Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etiketthus-och-hem
Läst 48 ggr
MonicaLagerquist
2

Elpriset

Hur påverkas ni av det höga elpriserna`?

Sent igår kväll skrev jag ett avtal på tre år fast elpris.

Jag hoppas att jag tänkt rätt.

I augusti hade vi ett pris på 99.9 öre per kilowatt.
Nu har jag skrivit på ett avtal med 1,13 per kilowatt.

Jag är rädd för att med rörligt avlat så kommer elen att stiga väldigt under vintern.

Vårt hus värms upp med direktverkande el (som vi inte använder ) vi eldar med ved i kakelugnen och har även en gasvärmare som extra stöd när det är som kallast.

Stolt ägare till tre La permer

Maria
2

Vi har fjärrvärme och förbrukar inte så mycket el så jag /vi har inte funderat så mycket.

/Maria

DesK
2

Vi installerade bergvärme för några år sedan, så för oss är dom fasta avgifterna den största posten.

/Désirée

Carmarino
2

De senaste månaderna har elräkningarna varit lägre än vanligt, men jag räknar med att de blir högre under vintern. Har ett avtal där jag betalar ett genomsnitt av dygnspriserna.

Eftersom jag bor i lägenhet så har jag inte räkningar på flera tusen, utan det brukar vara mellan 500-600 kronor i månaden. Förra och förrförra månaden var det dock under 500 och månaderna innan dess några kronor över 500.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

johan
2

#0: Vi har helt rörligt med olika priser varje 15:e minut. Dvs kvartspriser, som är det nya istället för timpriser.

Har solceller och batteri.

Priset på lägsta och dyraste tidpunkten samma dygn kan ibland skilja sig med en faktor 10-15. Ibland är det 5 öre mitt på dagen och 2,5-3 kr på kvällen.

Men solcellerna och batterier gör att man laddar när solen skiner och priset är lågt, och använder batteriet eller säljer el när det är dyrt.

Så april till september är mitt elpris ofta negativt.

På vintern är det för få soltimmar för att ladda batteriet från solen, men att köpa billigt och sälja dyrt fungerar ändå.

För 2026 har snittpriset blivit runt 40 öre/kwh både i se3 där vi bor permanent och se4 där vi har fritidshus.

Detta inkluderar laddning av elbil och därmed alla våra ”bränslekostnader” för att köra bil.

Mvh // Johan

aggeelin
2

Min BRF har elavtalet så jag betalar för min förbrukning. I t ex juni förbrukade jag el för 198 kr.

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet