Medvetna konsumenter
Jag var och handlade idag…usch, så mycket folk i affären! Är det så…att vi alla tänker efter innan vi handlar, frågar oss om vi verkligen behöver det…Handlar det om ett behov…eller bara ett begär…
Det var vad jag funderade om…
då jag stod där i kön till kassan…
Jag tror både och. Vissa handlar nog bara vad dom behöver o vissa handlar mer när dom väl kommer till affären än det som behövs.
Själv handlar jag det jag behöver när jag handlar mat.
Men är jag i Ullared blir det nog lite begär. 
Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.

Jag är en värdelös konsument ur marknadens synvinkel. Jag köper i stort sett aldrig någonsin något jag inte verkligen behöver. I alla kategorier utam möjligen att jag köper mig ett par örhängen eller ett halsband vartannat år eller så…
Mat samma sak, vi veckoplanerar och veckohandlar.
Sedan händer det självklart att vi åker till affären och köper oss något gott eller något snabblagat emellanåt när planeringen spruckit och snabba åtgärder krävs 
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
Jag brukar alltid ha en inhandlingslista med mig till affären. jag handlar efter den, alltså det jag behöver.
Ibland slinker det med något riktigt onyttigt och gott! 
Kläder då…om du har t ex en jacka som är bra…så hittar du en annan som är snyggare…köper du den då….
Jag försöker leva efter principen - köp inte det du behöver - bara det du inte kan vara utan.
om man tänker efter lite så är det ju inte samma sak 
Jag är en fantastisk konsument. Handlar det jag vill ha.
# 5
Och jag efter principen…
Köp det du behöver..det andra kan du vara utan 
haha 

#4 Nope… köper inte det jag inte behöver… kläder köper jag när annat är trasigt eller utslitet.
Jag är nog lite både och. När vi handlar mat och så har vi alltid en lista - men visst kan det slinka ner något mera.
Jag kan nog också köpa mig en ny jacka fast jag redan har en. Dock köper jag väl inte en ena dagen och en ny nästa. Visst har jag mer kläder och smycken än jag behöver, men jag gillar det.
När jag ska köpa något dyrt tänker jag ofta länge innan och sitter mycket och kollar vilket som fått bäst testresultat eller fått bäst kritik eller dylikt. När jag sedan bestämt mig så ska det köpas NU
Och sedan igen emellanåt så kan jag låta bli eftersom jag vet att vi redan har en. T.ex. har jag länge velat ha en ny matberedare, men eftersom vi hade en som fungerade så kunde jag inte förmå mig att köpa en ny. Men så äntligen gick den gamla sönder så idag har jag vairt och köpt en ny. Jippi.
Fast tvärtemot så köpte jag mig en KitchenAid fast den inte alls var nödvändig (dock använder jag den supermycket). Det var min tröstpresent till mig själv när vårt kök tog mycket längre td än planerat att bli klart. Då startade jag en KitchenAid fond.
Jag har också mer än jag behöver…
Har också mer kläder än jag behöver.
Sambon har föreslagit en kontainer på gården, förstår inte varför. 
# 12
Det har också jag föreslagit…sambon förstår inte varför…
#12 - Äh - vad begriper väl han.
Jag handlar inte särskilt mycket till mig själv och är ganska ointresserad av kläder men jag kan köpa hur mycket växter och fröer som helst
/Maria
Då är jag säker på, att du har en fin trädgård, bumbleboo…
#16 Fin och fin vet jag inte, den är "knökfull" som vi säger i Göteborg.
/Maria
# 17 
Mja, när det gäller livsmedelsaffären så har jag en lista med basprodukter i huvudet när jag storhandlar, den är sorterad efter hur varorna är placerade i affären. Har säkert mer kläder än jag behöver men använder allt jag har. Och, det är lätt att kombinera mina kläder, köper aldrig något "konstigt" udda som inte kan användas med det jag har. Där känner jag att jag kan och vill unna mig ibland. Men har nog ändå ingen "stor och dyr" garderob.
På tal om matberedare så är vår ca 30 år och fungerar fortfarande och så länge den går är jag glad…
Och nu har vi äntligen köpt en ny dator, för denna är urkass…
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Jag handlar efter lista…hittar jag ett bra erbjudande,
som gynnar oss så åker det med (om det finns utrymme i ekonomin).
Idag behöver man inte planera, efterom affärerna är öppna till kl 22.oo. Vardag som helgdag……
Ahaa..
inköpslistor o att handla när man är mätt
för att stå emot handlarnas ..trix
det är ju en sida av saken
när jag så rubriken tänkte jag mer på VAD vi köper/äter
hur det växt och odlats
eller om det är ngt .."tillverkat" i en fabrik
Där jag jag mer medveten,
men faller ibland för ..frestelser :- )
penke
Vi gör inköpslista och försöker handla efter den. Funkar för maken men inte för mig… Jag handlar sånt jag blir sugen på när jag är i affären.
Min pappa sa alltid att man skulle tänka - Är det något du behöver, eller bara "vill ha" - innan man handlar. Just när man står där i affären känns det som jag "behöver" det, men det är nog en hel del "vill ha" som slinker med hem. 
Zabelle
Jag hörde på Rapport för några veckor sedan att en undersökning visar att tre av fyra inte vet vad de ska handla när de går in i mataffären.
Det låter chockerande i mina öron. Jag har aldrig gått in i en affär utan att ha fullständigt klart för mig exakt vad jag ska handla.
Jag tycker att jaq handlar det jag behöver, men dyrt blir det ändå. Tvättmedel, tvål, bröd, hårt bröd, kaviar, makrill i tomatsås, osv så som det står i affären…
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Vet ni…jag har inte varit i en affär sen före 1a advent.
Nästan så att jag saknar det
…..
Hellre kunna handla ,än att vara i detta värkande tillstånd 
#25 Jag handlar inte heller just nu eftersom jag bara kan ta saker som finns rakt fram så att säga. Vågar inte böja mig eller sträcka mig för risken att det spricker upp mer på ryggen.
Man glömmer hur lätt allting är när man ligger på topp och hur förb … jobbigt det blir när det gör ont och annan skit.
Häng i Branneli, kanske kan du låna mitt devis? "Det är bara tid och tiden går hela tiden" 
Det var ett bra devis peter. Tiden går. Men det är bara ett bekymmer för den som tror på tid. Enligt min tro så är tid en illusion - allt händer egentligen i samma nu - det finns inget förflutet eller framtid. Sorry överkurs kanske 
#27 Haha, jag så kan man ju se det, men "tid" är bara ett ord. Jag kunde lika gärna säga att dagarna går och rätt var det är har det gått tillräckligt många dagar för att man ska upptäcka att plågan är över.
Så var det när jag hade blivit amputerad. I början hade jag så ont emellanåt att jag tuppade av och fann mig själv liggande på golvet nedanför rullstolen. Runt 90 dagar senare gick jag igen.

