Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikett: dagens-hälsning
Läst 2212 ggr
zabelle
2

Godmorgon, onsdag 17 okt

Godmorgon! Skrattande

Fortfarande lite mörkt ute men snart kommer solen Oskyldig 
Vi kan ju hoppas i alla fall!

Önskar er en bra dag allihop!

Zabelle   

chik
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Zabelle.Wow hej" O en bra dag till dig långt ner i Danmarks rike.

Önskar er alla där ute en fin dag…

Ja vad det blir för väder..Det vet man inte..Det ändras från minut till minut..

Ja när jag går ut så är jag välklädd inget regn som skall hindra mig..

Lena.P är jag i verkliga livet.

[peter54]
0

God morgon Glad

Här regnar det vidare för tredje dagen i följd utan några längre uppehåll.

Ha en bra dag Glad

Spanaren
1

Goder morgon alla :-)

Här är en vit kall värld och det varnas för ishalka efter kustvägarna. Mera nederbörd på G och då eventuellt regn eller …

Snart ska jag och Sokko (vår nya hund) ut och gå i snö och sol/kram

aggeelin
0

Godmorgon! Här är det också regn idag även om det just nu tar en liten paus. Jag har en förkylning som är på andra dagen nu, inte särskilt kul och praktiskt. Jag tappar ofta rösten och då blir det svårt att jobba Obestämd.

Ha en fin dag!

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

[MossQ]
1

Goder morgon alla fina :) Coll mundering Chik "liike" D finns ju inget dåligt väder, bara …! Här känns lite kyligt och blåsigt, men är lättare i sinnet i dag..så d blir Qigong ikväll:) Önskar er alla en fin dag " viink"

Maria
0

Godmorgon alla.

Här är också regn och rusk.

Dessutom blåser det en hel del.

Pratade med min bror och svägerska som nu är i södra Spanien och badar och har sköna dagar på omkring 20 grader.

/Maria

[MossQ]
0

Krya på dig agge:)

Fridaaaa
0

God morgon.

Hoppas vi slipper regn idag!
Snö får det inte komma förrän 1-2 veckor innan jul och hålla sig till max 1 vecka efter nyårsafton, det är lagom ;) hihi
Jag vill inte ha snö på min födelsedag:P Men hoppas jag slipper det ;)

Måste bara visa upp hundens nya halsband! :D

Krya på dig Agge!

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Cristine
0

God morgon säger en som på sistonde jämt kommer på efterkälken..jag har upptäckt att det är lättare att städa på morgonkvisten sedan sättasig med fikat och datorn, än tvärtom.

Här är en jämngrå himmel och duggregn och jag hoppas innerligtatt det inte kommer någon snö hitåt, för i morgon ska jag iväg och har bara sandaler. Har inte hittat något jag ska kunna ha på mina fötter.

Det var inte så skönt att stå barfota i blött gräs i 2 timmar igår men buskarna skulle ner.

Det är tur att joggarna har åkt hem till sina vinterbostäder för jag såg nog rolig ut med bara fötter och vinterjacka.

Jag får nog ta mej till stan och få mej ett par stövlar tillverkade efter mått.

Ha en härlig dag trots uselt väder!

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

[MossQ]
0

Wow så tjusig lilla Lillan vart:)) Jättegoo, man vill ju bara krama "s"

[MossQ]
0

Men stackare Cristine du blir ju sjuk kan du inte ha sickor och sånna där sjukhustossor på fötterna,fast d kanske blir slirigt värre! Hoppas du fixar dig nåt skönt att ha på fossingarna iaf :)

aggeelin
0

#7, 8 Tack för det! Jag sitter hemma och jobbar några timmar på morgonen för näsan rinner så. Sen måste jag till jobbet.

Fridaaaa
0

#10 Tack :P

Cristine
0

#11 Nejdå blir inte sjuk , är van att gå så hemma!Skrattande

#3 Vinkar frenetiskt till Spanaren….hej hej  hej!

flisan708
0

God morgon! 7 grader ute, grått å det blir säkert regn idag. Idag känner jag mig seg, förkylningen håller i sig. Igår var en bra dag, vinterdäcken bytta, håret fick sitt hos frissan och dagen avslutades med Marlena Ernman. Svenska kyrkan har någon form av kyrko vecka å då hade hon och en till opera sångare en konsert i Stora Tuna kyrka. En väninna frågade om vi skulle gå och jag tänkte varför inte. Kollekten var rekommenderad 100 kronor å det var det värt. Snacka om musikupplevelse, klassisk opera var vackert. Nu håller jag mina tummar att det blir flexledigt, behöver det. Vill bli frisk, längtar till friskis- vill träna. Ha nu alla en bra dag!

stina63
0

Godmorgon vänner

Nydag solen skiner här i malmö ja nästan skiner,
Jobbekväll framför mig och jag är trött fortfarande, jösses får nog dricka lite mer kaffe Skrattande

Ha en skön onsdag

Spanaren
0

# 8 Var hittar man ett sådant fint halsband?

/krtam

Toyan
1

God middag!

