Kattens välfärd
Obligatorisk märkning och registrering av katter kan bli verklighet!! Ett större ansvar läggs på kattens ägare, och att överge katten kan bli straffbart!
En seger för de hundratusentals hemlösa katter, som utsätts för ett långt lidande..och en seger för oss, som lider med dessa katter. 
Ja verkligen ett steg i rätt riktning!
Zabelle
Toppen en steg irätt riktning

Äntligen..det behövs verkligen.
Dem vill införa att alla katter måste chipas eller öronmärkas och att alla utekatter måste kastreras :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Hurra va ja bli gla!!
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Hur ska det gå till med alla förvildade katter?
Vem ska fånga dem och betala kalaset?
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
#6 Detta gäller ju alla tamkatter:)
Finns ingen chans i världen att fånga in alla förvildade katter
I Göteborg pågår projekt TNR (trap, neuter, return = fånga, kastrera, återlämna)
Jag läste om ett industriområde i närheten där man varje år sköt av katter men kolonin blev bara större och större ändå.
Nu har man lyckats fånga in de flesta, kastrerat och vaccinerat dem och de kattungar som varit lämpliga har placerats i olika hem och resten av katterna har återbördats till industriområdet. Där ses det över hela tiden av volontärer.
De har små hus som de kan värma sig i och det delas ut mat. Kolonin har krympt betydligt och så fort någon ny katt visar sig så fångar man den.
/Maria
Nu får väl kattor ett "värde" :- )
inte bara ..slit&släng
men,hur ska de märkas,tatuering eller ett chip
de utan får en ..spruta……. (?) :- /
penke
Jag har haft och har så många hemlösa katter boende på tomten, på min bro och på min altan. Det gör mej så ont att se hur dessa katter har det. Jag kan ju inte ta in och hjälpa dom alla..måste försöka blunda för verkligheten.
Om man ringer ett katthem får man svaret " Vi får inte in en klo ens " Önskar jag kunde hjälpa..men vad ska jag göra ?
Så jag hoppas så mycket på denna nya lag, som kanske blir av..och jag hoppas alla katter får det bättre. Slutligen att alla som behandlar katter på detta vis får sitt straff..och slutar med detta! 
Men vad är det för liv dessa katter får som släpps tillbaks till utelivet igen?
Vore det inte bättre att avliva dem som man inte kan omplacera när man har dem infångade?
Att några av dem får mat och kanske någonstans att krypa in i som skydd för regn och kyla är väl ok, men alla andra?
Tycker det är en märklig djurskyddslag som tillåter sådant!
#11 Ja jag tycker samma sak, tycker inte heller man ska släppa ut dem igen, bättre att omplacera eller avliva, bästa för katterna tycker jag.
Goda nyheter! Sedan får vi se hur det kommer att funka i praktiken. Att chipmärka är inte gratis. Kostar förmodligen mer än man får betalt för en bondkattsunge…. 
#13 Chippmärkning är inte så dyrt :)
Här på ena veterinärkliniken kostar det 150 kr om man gör det i samband med kastrering, annars kostar det inte mycket mer.
Syrran chipmärkte nämligen sin kattunge när hon gjorde veterinärkontroll på den. Var inte alls dyrt, bara några hundra lappar:)
# 13 Men..om man inte har råd att chipmärka, kanske man inte heller skaffar katt ? Då kanske bara dom som verkligen vill ha en katt, skaffar sej en ? 
#15 Men chipmärkning är inte dyrt ^^,
Sedan får man ju spara ihop med, så att man har råd till det.
Kastrering kan man med spara ihop till innan man skaffar katten med :)
Inte en dag för tidigt! Då kanske folk tänker efter före innan de skaffar en katt. Fruktansvärt med sommarkatter som sen lämnas åt sitt öde.
Problemet är att man inte får så myket för en kattunge. Om den inte är raskatt då alltså…..
ja sisa i den bästa av världar. Tyvärr lever vi inte där…
Den som äger en kastrerad hankatt får sällan problem med kattungar som behöver chippas - men det är jätte bra att göra det - annars få den honkattsägande grannen problem 
#18 Nej men man kan ju chipa själv när man har köpt katten :) Det är ju ingen som säger att man inte får göra så? :)
En som släpper ut en okastrerad honkatt får faktiskt skylla sig själv om honan blir dräktig, det är likamycket honkattens ägares ansvar som en hankatts ägare att dem är kastrerade? Plus att en okastrerad honkatt kan ju bli dräktig med vildkatter med.
Jag är i allafall trött på..och väldigt besviken på, alla människor som inte bryr sej om sina katter! 
#19, 20
Instämmer till 100%. Vi får hoppas den nya lagen får kattägare att tänka till och i slutänden skapar bättre liv för katterna!
