Hopp för kroniskt trötta.
Jag tror jag är en av dem, jag är jämt trött nu för tiden.
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Ser man på!
Nu vet jag att det är den jag har. "Yuppiesjukan"! 

Ja det här har det talats om ett tag faktiskt.
Jag som har en sådan diagnos har ju läst en del och virus i tarmarna har man pratat om i bl.a. UK en längre tid som orsak. Man har till och med varit här i Sverige och föreläst på stora sjukhus och det kom absolut ingen intresserad vårdpersonal alls… så läkarna struntade i denna kunskap, då i alla fall. Ska bli spännande att se hur det utvecklas framåt.
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
Tyvärr är det med detta som med andra åkommor att det blir en slags "icketrovärdighetsstämpel" på det.
Titta bara på många psykiska åkommor som många har åsikten om att bot är att bara "rycka upp sig"
Jättebra med media ibland…som faktiskt belyser en del positivt också.
/Maria

#3 Ja det är trist! Att vara kroniskt trött har väldigt många svårt att förstå vad det handlar om, de tror att de alla är så trötta lite till mans då och då
Det är lite förvånande eftersom man blir sjukskriven och sjukpensionerad pga av den bristande orken och det är ju inte precis som att vara trött och behöva sova extra några dagar…
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
Redan i början av 2000-talet, pratades det om att kroniskt trötthetssyndrom var orsakat av ett virus. De hade då funnit att de flesta som hade utvecklat kroniskt trötthetssyndrom hade haft en cytomegalovirus (CMV) infektion. (Vilket jag haft - och jag har varit sjuk i "utbrändhet" i snart 10 år…)
Det man ska vara medveten om, är att prognosen för att tillfriskna är sämre om man har diagnostiserats kroniskt trötthetssyndrom, än om man har fått diagnos utmattningsdepression. Oddsen att tillfriskna från kroniskt trötthetssyndrom är alltså dålig.
Enda sättet att kunna diagnostisera kroniskt trötthetssyndrom är också att genom undersökning och blodprover utesluta andra sjukdomar. När "inget" kvarstår, ja då kan man få diagnosen kroniskt trötthetssyndrom.
I början av 2000-talet sade man att cytomegalovirus ligger latent i kroppen och ofta överförs genom amning från moder till barn, men att det ofta är i en period av nedsatt immunförsvar, som det ofta bryter ut som sjukdom. Jag har haft CMV och vet hur sjuk jag var, jag vårdades intensivt i 5 veckor innan livet sakta började återvända igen. Varför jag fick CMV har jag aldrig förstått men det resulterade i bl a nedsänkt lungfunktion, leverpåverkan och hjärtpåverkan.Däremot har tröttheten (som ofta kallas utbrändhet) kommit efter CMV-infektionen och ökat över tid.
Jag är idag efter viss stridande från min sida, diagnostiserad utmattningsdepression istället för just kroniskt trötthetssyndrom. Detta för att jag vill inte tappa orken att kämpa för att tillfriskna och kunna komma tillbaka. Att få diagnosen kroniskt trötthetssyndrom (som läkare satte som diagnos en period) ser jag som att läkare faktiskt "dömer ut" min möjlighet att tillfriskna. Det hjälper åtminstone inte mig i rätt riktning.
Det viktiga är att förstå en viktig skillnad mellan kroniskt trötthetssyndrom - och utmattningsdepression/utbrändhet. Det förstnämnda kan man inte tillfrisknar fullständigt från - medan det andra kan man komma tillbaka från.
Tack för ditt utförliga info Fidelina, det är viktigt att veta skillnaden.
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.