Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikett: resor-och-kulturer
Läst 2428 ggr
zabelle
0

Höga byggnader

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min arbetsplats ligger intill Turning Torso som är 190,4 m högt. Undrar om det svajar där längst upp när det blåser? Men fin utsikt har man ju där om inte annat.

I Dubai finns väldens högsta byggnad och den är 824,55 m. Skulle varit skoj att se den "på riktigt".

Zabelle   

zabelle
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Burj, Dubai

Zabelle   

Cristine
0

Så här skrev en som bor där:

MALMÖ. Stadens högsta byggnad rörde sig ett par centimeter precis som den brukar göra vid kraftiga stormar.

Stig Olsson:

- Det gungade till ordentligt. Kaffet hoppade i koppen. Det var värre än när det stormat som värst. Först trodde jag att det var jag som rest mig för snabbt och blivit yr. Min andra tanke var att det hänt något med huset, att ett flygplan hade kört in i det eller något. Men sedan tänkte jag att det var nog ett skalv. Tankarna kom på några sekunder så jag hann knappast bli rädd. Möbler och glas rörde sig inte utan det var just hela huset som svajade. Och det hördes ett ljud som om det knäppte i betongen.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

[GunillaF]
0

Tyst Imponerande men jag får svindel bara jag tänker på det…

Cristine
0

Jag skulle aldrig i livet bo där, så här står det om höga hus och svajningar i Illustrerad Vetenskap.

Blåser det kraftigt får vindtrycket träd att svaja. Det gör de för att deras struktur är eftergivlig. Det samma gäller moderna höghus. De är byggda av relativt lätta material med ett skelett av stål, som ger efter lite, när vinden trycker mot huset. De kan svänga upp till en meter, men i regel är det mindre, och väldigt massiva skyskrapor som Empire State Building svajar högst fem millimeter.
Varje byggnad har en egenfrekvens, som framför allt är beroende av dess höjd. En skyskrapa kan till exempel ha en egenfrekvens på 0,16 Hz. Det betyder att det tar cirka sex sekunder för den att svaja från ena sidan till den andra, och arbetar eller bor man i toppen av ett höghus, kan accelerationerna från svängningarna vara så obehagliga att man kan bli sjösjuk. Därför bygger man nu in svängningsdämpare i många höghus. I världens högsta skyskrapa, Taipei 101 i Taiwan, har man en 730 ton tung betonkula upphängd på 88:e våningen. Den stabiliserar byggnaden och reducerar svängningarna med cirka 40 procent. Det är bra både när det blåser och vid jordskalv.

zabelle
0

#3,4 Jag skulle inte heller vilja bo där för jag gillar inte höjder, dessutom är lägenheterna där jättedyra. Runt 1,5 miljoner för de allra minsta lägenheterna på ca 30 kvm. Sen tillkommer månadsavgiften som säkert ligger runt 10 000:-

Det är en dyr utsikt man får  Tyst

Zabelle   

Hoppfull
0

Hugaligen!! Tyst

Men nog är det imponerande att det går att bygga så höga hus!

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

[MargaretaA]
0

Häftigt!

jag vet inte om jag skulle vilja bo där, men det vore roligt att få komma upp någon gång bara för att titta Förvånad

chik
0

Säger som övriga häftigt.

Men jag nöjer mig med att stå på marken o glo.Med antagligen en kraftig nackspärr som följd.

Lena.P är jag i verkliga livet.

Roarkish
0

Höga byggnader symboliserar mänsklig framgång för mig, så jag blir lite upphetsad av dem.

Cristine
0

Jag kan inte rå för det men jag tycker de är fula.Foten i munnen

[GunillaF]
0

#10 Visst ser en del ut som fallossymboler?!

zabelle
0

Torson är rätt häftig med sin spiralform tycker jag i alla fall Flört

Zabelle   

Roarkish
0

Förutom alla direkta ekonomiska fördelar som finns med höga byggnader, tänk på vilket värde de har haft för de som levt i förtryck.

Skyskrapor har kommit att representera frihet och välstånd och en bild av t ex New Yorks skyline har hållit människor vid liv. Tanken att en dag få se den in real life gör att de behåller hoppet och lyckas besegra allt som kommer dess väg.

Så i dessa dagar där det diskuteras om att höga byggnader inte ska byggas, så skulle jag vilja se någon som för det symboliska argumentet för vad de har inneburit för många människor. Det handlar inte om bara om hyror och miljöpåverkan utan dessa byggnader har absolut spelat en roll i kampen mellan frihet och förtryck.

Höga byggnader är inte bara praktiska utan symboliska och påverkar en stads kultur och självbild.

[Sisa]
0

Här svajar det i allafall ordentligt…

[MargaretaA]
0

ja tänk om….

[Sisa]
0

Ännu en onaturlig bild…

[MargaretaA]
0

haha vad gulligt! Skrattande