Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikett: resor-och-kulturer
Läst 648 ggr
Anders 50
0

Tro´t den som vill......

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Var och plockade svamp vid ett torp här på gården i kväll och kom att tänka på en delvis? sann historia.

Under det nordiska sjuårs-kriget härjade danskarna här i trakten. 1567 hade danskarnas överbefälhavare Daniel Rantzau slagit läger strax intill gården här .

När hären fortsatte längs vägen på bilden gömdes, sägs det, en del av krigsbytet i en vattenkälla som finns strax intill vägen i bildens högra kant.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Anders 50
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här i denna vattenkälla sägs det ska ligga rester av den skatt som danskarna ej fick upp till fullo under återtåget. Daniel Ratzau sägs ha uttalat en förbannelse med eld över gården där om någon försöker hitta resten av skatten!

Och det märkliga är att enligt gamla sägner, och även i gamla handlingar, så kan man se att  det varit eldsvåda på gården flera gånger!

Tro´t den som vill… men jag rör inte vattenkällan!

Maria
0

Hua, jag hade heller inte rört den vattenkällan. Jag är övertygad om att det finns krafter utom vårt förstånd så att säga…

Spännande är det dock att höra gamla berättelser.

/Maria

Cristine
0

Nej jag skulle inte heller röra något, men jag skulle gå dit med ett par pekare och några frågor. Spännande!

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

chik
0

890.vad spännande.Tror ju lite på dom högre makterna.Men varför inte försöka..nyfiken….

O som Cristine säge. Pekar om det är något..

Vägen är det en gammal järnväg???

Lena.P är jag i verkliga livet.

Cristine
0

Nu ska du se att Chik och hennes vän Spöket går på jakt med alla apparater.Tungan ute

[Sisa]
0

Spännande…Förvånad

Anders 50
0

#4 Nej det är en väg, en del av ett gammalt vägsystem väg som leder upp mot byarna.

Jag tänker inte försöka med pekare, men däremot ska jag försöka hindra källan från att växa igen.

[peter54]
0

Jag skulle gärna försöka fiska i källan Glad

[Asta]
0

Jag skulle nog också vara lite nyfiken på den källan jag.

chik
0

890 Bra tanke o hålla rent. Finns så många fina gamla vägar som bara växer igen synd tycker jag.Det är ju lite historia.Om hur vi levde då.Det fick ta den tiden o komma från A till B.. Gick inte o göra det snabbare…

Så jag tackar för att du engagerar dig i källan.

O vist är det inte fel o hitta historia…

Lena.P är jag i verkliga livet.

Elpida
0

Visst hade det varit roligt att bara veta….Flört

"Du har alltid två val"

Medarbetare på Spiritualism iFokus

Cristine
0

Ja det är ju spännande med gamla platser som har historia, skulle man börja gräva djupt där jag bor så skulle man kanske hitta något gammalt skepp.Glad Jag har en plats i trädgården där pekarna alltid ger utslag varän jag kommer från för håll.

Anders 50
0

Ja här finns historia, här har sedan åtminstone 1600-talet fram till modern tid varit säte för högre militärer i cavalleriet och jag har namn på de som bott här ända tillbaks till 1643.

Så här var det säkert liv och rörelse förr.

Innehavaren av gården var mån om att sina underlydare skulle gå i kyrkan.

1755 klagade han på kyrkostämman över att gården bara tilldelats två bänkar i kyrkan, "hur ska 57 personer rymmas där"?  Han fick extra platser på orgelläktaren.

Det är skillnad mot nu….nu finns här om man räknar in ett torp som friköpts, 5 personer.

AnnL
0

Härlig hisoria. Man jag hade varit väldigt nyfiken på källan. Flört

Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.