Så fina ni är i regnet chik.

Oj Cristine, det verkar kallt att stå ute så länge med bara fötter,finns det nån skomakare i närmsta stad eller får man gå in i en skoaffär och ta mått och det beställs den vägen?

Krya på er aggeelin och flisan.

Fin vovve med tufft halsband Frida.

Här är vädret skapligt, solen tittade fram en stund men när jag skulle hem så regnade det igen, inte spöregn så det var riktigt skönt och uppfriskandeGlad

Ha en fin fortsättning på dagen!!

Cristine
0

#18 Genom sjukhuset Toyan.

chik
1

Spanan.Vink..Så roligt..Du är här****

MossQ.Vink*****Cool

FridaTyst LillanTyst har blivit Sååå Stor..Kyss

Cristin Så fin bild..O stackas digGråter Vad skall vi hitta på.. Håller med..Sätter man sig vid daton.. ja då blir jag fast klistrad..

Flisan.Härligt….

Stina!!Vilken tur du har..Sol''''

ToyanOskyldigVinkar…Oskyldig

ja jag har varit en sväng till Gbg o fått mig en adrenalin kick ..Blev så Arg..Skrikandes

Men nu är jag Glad o skall sätta igång med middagen..Lövbiff o Pomfritt..Man får ju göra det lätt för sig..

Fin Kväll till er där ute..

Spanaren
0

Nu fösrst ser jag dig # 14 och vinkar tillbaka till dig och #20 … gamla godingar sen förr Flört /kram

Cristine
0

Du är så välkommen tillbaka, jag blev verkligen väldigt glatt öveerraskad och trodde först det var någon annan…att jag läst fel.

Anders 50
1

Gokväll!

Idag var det den obligatoriska onsdags-jakten som vi "pensionärer" lyxar till det med mitt i veckan!  Det skulle ju vara fint väder men vem trodde på det??

Men vid halv tolv så slutade det regna i alla fall! Värden för dagen har en Tax som jagar allt utom det vi är ute efter så idag så jagade han en fyrtaggad älgtjur med bravur i en halvtimme! Skrattande

Jag stod i vägen men den märkte mig när jag tog upp kameran och vände bort men jag fick i alla fall ett dåligt bildbevis!

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Fridaaaa
1

#23 Det var en i Blekinge som sköt en 17-taggare älg i fredags:P

Maria
0

#24 Hur räknar man taggar? Borde det inte vara jämt antal. Alltså lika på varje sida eller tänker jag helt fel nuOskyldig

/Maria

Fridaaaa
0

#25 Inte en aning faktiskt, trots att min morfar är jägare vet jag inte det hehe :P

Anders 50
0

#24 Ja det lönar sig att spara ! Glad

#25 Ja du tänker fel! Flört Kan variera väldigt, t.ex 5 på ena sidan och två på andra. Har lite med anlag att göra. Och har inget med åldern att göra som många tror. Att en sex-taggare är sex år t. ex.

Den här sköt vi i förra veckan, en nio-taggare.

Maria
0

Haha, jag brukar ju tänka fel så det var inget nyttSkrattande

Bra bild för jag har alltid trott att de ser lika ut på varje sida. Nu har jag lärt mig något nytt IGEN. Hoppas bara det fastnar.

/Maria

[peter54]
0

#25, #26 På just älg "fuskräknar" man ofta och säger udda tiotaggare om en älg som har 9 taggar.

På andra hjortdjur brukar man inte göra så, men å andra sidan så har exempelvis rådjur sällan olika antal på hornen eftersom de normalt inte får fler än tre taggar på varje sida.

#28 Älghornen är faktiskt sällan lika på varje sida. Orsakerna kan vara flera, men oftast är det anlag som avgör. Om en älg har en skelettskada, exempelvis en stångskada på ett revben, kan hornet på den sidan bli mycket sämre.

I södra halvan av Sverige har älgarna oftast grenhorn som på Anders bild, medan i norra halvan är det oftare skovelhorn som på den här bilden.

