Ett stort aquaruim
och en lada skulle man haft, jag läste någonstans att de betalar 200 kr för varje blodigel..de används efter vissa operatíoner.
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Kanske lättare att odla spyflugor? Deras larver används också inom vården för att hålla (äta) vissa sår rena.
Kan inte exakt hur det går till men vet att det förekommer.
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
#1 Små fiskar vet jag om men har aldrig hört talas om spyflugor i detta samanhang.
Vi hade fluglarver i såromläggningar när jag arbetade på avdelning för i alla fall 15 år sedan.
/Maria
Visste patienterna om det?😮
Visste patienterna om det?😮
#4 Jag visste om det när de använde fluglarver för att rengöra mina fotsår innan jag blev amputerad.
Det är dock inte spyflugelarver utan husflugelarver och de är inte bakteriebärare eftersom de aldrig varit i kontakt med något för oss farligt.
Fluglarverna äter död vävnad och det är det som är själva grundtanken med att använda dem i sårrengöringssyfte.
#4 Ja självklart visste patienterna om behandlingen.
De hade möjlighet att säga nej om de ville. Precis som Peter säger så var det inte spyflugor utan "vanliga" flugor.
Jag vet en man som slapp amputera sin fot när såren till slut läkte med hjälp av larverna. Han hade prövat allt och såg detta som sista utvägen.
Det arbete larverna gjorde på ett par dagar var helt fantastiskt.
Men återigen som Peter säger så är det för att hjälpa till att avlägsna död massa. Det är först när såren är rena som de kan börja läkas ordentligt.
/Maria
Det är ju helt fantastiskt om det finns den chansen, jag hoppas många tar den. Konstigt att mina läkare inte visste av den, det hade ju varit mycket lättare med larver än att söva ner mej 50 gånger under ett år och skura benet med stålborste(kallbranden).
http://sv.wikipedia.org/wiki/Spyflugor
Visst används spyflugelarver.
Man använder väl blodiglar oxå för andra åkommor?
#10 Mest för olyckor där man förlorat en del av t.ex ett finger.
Ahh okej. Jag hade nåt svagt minne med att det används blodiglar.
#9 Den länken visar hela släktet, inte en specifik art. Flugan på bilden uppe till höger överst i spalten är till exempel en större husfluga.
Flugan som används (enligt bumlis länk, Lucilia sericata) tillhör Lucilia släktet, släkte spyflugor. Även kallad guldfluga.
Husflugan = Musca domestica
#15 Haha, spyfluga och sår kanske passar ihop😛🤪
/Maria
#15 Okej. När de använde fluglarver på mina hälsår sa de vilken art det var, men jag minns inte namnet nu, det är 16 åt sedan.