Tack Peter 
Nån mening måste det vara med detta, annars skulle jag lagt mej & självdött för länge sedan…..
Nu regerar 3åringen i kropp & sinne.(försöker stopa den lite)
Sen gäller det att finna "frid" & göra tillfredsställande aktiviteter efter förutsättningarna……suck….jag har haft 3 bångstyriga dagar…..sen 1a advent…..
Hoppas verkligen vara utan morfin till påsk = öl
Hoppas verkligen vara tillbaka på jobbet efter midsommar
Nu är nu, nästa är kurs på smärtkliniken, börjar v 13 
Tack & lov för datorn, "cyber-vännerna" & alla vänner som besöker mej i mitt soffhörn.
Jag är rik på/av vänner 
# 27 Då är det överkurs för mig också.
Enligt min tro finns heller ingen framtid eller förflutet. Som du säger Maggan : Tiden ät bara en illusion.
Precis som du säger, det finns inget förflutet eller framtid. Vi lever både och samtidigt. 
#30 Det där är ett resonemang som jag inte förstår. Vad betyder det?
Varför är min nioåring större nu än vad han var för en tid av nio år sedan? Det måste väl finnas ett kronologiskt skeende? Man behöver inte kalla det tid, men det finns.
Det låter som jag bara inbillade mig att efter att de 90 dagarna gått, hade en skillnad inträtt för mig?
Som sagt, vad betyder det? 
Ursäkta Peter, men kunde inte låta bli att skratta lite. Jag fick en bild i mitt huvud av hur du var tvungen att planera alla middagar efter vad som var precis framför dig. Jag kan inte riktigt förklara det, men i mitt huvud blev det ganska roligt.

#23 Hahahaha, oj vad du måste vara strukturerad. Är du samtidigt lika bra på att vara flexibel och infallsrik?
#33 Antagligen inte. Visst väljer jag alternativa saker om det jag spetsat in mig på inte finns, men jag gillar inte att vistas i affärer, så jag spenderar så lite tid som möjligt därinne, vilket i sin tur förutsätter en strukturerad plan för besöket.

Har ingen inköpslista, men har n og ändå rätt klart för mig vad det är vi behöver och skall handla för mat hemma. Nått jag impulsköper är nog blommor och speciellt på vintern.
NU när ungarna har flugit ur boet så kan man ju unna sig lite mer.
Sen kläder, de köper jag nog när jag behöver. TYcker det är kul med kläder men köper det sällan. Handlar jag så handlar jag då kan det bli två byxor.
Var rädda om varandra

#34 Jag undviker affärer så mycket det går jag med… tycker att det är väldigt tröttande att handla, oavsett om det gäller kläder, mat eller vad som helst annat.
Och jag som älskar att gå i mataffärer. När jag är utomlands är det ett av måstena. Jag vill in och kolla vad som finns i en vanlig mataffär. Tack och lov är maken likadan.
Jag spenderar inte många minuter i affärer. Går bara in i affärer när det är något jag behöver. Maken är likadan.
Får lätt ångest av affärer, fast handlar jag med maken funkar det och ibland kan det till och med vara skoj.