Första frosten
… förde med sig att ett dussin äpplen föll ner från Åkeröträdet. I år bär det trädet riktigt mycket frukt för första gången. Tidigare har det blivit 8-10 äpplen bara. Trädet är 15 år.
Vi diskuterar ofta det där trädet här hemma eftersom Åkerö är både min och min frus favoritäpple. Vi tycker inte att det hör unga trädet är ett "riktigt" Åkerö. Äpplena ser ut som Åkerö och har samma hårdhet och friskhet, men det smakar inte Åkerö.
Vi har en granne som har några 100-åriga Åkeröträd och när man smakar på deras äpplen är det den riktiga Åkerösmaken. Nöästa vå ska jag ta ympar från deras träd och ympa på vårt.
Åh…de ser smarriga ut dina äpplen! 

Ja verkligen, de ser urgoda ut! 
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
Det är verkligen trevligt att ha egen frukt i trädgården. En sådan lyx.
Dom ser jättegoda ut! Äter ni äpplena som dom är, eller blir det till att göra mos och äppelkakor nu…
#4 Vi hinner inte äta upp frukten så jag gör äppelmos utan tillsatser och fryser in i 200 grams påsar. Min fru är duktig på att göra äppelkaka så det blir en del såna att frysa in också.
#5 Alltihopa låter så gott så jag blir lite avis…..

Vi tar inte hand om äpplena alls… förutom i lite äppelpajer så de går till älgarna, vi har tyvärr 6-7 äppelträd som ger frukt.
Ja, ja älgarna ska ju också ha mat
Förra vintern hade vi äpplen i en låda i källaren, vi var inte bra på att äta dem själva, men koltrasten fick ett äpple om dagen.Det var faktiskt riktigt trevligt. Han brukade sitta under en buska och vänta (kastade alltid ut det på morgonen innan jag gick till jobbet). Hoppas att han är kvar till vintern.

Ja äpplena brukar sitta kvar på träden så vi brukar njuta av de små sidensvansarna med sällskap som sitter och kalasar på dem när det blivit kallt 

Vi skalar & klyftar äpplen, ner i påsar & in i frysen. Sen tar sönerna & gör kräm till mellis under vinterhalvåret…eller så länge de räcker !!

Aha, funkar det? Trodde äpplen blev isiga och sedan blöta och sladdriga av att frysas.

Jag var också skeptisk, när grannen sa att han gör så…..men funkar. Direkt från frysen ner i kastrullen…eller i en paj
…..