Mer om fåglar...
Jag tjatar om fåglarna vid fågelbordet. Tidigare, för några veckor sen hade vi ett par talgoxar, ett par blåmesar, ett par grönfinkar och herr Koltrast här (frun dog nog när det var riktigt kallt). Tidigt i höst hade vi ca 40 fåglar här dagligen.
Nu har vi noll fåglar här. Hur stämmer detta med att fåglar behöver äta mycket under den kalla vintern?
Och vi bor intill ett fågelrikt område (naturskyddsområde med många fågelskådare)
Konstigt!
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
Ja det låter konstigt, men det finns nog en naturlig förklaring. Jag gissar att endera har de bättre service någon annanstans, eller så finns det något hos dig som avskräcker.

Vi har många småfåglar hos oss och nu har det kommit några nya arter. Dem ser ut som små sparvar men det är inte det.
#1 Som vi pratat om förut så finns det mesta här för fåglarna att äta. Under hösten hade vi många fåglar. Och i våras, från slutet av mars hade vi många fåglar. Det är under mörka vintern som de försvinner. Vi har grannens katt här, hon lyckas inte ta några fåglar och hon har varit här under hela hösten.
#3 Vi har 3 katter och småfåglarna är här ändå.
Här har aldrig varit så lite fåglar någon vinter som nu vad jag kan minnas.
En skopa frö, ca 0,5 liter, räcker i två dagar och då käkar nötskrikorna upp det mesta.
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
#5 Oj, vi köper säckar som tar slut fort
HÄr går det inte åt något alls just nu. I höstas gick det åt en liter om dagen. Och som JereMina säger så verkar nog inte fåglarna bry sig om katter.
Det kan inte vara så att ni har någon rovfågel som skrämmer bort dem?
#8 Har inte sett någon. Men visst kan det vara det. Det var samma fenomen förra vinter. Fåglarna försvann när det blev som mörkast.
Förra året då vi hade så ett tag kom jag på nu så visade det sig att det var en duvhök som var här. Den dök upp så snabbt och bara tog en fågel och kom tillbaka och tog en till. Den tog även skator och större fåglar. Sen en dag var den borta och småfåglarna kom tillbaka.
#10 hur lång tid tar det innan fåglarna kommer tillbaka?
Om det är rovfåglar som är problemet så är det sparvhök eftersom duvhöken jagar större fåglar, den heter hönshök på danska.
Nu är jag lite tveksam till om det kan vara förklaringen, för sparvhöken har ett jaktrevir som, även om det är stort till ytan, är detsamma året om. Den borde med andra ord komma på besök med jämna mellanrum hela året.
Det är svårt att hitta förklaringen till detta, katter och rovfåglar skrämmer bort fåglarna under några minuter, sedan är de snabbt tillbaka, så det måste vara något annat som man kan knyta till att det sker under samma period år från år.
Jag kan INGENTING om fåglar och har följt denna tråden,
Kom att tänka på det här med att katter och rovfåglar som kan skrämmas. Har fåglar luktsinne?
Visa fåglar kan ju hitta kadaver…
/Maria
#13 Synen tror jag är viktigast. Korpen t.ex. har ju verkligen en skarp syn. Och när väl ett kadaver hittats så tror jag även att hörseln bidrar till att hitta dit, det brukar för det mesta höras när det finns fåglar som bråkar på ett kadaver.
Luktsinnet tror jag inte de har så mycket hjälp av.
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
Jag tror inte att vi har något kadaver här på vintern som skrämmer dem.
Jag är mycket nyfiken på vad det kan vara som gör att fåglarna försvinner den tid på året då de borde vara som mest hungriga.
Fler förslag att fundera kring tas tacksamt emot!
#15 Jag tänkte snarare att kadaver skulle dra till sig vissa fåglar som kråkfåglar t.ex.
#14 Men de har ett luktsinne eller?
/Maria
#16 Jag är ju inte så bra på det här. Min erfarenhet är att kadaver av fågel, som t ex om man skjuter en skata gör att de andra inte vill komma.
#17 Aha, jag tänkte på andra djurkadaver.
Nu när du säger det så minns jag att det alltid hängde döda skator/kråkor i snören runt ställningarna med torkade spillångor ute på öarna i Bohuslän förr.
/Maria
Hm, när det finns ett djurkadaver dras fåglar dit och det gäller alla vinterfåglar för även de små äter kadaver. Det där med att andra fåglar skräms av en död artfrände gäller främst kråkfåglar och det handlar om en begränsad tid.
Har exempelvis en skata eller kråka legat död en vecka eller så, har de revirägande artfränderna "glömt bort" att det var en frände och istället angriper de den döda som om det vore en inkräktare.
Om man som bumblis säger, hänger upp en död kråkfågel eller något som liknar en död kråkfågel, kommer de andra att skrämmas av det en tid. Bäst fungerar detta på kajor, som är sociala i högre utsträckning än kråkor och skator.
Just detta ingick i etologen Konrad Lorentz experimenterande beteendeforskning. Det räckte med en svart trasa för att kajorna skulle börja ropa "kajmördare".
Luktsinne hos fåglar är enbart rudimentärt och det är inget sinne de använder. Syn och hörsel är helt dominerande. Bara vissa gamar har bra luktsinne.
Jag tänker att problemet hos aggeelin måste ha någonting med omgivande miljö att göra eftersom det är vid en viss tid på året detta sker, i annat fall borde det ske när som helst.
Här är sparvhöken på besök om inte varje dag, så i alla fall flera gånger varje vecka. Katter har vi massor häromkring, alla har katt och allas katter kommer förbi här då och då dagligen. Ändå har vi alltid massor av småfåglar.
Idag är det 50-60 småfåglar här. De som inte får plats på fågelbordet landar på marken nedanför och det sitter lika många till i bersån och väntar på sin tur.
Hur ska jag komma på vad som är miljöproblemet? Förslag?
#12 Peter enligt jägare så var denna duvhök dum i huvudet. Det var ingen sparvhök.
Fåglarna kom tillbaka efter ett par veckor tror jag.