irländaren. Hej och hå, irländaren bara tittade ner på mn fjant och minnen på min boxer var obeskrivlig……när han upptäckte vilken bjässe han valt att visa sig tuff emot Glad. Han blev ännu mindre och kunde han pratat människospråk så skulle man hört………å, ursäkta mig, ähum, alltså jag skulle bara skämta till det lite, inget illa menat alls…….Min lilla fjant dröp av fortare än fort och höll sig till stora trygga matte istället. Ja jösses.

zuperzita
0

Vad livskvalite för mig är:

1. att ligga i skuggan på sommaren med en kall dricka med is i ..
  2. Att gå på en äng med blommor runt en själv och se det fina vädret
chik
0

Livskvalite. härligt o läsa lite gamla saker.Lite som att titta på kort…

Cristine
1

[Sisa]
1

Underbar tråd!    Kyss

JereMina
1

#86 Instämmer Sisa Kyss

chik
0

Här är nog mitt första inlägg här på sajten..

Anders 50
0

#88 nej, du skrev om att bli medlem redan den 24 mars i en annan tråd.

http://livskvalitet.ifokus.se/discussions/4d714f9eb9cb462233061dcc-hur-man-blir-medlem?4d712463b9cb4621410464e8-10

Undrar vilket datum som LK föddes egentligen? 😃

aggeelin
0

#88 så söt!! 🙂

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Caroline L
2

Livskvalitet…

för mig är att åka hem till hemlandet och uppleva den kulturen, maten och klimatet som ligger mig varmt om hjärtat.

åka ut till stallet och umgås med min underbara häst. koppla av från vardagen och bara leva stallivet ett par timmar.

få och ge kärlek till både människor och djur.

dom stunderna man verkligen känner sig glad och skrattar åt något.

vårdagarna när man känner att vårsolen värmer och dom första knopparna på träden eller första fågelkvittret på morgonen.

den känslan att man är sig själv och är nöjd över det. att man åstadkommer saker och känner att man mår bra.

det finns så mycket och detta var bara några av alla saker. jag har kollat vad ni andra skrivit och håller med er så mycket.

av att bara sitta här och skriva ner detta fick mig att tänka efter vad som ger mig glädje och livskvalitet vilket gjorde mig mer uppmärksam på det vilken i sin tur fick mig att känna livskvalitet just nu…. Blomma

Cristine
0

Mycket fina tankr och ord som man får läsa i denna tråd.

#89 Anders, här i min bok står det Sajten livskvalitet startade den 24 mars med Maggan och mej. Alltså skulle vi ha firat  4.e året för två dagar sedan. Jag ville gärna ha Gunilla med vilket Maggan tyckte var bra idé men jag minns inte om hon kom med omedelbart, det vet hon nog själv, har för mej att vi pratade om det för inte så länge sedan.

Anders 50
1

#92 Det finns att läsa om i grupp 20 (Om sajten…) till vänster, och i en annan tråd firade vi ettårsjubileum den 27:e.

[Sisa]
0

# 91  Fina tankar om Livskvalitét.      🌺

chik
0

Anders. ja var ju bland de första.

O så Bjöd jag in dig o Norrd''' Eller tänker jag helt galet? Norrd ( Eller vad var det han hette, Himla rolig var han o så som du duktig på natur)

Men han kännde sig inte välkommen, För Maggan o han var inte på samma bana, Har jag rätt?

Anders 50
0

DET minns jag inte, men mycket troligt. 😃 Nore hette han.

Maria
0

Åh, Nore❤️

/Maria

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.