Skovlarna är inte riktigt färdigväxta på bilden eftersom de fortfarande har basthud. Den fejas av när hornen är färdigväxta.

Anders 50
0

#28 Och så här kan de också se ut! Den här sköt jag förra måndagen, kapade av hornen med vinkelslipen. Det är ju ett minne men lite för smått att montera på vanligt vis.

Maria
0

Åh, jag tycker det är fint när hornen fortfarande är "pälsiga"

/Maria

aggeelin
0

Den där pälsen känns trevlig. Jag har klappat en älg härom sommaren. Det var en älg i ett hägn och jag klappade hans horn!!

Maria
0

#30 Det är alltså från samma djur?

/Maria

Anders 50
0

#33 Ja, vänster och höger horn. På det till höger har funnits ett likadan tagg till men den är avbruten.

[peter54]
0

#30 Jag sköt två älgar med liknande horn för sisådär 30 år sedan. Den ena hade ett knäckt revben och hornet på den sida var högst rudimentärt. På andra sidan fanns en stång som var böjd i C-form in mot ögat och jag gissar att hornet hade vuxit in i skallen på älgen om den fått leva vidare.

Det var en ganska lustig episod det där eftersom jag sköt båda de där tjurarna samma dag  i olika såtar och under den dagen och dagarna därpå hade vi koförbud. Det var väl två eller möjligen till och med tre jägare i laget som fick gå drev utan bössa resten av jakten som straff efter att de skjutit kor som de inbillade sig hade såna småhorn som mina två.

fotokrafs
1
Hej och God natt på er Skrattande
zabelle
1

Jag äter kött….och vet att man måste skjuta ett visst antal djur.

Gråter jag blir ändå illa berörd över döda djur.

Zabelle   

chik
0

God Morgon Foto Kyss

zabelle. Förstår dig..Känner så med när de kommer med sina Troféer..Skrattande

Men så som jag ser det, så behöver vi jakten..

O dessa djur har det såååå mycket bättre än tamboskapen..

Flumar jag till det!!

"Så är Människan det störta Rovdjuret.

Fina Älgbilder..

[peter54]
2

#37, #38. Ja det har jag full förståelse för, jag kan ibland reagera likadant själv. Om jag sitter hemma i köket och läser tidningen och det dyker upp en bild på en skjuten älg, tycker jag också att det ser obehagligt ut.

Det är oerhört stor skillnad på om jag till exempel sitter ute i skogen med kameran, respektive om jag sitter där med bössan.

Dyker det upp en älg, uppfattar jag situationen helt olika beroende på vad jag sysslar med vid just det tillfället. Är jag på jakt drivs spänningn upp enormt, pulsen går upp som efter ett sprintlopp och jag letar skottläge.

Sitter jag med kameran ser jag bara ett magnifikt och ståtligt stort djur som jag skulle vilja få en fin bild av.

På samma sätt är det stor skillnad att sitta vid köksbordet och se en bild, repektive att befinna sig i en skottsituation. Jag är helt enkelt två vitt skilda känslovarelser i de olika situationerna och reagerar följdriktigt.

Jag minns en gång för många år sedan när jag läste en jakttidning och där visades en bildsekvens med en älg som träffades av ett stickhålsskott, ett halvdussin bilder i en serie. Jag mådde oerhört dåligt av de där bilderna, nästan spyfärdig. Jag är helt säker på att om det var jag själv som skjutit det där skottet, hade jag inte reagerat negativt alls.

chik
0

Bra skrivet Peter..

zabelle
1

#39 Du beskriver känslorna på ett bra sätt och jag kan förstå spänningen i jakten. Jag har däremot svårt att förstå glädjen över att ha dödat ett djur, även om jag vet att man måste skjuta av en del djur.

När jag sen sitter där med middagstallriken framför mig känner jag mig olustig eftersom jag inte har några större problem att äta kött.

Zabelle   

[peter54]
1

#41 De som inte jagar själva tror alltid att jägare känner en specifik glädje i själva dödandet, men det gör de absolut inte, i allafall inte för mig och inte för mina jaktkamrater.

Om det var själva dödandet jägaren var ute efter som enskild glädjeskapare, skulle ingen jägare jaga. Varför betala stora pengar, utsätta sig för vädrets makter, svettas och frysa om vartannat och så vidare, när man istället kan gå och köpa en kanin och ta livet av hemma.

