Julgranen, hur gör ni?
Ja..nu är det inte många dagar kvar. Ni som har en äkta julgran, hugger ni den själva eller köper ni? Och om ni köper..vilken sort?
Har ni den inomhus eller på altanen eller balkongen? Många tål ju inte en riktig gran inne men vill ändå ha en gran och då får det bli en utanför, men som man kan se inifrån.
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
Äkta gran helt klart :D
Kommer ha en i vardagsrummet :D Ska hugga på onsdag eller torsdag :D
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
jag är uppvuxen med äkta gran- de ska lukta gran å jul inne på julen:P men nu mer så får vi itne plats i vår illa etta.. men när jag flyttar så blir de äkta gran igen.. iaf nånstans:-P luktar ju så underbart gott
mysig bild BTW 
Så fin gran,,
Visst är de speciellt med gran och dess doft, Känns som jul då. Men eftersom jag bor själv tycker jag de inte är speciellt nödvändigt med gran, SKulle de vara så så har jag min oäkta gran i källaren,
idag diskuterades det gran på jobbet. Har ni någonsin hört att en gran vill ha whiskey? Det skulle vara jättebra sas det!
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
#4 där ser man.. men vet inte om jag skulle slösa whiskey på min julgran
#4 Det var inte grannen de menade, som ville ha whiskey? 
Men experterna säger att vanligt vatten är det enda, sockerbitar, kopparmynt och annat finns den inget bevis för att det gör någon nytta.
Men man ska såga av en bit så det blir en ny snittyta innan man sätter den i foten, och att alltid se till att den har vatten.
Min gran skulle få lukta på whiskyn sedan skulle jag dricka den själv.
Det blir ingen gran i år eftersom jag inte kan gå ut och såga ner en, vi har ju ändå ont om plats.
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Och jag gillar färg och mycket krimskrams. Så bara på med allt i en härlig röra så blir granen finast =)
..en del skjuter ju sin gran,av tradition..
jag har aldrig varit besatt av att ha en hel,stor gran hemma
när jag bodde småttigt,hade jag jag en liten .."äggkoppstor"
julgransfot på ..kilot,( i järn) för stabiliteten
och för doften,där satte jag en gren,glitter,kulor,godis o stearinljus
"familjen" har marker,både odlade o vildgranar :-)
, penke
Som stadsbo har vi alltid köpt gran och på den tiden var det inte så vanligt med Kungsgranar utan en vanlig gran.
Numera har vi ingen gran inne. Har inte haft på många år då ena katten vill vara "toppstjärnan"
Vi hade tidigare gran i trädgården (som vi köpte) men numera så har en liten björk självsått sig så det blir ljus i den istället.
/Maria
Hugger själv mina granar. Har en på övervåningen, en på den nedre och en ute.
Vi brukade be att få ta en gran från en av våra grannars mark. Så gick det till under många år när det gällde våra granar, men så ett år, kanske är det 4 år sedan eller möjligen 5, fick vi hem en gran som luktade så vedervärdigt illa att det inte gick att vistas i vardagsrummet.
Det var en stark sur lukt svår att beskriva närmare. Jag tror att den tagit doft av en stor halvrutten sälg som stod bara någon meter ifrån granen. Vi blev tvungna att kasta ut granen dagen efter vi tagit in den.
Det kändes pinsamt att gå och be grannen om att få såga ner en till gran för att den första inte dög åt oss och eftersom det var dagen för dopparedagen, åkte vi och köpte en plastgran av bästa kvalisort.
Lite OT:
Det där med kungsgran är ett försäljningsnamn, för det finns ingen gran som heter så. Vanligen är det antingen silvergran (Abies alba), eller blågran (Picea pungens) som kallas "kungsgran" av försäljarna. Frågar man dem vad det är för gran, kan de ofta inte svara något annat än "kungsgran", trots att någon sån art inte existerar i naturen.
Silvergranen kommer ifrån Syd- och Centraleuropa. Den har gråaktig skimrande slät stam, inte fnasig som vår vanliga gran. Barren är blanka, mörkt gröna på översidan och silvriga på undersidan och växer enbart på kvistarnas sidor, inte runt om kvisten som på den vanliga granen. Det är därför silvergranar ser glesare ut än våra svenska granar.
Blågranen är en bergsgran från västra Nordamerika. Den säljs ofta som trädgårdsgran i Sverige. Den är en mycket tätvuxen gran och den skiftar mellan blått och grönt. Färgen ger ett slags "immigt" intryck.
Jag har en kompis som har en bra svamphund. Det värsta är att husse sällan hinner fram innan de finaste svamparna redan är uppätna.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Håller med Peter där om Svamp hund..man får vara bra snabb.
Gran har vi o vi går ut o sågar ner en som ser ut att villa komma in i värmen..
Lena.P är jag i verkliga livet.
Det blir ingen gran alls hos oss i år. Vi håller på med att renovera huset och bor sas på en byggarbetsplats. Vardagsrummet är belamrat med allehanda sågar, klingor, lister, färgburkar och you name it. Men det kommer fler jular
Vackert ANders! Redan tagit in granen?
Ingen gran här. Ute mellan husen finns det en stor gran som växer, med belysning som tänds på kvällarna nu under vintern. Har sett att det finns små söta granar bland andra hus här, där de till och med smyckat granarna med julkulor. Måste nästan ta kort på..
#19 Det är förra årets gran, tar inte in min förrän dan förejulafton.