Temperaturen har stigit 66 grader i Junsele
Här bor jag och vi ska då alltid vara värst!!!
"För fem månader sedan låg snön i djupa drivor, och kylan kröp djupt in i märgen. Nu är det extremväder igen, men i form av en värmebölja som driver folk mot skugga och bad i jakt på svalka. Mest har temperaturen ökat i Junsele, där den steg över 66 grader mellan februari och juli.
Den 23 februari i år var det minus 37,5 grader kallt i Junsele i Västernorrland. Drygt fyra månader senare, den 3 juli, var det 28,6 grader varmt, och solen sken på Junseleborna.
Termometern har alltså stigit med 66,1 grader, och det gör Junsele till den ort i Sverige med störst temperaturskillnad mellan i vintras och hittills i somras, enligt Sverker Hellström, meteorolog på SMHI. Att Junsele toppar temperaturskillnadsligan förvånar inte Jörgen Montán, Ica-handlare i på orten.
- Så är det här i Junsele. När det är kallt är det riktigt kallt, och när det är varmt så är det riktigt varmt. Det är en del av tjusningen med orten, här får du både riktig vinter och riktig sommar, säger han.
Om Jörgen Montán måste välja föredrar han väldigt varmt framför väldigt kallt. Men han tycker att båda extremer har sin tjusning.
- Vintern bjuder ju på skoteråkning, slalomskidor och vinterfiske, och på sommaren blir det bad och sol.
Affärerna går också bättre när det är riktigt varmt än när det är riktigt kallt, men båda förhållandena hämmar försäljningen. Köpmönstren är också olika beroende på väder.
- I värme går det otroliga mängder glass och dricka. På vintern ökar försäljningen av fågelmat, säger Jörgen Montán.
I Sverige är det generellt stor temperaturskillnad mellan sommar och vinter, enligt Sverker Hellström. Det beror på att vi befinner oss långt från ekvatorn. Inlandet, där Junsele ligger, kännetecknas av större växlingar mellan vinter och sommar jämfört med kusten, där havet fungerar som temperaturutjämnare.
I Sibirien kan skillnaderna vara ännu större än i Sverige, då somrarna kan bli lika heta som här, medan vintertemperaturen kan krypa ner till minus 50 eller 60 grader.
Årets temperaturskillnad i Junsele ser Sverker Hellström inte som ovanligt stor. Men gapet mellan sommar och vinter kan krympa i framtiden.
- Klimatförändringarna kommer att göra vintrarna mildare, men somrarna blir antagligen inte varmare i samma utsträckning. Därför jämnas skillnaderna ut, säger han.
Källa: Svenska Dagbladet
Karin Thurfjell
Det är väldigt fascinerande får jag säga.
Vilket land vi bor i
/Maria
#1 I ett makalöst bra land!
Ja, jag håller med. Att ha fyra årstider
är inte alla förunnat och i övrigt så har vi det väldigt bra i Sverige
/Maria
Hå hå ja ja , jag hoppas han har rätt!
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
#4 Du menar i att vintrarna blir mildare?! Det hoppas jag också.
Jag kan stå ut med värmen men när kvicksilvret börjar dra sig mot -40 -45 grader då vete sjutton…. Det brukar hända några dygn här på vintern.

Tror inte vi är långt efter i statistiken här i Bastuträsket. Men nu är här svalt och lugnt efter regn men solen börjar titta fram.
. När det var som kallast här gick hunden på tre ben. Slutade med att han satte sig på rumpan och höll upp båda framtassarna. Då är det nog lite för kallt.
#6 Men stackars lilla hund.
Jag tror att det är tur att det är såpass många månader emellan våra temperaturväxlingar för visst glömmer man känslan,,,
/Maria
Sådant där klimat finns även i inre delarna av Finland. Jag var i Joensuu en gång runt 20 maj, på besök på ett pappersbruk. De berättade att de utan vidare hade 30 grader kallt vintertid, och somrarna var heta.

#7 Stackars lilla hund, var väl på grund av honom vi gick ut i den kylan för att inte han kan lära sig gå på toa som vanligt folk
. Köpte en liten jacka till honom som knäpps med kardborrband, den blev han såååå arg på när den råka knäppa fast i hans päls så den tycker han inte om.
Tror det var ca 37 minus då men det varade bara någon dag.
Om det då stämmer det som experterna säger, att vintrarna blir mildare och somrarna kallare så blir det ett lagom väder 
Bara det inte jämnar ut sig så mycket så att det blir + - 0 hela tiden!
Kan bli liiite enformigt….
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
#9 Haha, jag kan tänka mig hur sur han blev
/Maria
lite efter..
nu har jag inte skrivit upp i dagboken
hade nog bara -27 28 som värst (?)
och 32 33 plus för någon dag sedan
men,det var ju en extramvinter och extremsommar..
inlandsklimat,förr bodde jag närmare Vättern
den kunde både fördröja hösten och förlänga vintern
dvs,la sjön sig(is) så blev det en sen vår
men,å andra sidan,gav sjön Öa (visingsö) samma klimatzon som Falsterbo
jag gillar att få ha fyra årstider (mer än bara två)
penke