#11 #12 Det där är väl den moderna tidens välvilja som tar sig skeva uttryck, liv till varje pris är deviset man går efter. Det är samma idé man utgår ifrån när man släpper ut minkar från farmer.
95% dör endera av ihjälkörning på bilvägar, eller av svält, övriga 5 % hjälper till att utrota fågellivet i skärgårdar och strandmiljön, men det gör tydeligen ingenting, bara de är fria ur burarna.
Jag tror att det är så man resonerar med de förvildade katterna också.
När det gäller tamkatterna, tycker jag att lagförslaget är vettigt, men jag tvivlar på att det är praktiskt genomförbart, för vem ska kontrollera alla som har ladugårdskatter som förökar sig vilt?
Under de år vi har bott här, har jag tagit bort ungefär två förvildade katter per år. De har varit i eländigt skick. Vi har en handfull förvildade katter här nu också, men de ser ut att vara i bra skick, så de får vara ifred. Vi matar dem emellanåt när vädret är hårt.
# 22 Men..om Du matar dom, kommer dom ju tillbaka hela tiden!
#22 Från och med det att du börjar mata en vildkatt så är det du somhar huvudansvaret för den, om något händer, om den blir sjuk osv. Visste du det?
Jag vågar inte mata hemlösa katter här..med hopp om att dom ska flytta till något annat ställe. Kanske bli omhändertagna ?
Jag hoppas att detta gör att katterna får det lite bättre.
För som det är nu, så far många väldigt illa..

Lena.P är jag i verkliga livet.
#8 TNR hoppas jag kommer att utvidags över hela landet!
En eloge både till Kattjouren och katthjälpen (Skåne) som lägger ner ett enormt jobb på att ordna nya hem till hemlösa katter.
Zabelle
#27 Jag tror också att det är ett bra sätt att få ner alla dessa stora kolonier.
/Maria
#27 #28
Men vem ska se till dessa katter sedan de släppts ut? I städer finns det kanske frivilliga som åtminstone ger dem mat, men katterna far ju fortfarande illa.
Enda vitsen är ju att de inte förökar sig, men de finns ju ändå.
Hemlösa katter finns ju i varje stad, samhälle, by och även här har jag ögonen på en misstänkt hemlös, troligen avsläppt från en bil.
Och här finns inga katthem eller volontärer som kan hjälpa dem. Möjligen i storstäderna 8-10 mil bort.
Det går att minska antalet på de här katterna om man vill.
#29 Jag håller helt och hållet med dig! Katterna mår inte bra av att inte ha ett hem, att inte veta när dem får mat osv. Även fast de inte kan förökar sig osv tror inte jag dem mår bra.
#23 och #24 De här katterna rör sig över ett flera kvadratkilometer stort område härikring och tar sina lovar runt alla hus och gårdar efter ungefär samma schema som rådjuren och andra djur här gör. Det är ju inte så att vi ställer ut kattmat på trappan åt dem. Men vi lägger ut lite matresten på komposten ibland när det är riktigt busväder.
Jag har att välja på detta eller att skjuta dem när de håller på att svälta ihjäl. Det är aldrig roligt att känna sig tvungen att skjuta en katt.
Vadå ansvar? Betyder det att om jag ställer ut en påse kompost på trappen för att kasta i komposttunnan och katten hinner dit och river upp påsen och äter, att jag har ansvar för den katten?
Har jag ansvar för blåmesarna också efter att jag har matat dem? Eller för rådjuren om jag lagt ut en ensilagebal i skogen? Ursäkta mig, men det där låter inte ett dugg vettigt eller rimligt och det gör mig upprörd att bli skriven på näsan på det här viset.
De här katterna har aldrig tillhört någon. De är födda i någon av grannarnas ladugårdar och de kommer inte att stanna här bara för att de ibland hittar mat här. Hur kan jag ansvara för ett djur som är vilt och som bara går vidare?
En av de här katterna som kommer förbi här en gång per dag ungefär, har funnits i området i flera år. Vi kallar honom Frasse och vi skulle gärna ta hand om den katten om vi kunde, men han kommer aldrig närmare än 20 meter.
#31 Du skrev ju själv att du matade dem?
Ja, varför skulle jag inte lägga ut mat hellre än att skjuta katterna? Men de äter vad de hittar på vilken av gårdarna som helst häromkring. varför har jag ansvar för en katt om den hittar utlagd mat emellanåt?
Katterna, för närvarande 5 stycken, kommer hit en gång per dag i olika omgångar oavsett om här finns nåt att äta eller inte. Finns det något så äter de, även om det bara är en ostkant som jag lagt på fågelbordet åt fåglarna. Finns här inget, går de till nästa hus och nästa och nästa tills de har gått varvet runt, kanske 5-6 km och sedan kommer de runt här igen.
