Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikett: mat-och-dryck-livets-goda
Läst 1018 ggr
MaMaMade
0

Ditt bästa exotiska recept

Jag är sugen på att baka något gott, helst skulle jag vilja göra ensaimadas, en mallorkinsk slags vetebröd, inte som våra bullar men inte heller som wienerbröd. Har någon här bakat dem o har receptet blir jag tacksam!

Har du ngt annat otroligt bra o exotiskt recept som du vill dela med dig av till oss andra? Ett utländskt…el ett familjerecept…något lokalt från Sveriges avlånga land?

MaMaMade
0

Hmm, har sökt o sökt på nätet tidigare o icket funnit men hittade nu två recept på ensaimadas som har sparats ner. Ett på bloggen Skånska skafferiet samt ett hos Allt Om Mat. Undrar just om man kan använda cocosfett…? Ska iaf koka upp en sylt på de physalisfrukter som finns kvar för att använda som fyllning.

Nu ska här provbakas! Glad

Bergspuman
0

Ha ha, jag lekte nyligen bagare och fick för mig att färga mördegen grön. Sedan gjorde jag platta kakor i den gröna degen som jag penslade med vispat ägg, dekorerade med hackade gröna cocktailbär och en hasselnöt. Kakorna såg ut ungefär som söta små löv.

På Kölns centralstation finns ett konditori som hade något slags björnbärscheesecake-kaka. Nog det sanslöst godaste bakverk jag någonsin ätit. Undantaget är nog en chokladmousse på en fransk restaurang på Gran Canaria, som fick håret att resa sig i nacken.

De recepten önskar jag mig hett…

Cristine
0

Jag hinner inte skriva ner det själv på grund av att jag får främmande men här kommer ett recept till.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

MaMaMade
0

#2 Den cheesecaken hade jag velat prova, älskar cheesecake! Har bara ätit frysta köpta björnbär o de var ingen hit men färska, nyplockade är säkert mkt godare! O i en cheesecake sedan… Tungan ute

#1 *Tack*! Farlig sida det där…såg mkt smått o gott. Hoppas jag får lite tid att sätta mig ner o översätta. Känns mer genuint med ett spanskt recept än ett som är omgjort till svenska. Just nu har jag en testdeg på jäsning. Gjorde den på kokosfett som stått i kylen ett tag o tänker pensla med smör.

Fick lov att "fylla ut" physalis:arna med en apelsin men marmeladen blev *urgod*! Ska koka mer o göra Uppåkra-kakor till jul som jag ska fylla med den!

[Spanaren]
0
[Asta]
0

Ister i stället för smör. Ja - det borde väl ge en annan smak?

penke
0

*Gubbalimpa* blir ju till,med en sång *skratt*
 det är mer ordentligt matbröd..

Nu är jag på jobbets datormaskin,inget brödrecept i den..

i höstrusket är ju sydländska..fransk (falsk)grattinerad löksoppa
 både värmande och gott

//Skala löken och skiva den. Bryn den långsamt i matfett i en stekpanna så den mjuknar och får färg men absolut inte blir bränd. Strö på sockret och stek ytterligare några minuter. Lägg över löken i en kastrull och häll på buljongen.

Koka upp och låt sedan småkoka i cirka 15 minuter.

Smaka av med salt, peppar och vin eller vinäger.

Sätt ugnen på 250 grader och rosta brödskivorna under uppvärmningen.

Häll upp soppan i två ugnståliga skålar, lägg i en rostad brödskiva i varje och strö över den rivna osten.

Sätt in högt uppe i ugnen och gratinera 5-8 minuter tills osten smält och fått lite färg. Verkar det omständligt att gratinera soppan? Servera den med riven ost och en rostad skiva bröd vid sidan av!

portioner: 2

Tid: 40 minuter

ca 350 g gul lök 1 tsk strösocker 6 dl ox- eller **grönsaksbuljong **salt och peppar ½ dl vitt vin eller 1 tsk vitvinsvinäger 2 skivor ljust bröd av lantbrödstyp eller formbröd ca 2 dl riven lagrad ost, gärna grevé

**Berit Lyregård
** från dn.se\\

jag fuskar lite, skär rostat bröd till krutonger
 lägger dem i tallrik o riven ost ovan
 vid bordet,dvs skippar ugnen

det exotiska är väl spännande ,men ibland tycker jag det vardagliga
 kan bli .."exotiskt" som ..omväxling :- )
 löksoppa,stekta potäter( med lök ) hemgjord ihopplock pizza..

mer jobb nu,lagamaten sedan Tungan ute

penke

Cristine
0

Herdens gryta!

Man tar lamm i stället för get.

MaMaMade
0

Tack! Är ute efter ngt riktigt ovanligt men inte så att det inte går att få tag i ingredienserna här.

#8 Det där lät väldigt gott! Getkött ska vara en delikatess. Kanske man kan få köpa från getgården här i närheten, ska fråga.

MaMaMade
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Resultatet blev riktigt bra, särskilt med tanke på att jag använde på gränsen till gammalt cocosfett istället för ister.

MaMaMade
0

Den med morotsmarmelad i blev lite kletig o smakade ogräddad under. Blev nog lite för mkt marmelad o för hög värme för en såpass bastant bulle.

MaMaMade
0

Just nu smakar jag av den som jag bara pudrade med vaniljsocker som fyllning. Den gräddades även lite längre på lägre värme o smakar helt OK.

Tyvärr har de en lätt "kylig" o metallisk bismak, misstänker cocosfettet. Nästa ggn ska jag använda ister.

[Asta]
0

De såg fina ut! Blev också sugen på att testa. Med choklad i.

Misstänker nog också cocosfettet. Det har en ganska rejäl bismak.

Cristine
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Ta ister i stället.

Änglahår till Enseimadan..översatt från videon.

2 pumpor på 2½ kilo

650gr socker

Saften från en citron kanelstång

Citronskal

Tvätta frukterna noga och skär istora bitar. Ta inte bort skalet men skrapa ur kärnorna, koka dem ungefär en timme och tillsätt kanelen. När de är färdigkokta lägg dem i en sil och låt kallna, ta ur resten av kärnor och skrapa ur frukten noga ur skalen. Kläm ur vattnet med händerna och lägg det i en kastrull med sockret citronsaften skalen och en kanelstång. koka långsamt i en timme och rör om då och då med en träslev.

[Sisa]
0

Härliga recept att inspireras av..Kyss