Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikett: hälsa-och-harmoni
Läst 1078 ggr
zabelle
0

Vin är nyttigare än motion

Äntligen har någon kommit på detta Tungan ute

http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/article6571135.ab

Zabelle   

[GunillaF]
0

Vilken bra ordination!Flört

Cristine
0

Det har jag vetat lääänge. Skrattande

Nu på allvar.. på spanska sjukhus får man vin till maten varje dag, en kvarting som blir två glas då det går 6 glas på en flaska enligt Spanska mått.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Loucar
0

Får börja dricka oftare hör jag.Tungan ute

Hälsningar

Louise

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

Hausswolff
0

Ajdå, jag som inte dricker såntdär… Här tror man att man är värsta renlevnadsmänniskan och så får man veta att man krökar för dåligt….

Flört

Loucar
0

Precis hausswolff det är bara o öppna en flaska med gott samveteFlört

Hälsningar

Louise

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

Cristine
0

Hmm jag kanske ska banta med vin då. Jag brukar ju bli lös i magen..kanske ett bra sätt.

Hausswolff
0

Men men men…. Jag vet inte ens hur man hanterar alkohol, jag har aldrig förtärt sådant…

Skäms

[MargaretaA]
0

YES!!!!! Äntligen lite goda nyheter! Tungan ute

fotokrafs
0

Ja, allt är ju relativt. Alkohol kan ju fördumma och "döda" många också. Gäller att vara måttlig… Själv dricker jag typ aldrig alkohol. Och kan inte säga att det lockar direkt att dricka ett glas varje dag, men i framtiden kanske jag testar. Glad

Min farsa fick också rådet (typ 20 år sedan) av sin doktor att dricka ett eller var det ett halvt glas vin om dagen. Så helt nytt känns det ju inte.

[Sisa]
0

Hittar man ett gott vin…så varför inte…Tungan ute

[Asta]
0

Kan inte låta bli att fundera på artikeln under, den från Folkhälsoinstitutet. De skriver

Sven Wåhlin,läkare vid Folkhälsoinstitutet, vill trots positiva studier inte rekommendera någon att dricka vin dagligen. Och absolut inte upp till tre deciliter. 

- Nej, verkligen inte. Vi har satt en riktlinje för riskabelt drickande vid högst två glas vin per dag för män, och drygt ett glas vin för kvinnor. Det är mindre mängder än i undersökningen du nämner.

Jag har en gång fått lära mig att ett glas vin är =1,5 dl. Det är så man använder det i recept och det är så de skriver på Systembolagets sida.  Det innebär att när folkhälsoinstitutet säger ett glas vin för kvinnor och två för män så säger de ju exakt samma sak!

Anders 50
0

Tror det går precis lika bra med öl! Glad

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

chik
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

ÖL.

O glada små poliser som roar

Lena.P är jag i verkliga livet.

Bergspuman
0

Jag promenerar hellre än dricker vin…

:-)

Men en god cider sitter inte fel!

penke
0

öl är hälsa
hälsa ofta..

är en gammal devis
tryck på T-shirta
men,vin är godare :- )

kanske en kombination..: ränna på krogen (?) Glad

lite varje dag tror jag är bättre än vecko-dosen på lördagen..

penke

[peter54]
0

Hmm, det finns en baksida av det där "vinmyntet". De romanska länderna, med Frankrike i topp, har flest fall av skrumplever i världen.

Detta faktum gäller oavsett om man räknar i antal dödsfall, antal konstaterade leverskadade, eller om man räknar procentsats av folkmängden.

AnnL
0

Jippie både motionerar och dricker vin och allt är nyttigt. Tungan ute

Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.

zabelle
0

#17 Vi blev plötsligt riktiga "hälsomänniskor" Skrattande

För allt som står i pressen är ju sant Tyst

Zabelle   

[Asta]
0

#18 - framförallt om det står i Aftonbladet.

zabelle
0

#19 Visst är det så… Tungan ute

Zabelle   

penke
0

era hälsofantiker..:- )

men det som peter nämner om övermåttan .."hälsa" söderöver
är tyvärr sant
egentligen behöver vi inte gå så långt bort

det finns ..en i varje "familj"
inte alltid mappa/barn 4 stycken
räknar du in mappas syskon o föräldrar finns det (minst) en,statisktisk som verkligt :- /

lagom..är svårt för många.

penke

zabelle
0

Det finns säkert någon i varje släkt/familj som dricker för mycket. Men kan man hålla det till 1,5 dl / dag tror inte jag att det finns någon risk för leverskador.

Zabelle   

Hoppfull
0

Jag tror att just den springande punkten här var den noggranna begränsningen. Kvinnor max 1,5 dl/dag och män max 3dl/dag.

Det innebär ju att man inte kan dela på en flaska till helgen utan har sitt glas då med och i den mängden skadar det knappst levern eller övriga kroppen.

Däremot är det intressant att alkohol i en liten mängd har positiv inverkan på kroppen.

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

stina63
0

Äntligen.. nu slipper jag få dåligt samvete för jag inte motionerar så mycketSkrattande

Cristine
0

#12 Du hann före mej Anders.

Skrumplevern får fransmännen av all pernaud de dricker och wiskey, inte av vinet.

Har aldrig hört att någon fått skrumplever av vin. Tanterna dricker från barnsben( från början med sockerdricka) senare i tonåren blir det rent vin, men har aldrig hört att någon tant dött av det. Snarare är de väldigt sega tanter som överlever sina män i många år.

aggeelin
0

jag säger som Ann.L … ja gbåde motionerar och dricker vi. Hurra vad bra. Om det inte suns vad jag skriver så beror det på att det står en katt fkarmför dastor skrärmen nu.

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Cristine
0

Det där med katten känner jag igen!Skrattande

aggeelin
0

Ja han sprärar synen för mig även om han är smal… men han är mysig ohc trevlig att värma sängen med om natten… Flört

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet