Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etiketttävlingar-lek-och-spel
Läst 1818 ggr
Bergspuman
0

Sällskapsspel

Vi fortsätter på temat Spel och Lek!

Har ni även ägnat er åt olika sällskapsspel under er egen uppväxt och senare, tillsammans med era barn? Vilka då? Vilka tycker ni bäst om? Och varför det?

Själv älskar jag Alfapet (givetvis är jag mästarinna), Kinaschack, Fyra i Rad och tredimensionellt luffarschack

Undrar frågvisa

[Asta]
0

Är inte någon fan av sällskapsspel, de tar för lång tid. Sedan brukar folk alltid sitta och bråka om reglerna och då blir jag fullkomligt uttråkad.

Är det något som jag tycker fungerar så är det TP.

AnnL
0

Jag och en väninna spelar ett sällskapsspel som heter Rummikub. Vi kan spela från tidig eftermiddag till sen natt när vi kommer i gång.

Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.

Maria
0

Vi älskar också "Alfapet" och spelet "När och fjärran" som är en tradition sedan några år på Nyårsafton.

Ett annat spel är "Sinbad sjöfararen" som sonen älskade och vi fortfarande kan spela.

När vi är ute och paddlar så är "Yatzy" en favorit p.g.a. att det tar lite plats och är ganska trevligt.

/Maria

[Asta]
0

Yatzy tycker jag är kul!

Bergspuman
0

Hur kunde jag glömma Yatzy???

Även Maxi-Yatzy!

Och så Mahjong, det har jag spelat hur mycket som helst.

[MargaretaA]
0

jag spelade ofta Monopol hemma hos en kompis när jag var barn.

Det trista var att bakom Monopolplanen så fanns ett annat "spel". runda cirklar med bokstäver i. Det användes när de lektes Anden i glaset. Men det fick jag aldrig vara med på Rynkar på näsan

Maria
0

Det finns ett "bokstavsyatzy" där man skapar ord men jag vet inte vad det kallas. Himla kul också…

/Maria

[Asta]
0

Jag har lite svårt för spel som tar lång tid. Min pappa var glad i att spela schack, men jag hade aldrig tålamod. Han fick ett barnbarn så småningom som gillade det lika mycket som han.

aggeelin
0

Jag älskar att spela spel, det är så roligt! Precis som #1 så tycker jag om att spela Rummikub, vi träffar kompisar och spelar (det liknar kortspelet 500 men mer utvecklat). Tycker om Alfapet och många andra spel. Jag tycker om att spela för spelandets skull. Det är inte viktigt att vinna…

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

MaMaMade
0

Som liten blev det mest Yatzy o Fia med knuff med mamma, sedan kortspel med syrran o kusinerna. Hos Gubens föräldrar fanns det många spel, bl a Alfapet som jag genast förälskade mig i, det är mitt favoritspel! Det tvingar jag honom till att spela med mig fortfarande emellanåt… Oskyldig Men oftast får jag ty mig till datorn; Spindelharpan o Mahjong är favoriter där…o emellanåt spelar jag en del småspel på King.com

[Asta]
0

King.com brukar jag också vara på ibland. Du hittar en del kul på Youdagames också. Om du väljer fliken Onlinegames så finns där många att välja på.

MaMaMade
0

Tack! Det måste jag kolla på! Kyss

[Pirkkolino]
0

O ja, vi skaffade många olika spel till barnen redan när de var små, och jag spelade ofta med de. 

När de blev äldre gällde mest Europa och Sverige spel, Alfapet, Yatzy mm. Jag minns inte ens alla namnet vad de hade spel. 

Alla spelen är sparade och finns nuförtiden hos min dotter, och den som vill spela ännu brukar gå dit. Glad

Anders 50
0

På stenåldern spelade vi monopol och coronne, tror jag det hette.

Numera har jag inte tålamod till att spela spel.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

[peter54]
0

Vi spelar rätt mycket här hemma, ganska naturligt eftersom jag har barn som är 8 och 10 år.

Det blir ofta Monopol (traditionella varianten), apspelet, vem där, den försvunna diamanten, spökjakten, wild life, Bamsebingo med flera.

Glad

#14 Coronne är väl "minibiljard" fast med ringar istället för bollar, är det inte?

Anders 50
0

#15 Jo, det var ringar, och en fyrkantig spelplan med ett hål i varje hörn. Och så hade man en kö och skulle stöta ner ringarna i hålen. Reglerna minns jag inte, men kul var det!

Maria
0

#16 ett sådant har vi också haft. Himla roligt spel faktiskt.

/Maria

[peter54]
0

Coronne var favoritspelet på Parkleken som fanns där jag bodde i 7-8-årsåldern, men jag har aldrig haft något sånt spel själv.

Maria
0

Jag uttalade det "kåråna" (Göteborgare som jag är)Skrattande

/Maria

Anders 50
0

#19 Ja ni Jöttebörjare är ju fö goaFlört Vi sa "kårånn"!  Glad

Maria
0

Dialekter är för kulGlad

/Maria

Anders 50
0

#21 Vesst ä dä! Å sällskapsspel mä!  Glad

Maria
0

HahaSkrattande Själv är jag ju övertygad om att jag pratar rikssvenska försås…

/Maria

Bergspuman
0

Rickssvenska pratar vell ingen av oss. Inte ja heller. De kan man ihnte påståå. Ja fick höra en gång att jag snackar ungefäär som Mangnus Uhgla. Flört

fotokrafs
0

Igår var vi hos goda vänner, spelade Maxi-Yatzy och Ess & femmor. Alla vann varsin gång utom jag (den eviga tvåan).

Alfapet är skoj också, trots att jag är rätt dålig.

[Sisa]
0

# 25

Välkommen fotokrafs..längesedan vi såg dej! Glad

fotokrafs
0

#26 Jorå.. jag har varit här ett tag, men lite tyst bara.. Alltid kul att kika in här på sajten.Skrattande

[Sisa]
0

# 27

..och alltid lika kul, då du kommer..Glad