Jag fattar inte hur jag kan ha ansvar för katterna då? Alla vi i omkring 20 hushåll som bor efter den här 3 km långa vägen, får väl slåss om ansvaret för de här katterna då, för de hittar säkert nåt att äta hos varenda en nån gång.
Jag har sett dem äta jordnötter som fåglarna tappat från fågelbordet och jag har sett dem äta kokt Potatis som jag lagt ut åt rådjuren, så de är inte några bortskämda katter.
Därför tycker jag att så länge katterna ser friska och fina ut, lägger jag hellre ut lite kycklingrester, kokt fisk eller vad det kan vara, när vädret är eländigt och jag känner medlidande för katterna, än att jag låter bli att ge dem något och sedan känner mig tvungen att skjuta dem när de håller på att svälta ihjäl.
#3 Jadu jag vet inte. Men pratade med en som håller på just mycket med katter osv och den personen sa att ger man en vildkatt mat medveten, så har man ansvar sedan för katten. Vet ej varför det ärså
#33 Hade det varit här så hade dessa katter inte funnits mer!
Katter som äter jordnötter kan inte ha ett bra liv.
#34 Jag tror att det förutsätter att det är en katt som har ägts av någon och som har varit i kontakt med människor tidigare.
De här katterna går aldrig fram om en människa är synlig och får en av dem syn på en människa så sticker de ut i skogen som skjutna ur en kanon. De är helt enkelt inte bara förvildade katter, de är vilda.
Ingen kan ha ett personligt ansvar för ett vilt djur annat än att man tar allmänt ansvar för allt liv i sin omgivning.
Jag tror ändå att detta kan vara vägen mot att katten får ett större värde och att människor kanske tänker sig för innan de skaffar katt, och att katter bli kastrerade/steriliserade.
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
#37 Tror/hoppas jag också.
#hur människor är funtade som på olika sätt kan missköta/överge djur, går inte att förstå
Peter..att mata vilda katter är ju en annan sak, än att mata övergivna katter. De övergivna katterna letar ju ett nytt hem. Kan man inte ta hand om en övergiven katt, ska man heller inte ge den mat!
Agge och Anders..jag hoppas som ni, att katten i framtiden kommer att få ett större värde,
så vi kanske slipper dessa kattplågande människor! 
Sisa hur skiljer man på vilda och övergivna katter? Jag har ingen aning….
# 41 Ojdå!
En vild katt har väl varit ute i det fria så länge, att den blivit vild..eller så har den aldrig haft något hem. Kanske blivit född ute av en övergiven katt. Katter som lever i frihet blir väl vilda katter ? Hur länge det tar vet jag inte! 
En övergiven katt har lämnats ute av människor, sommarkatter som man lämnar kvar ensamma vid sommarstugan, katter man slänger ur bilen, eller lämnar vid en parkering någonstans. Man har katten ett tag och då man tröttnar, gör man sej av med den! 
#42 Men de far nog lika illa av väder och vind och svält båda sorterna.
ja men hur vet man vilken som är vilken? och hur vet man om en katt man träffar på ute inte har ett hem?
jag avhåller mig från att ha åsikter om vilka man ska mata eller inte - för hur kan man veta vem som är vem?
#40 Jamen det var ju det jag menade. Därför blev jag upprörd över att jag inte skulle få ge de här vilda katterna mat istället för att låta dem svälta och sedan bli tvungen att skjuta dem för att de inte ska dö av svält.
Här finns inga övergivna katter. De katter som stryker omkring här har aldrig bott hos någon, de är födda i någons lada och hart sedan försökt att överleva på egen hand.
#41 Övergivna katter brukar det gå att få kontakt med, men det går inte med de vilda katterna. Alla katter vi har haft de senaste 17-18 åren har varit övergivna upphittade katter, så även den vi har nu.
kan det vara så att en förvildad katt inte alls törs komma fram till en människa men en övergiven katt gör det, om än inte på en gång så efter en stund
#46 Hupp, där var det nästan karbonpapper emellan 
#47 ja oj, det blev samma sak samtidigt 
När jag var 16år fick jag ta i en kattunge i vår lada. Den var barn till en vildkatta. Kattungen spottade och fräste, och var jätterädd för oss. Jag tog hem den och efter en vecka började den vara van med oss. Det blev småningom en trevlig, om än lite egen katta, som fick ungar som var mycket tama.
Bara jämför orden: Övergiven/Tam--Vild. 
Men en "övergiven" katt förblir inte tam så länge, såvida den inte får skötsel hos människor dagligen.
Jag höll på flera dagar innan jag kunde fånga min Skrotis som nån hade släppt av vid våra skogsmaskiner under julledigheten.
tack för poletten Anders 

Japp!