Det finns ingen lustkänsla i själva dödandet. Istället finns en massa olika känslor i det ögonblicket, ingen av dem särskilt positiv utom möjligen lättnaden över att se att allt gick bra, djuret slapp lida, jägaren slapp berätta om en skadskjutning som ställer hela laget inför problem.

Det som ger luskänslorna är allt sammantaget, från planeringen med lagkamraterna över kartan som omfattar jaktmarken, till den stund alla sitter vid middagsbordet och avnjuter resultatet av jakten. Allt som gjorts tillsammans för att uppnå resultatet när varje moment lagts ihop till en helhet, däri ligger spänningenoch glädjen.

Anders 50
1

När vi ändå har kommit in på älgjakt så vill jag tala om att det var länge sedan jag blev så glad på jakten som igår!

Vi har en äldre man med i jaktlaget, han har svårt att gå p.g.a. sin sjukdom Parkinson och är tvungen att gå med krycka. Inte lätt att ta sig fram då i skogen.

Vi vet att han är en bra skytt och han skjuter inte utan att älgen står stilla, han har sett många springande älgar på sina pass utan att han skjutit.

Men vi tycker att han är värd att få vara med på jakten, han är en trevlig jaktkamrat och vi hjälper honom så att han får pass på vägar eller så följer vi med och hjälper till så att han kommer till sitt pass.

Och igår så sköt han en älg, en kviga, med ett skott, och den föll i skottet!

Gissa om det var 19 gubbar som grattade och klappade om honom lite extra! Glad

Den som vill se bilden får klicka på den.

Maria
1

Det måste vara riktig livskvalitet för honom att få vara med och dessutom kunna prestera precis som ni andraKyss

/Maria

Anders 50
1

#44 Jo..och det är därför man blir så glad för att man kunnat hjälpa till!

chik
0

Peter en fin beskrivning..

Anders.Håller med Bumbleboo..Så bra gjort av er…

Fint kort…Fast har lilla jägaren med hornFörvånad På MössanGlad

penke
1

om jakt och lust ..

jag är ju vegetarian,om någon missat det Skrattande
jagar inte kött,även om jag har jaktmarker
hellre svamp o bär :- P

jag känner ju till "gubbarna" i jaktlaget härom (kring),
inga lustmördare..mer glädje att komma ihop med gubbarna på de lååånga  "planerings-fikorna" inför nästa moment jaktdagarna skvaller, småprat o skade.glädje att ..domdär i grannlaget inte fått nå'tt  …hur de  ska försiktigt  lägga drevet för att inte skrämma över älgarna få fel sida..:- )
"mina" gubbar..vill fylla frysen, höra smällar..är det billigare med kina-puffar ,glädjen av skottet..är om det är ett välriktat :PANG-död. 
(inget eftersök)

jagande lustmördare finns naturligtvis,från älglag försvinner de oftast fort
trofé-jägare på tigrar ,sällsynta antiloper osv
är väl mer i den "sjuka" gruppen,med döda huvuden på väggarna 
haha,,"jag" sköt dessa, (egro är "jag" starkare/bättre) 

;  penke

[MossQ]
1

Blir så fruktansvärt sugen på älgkött.)) Ni som fäller en älg, kan man få köpa en bit tro?

Anders 50
1

#48 Har letat på kartan efter Tankeholm, vet ju inte var du bor?  Skrattande

[MossQ]
1

Haha #49 :)) jag bor i fjollträsk "s" stockholm, lite utanför faktist värmdö:)

[peter54]
1

#50 Då är jag nog närmast. Om jag får ordning på mitt ben och får vara med under den här säsongen ska du få en bit av mig.

Glad

chik
0

Där Moss ..Där har du tur..Kyss.

PenkeTystOskyldig

[MossQ]
1

Peter så gullig du är, nu blev jag lite rörd"l"

[peter54]
1

#53 Ingen stor sak egentligen, men först ska jag bli hel så att jag kan gå och sedan krävs förstås att det finns älg kvar på tilldelningen när/om jag blir läkt i benet så att jag får något kött. Man måste vara med aktivt under det tillfälle älgen fälls för att få del av köttet.

Glad

[MossQ]
0

#53 jag ser hjärtat och tanken bakom allt..med dina svårigheter väger d allt för mig..och jag hoppas av hela mitt hjärta att du får genomföra detta..varm kram till dig Glad

[peter54]
0

#55 Tack, jag hoppas förstås också, jag har redan gått upp ett helt kg bara av att vara så fysiskt inaktiv som jag tvingas vara med det här problemet.

Flört

[MossQ]
0

Kyss