Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikett: resor-och-kulturer
Läst 1467 ggr
Nickenikita
0

Samlar ni på något!

Jag har samlat på mig hundratals tomtar under årens lopp. Har också massor med skålar och vackra glas som jag samlat på mig.

Men eftersom skåpen börjar bli proppfulla måste jag försöka skärpa mig och inte falla till föga när jag ser vackra skålar eller glas.

Tomtar däremot kan jag nog inte stå emot..har tack o lov ett stort förråd.

Samlar ni också och isåfall på vad?

[GunillaF]
0

Livserfarenheter, bokmärken och Penkekyssar.

Nickenikita
0

Ja Gunilla, bättre än en massa prylar.Glad

Hoppfull
0

Inga prylar… tvärtom faktiskt.

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

[peter54]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag samlade på frimärken och mynt när jag var liten. Numera har jag en del gamla svenska mynt och sedlar kvar, samt ett par samlingar av kanadensiska och amerikanska jubileums-silverdollar.

För 12 år sedan när jag blev av med båda fötterna hade jag svårt att aktivera mig och då började jag samla såna här gjutna modeller av 50- och 60-talsbilar i skala 1:18.

En Chevy Bel Air 1956

[peter54]
0

Jag har ett 60-tal modeller i fyra stora vitrinskåp. Det är mest 50-talare, men det finns någon 30-talsmodell, några 40-talare, men mest 50- och 60-tal.

Ganska många europeiska också, men de skåpen kommer jag inte in i just nu.

Detta är en Chevy Corvette "Sting Ray" 1963

[MargaretaA]
0

å visst var bilarna mycket fräsigare förr! Skrattande

[Sisa]
0

Jättefina bilar, Peter… Min sambo har också ett brinnande intresse för detta. Samlar och bygger modeller av 50- och 60-tals bilar. Ägde en Ford Mustang då vi träffades…

Själv har jag samlat serviser, glas och porslin i många år. Från i våras samlar jag på trädgårdsfigurer, helst djur. Fina djur som ser verkliga ut, passar här i min trädgård, eftersom här finns så många verkliga, vilda djur!

Sisa

[peter54]
0

#7 Fast jag bygger inte mina, det har jag inte motorik kvar att klara tror jag. Mina modeller är dessutom gjutna av metall. Sysslar inte så mycket med samlandet numera, men det var en kul grej att hålla på med då när jag satt orörlig i rullstolen med ont i amputationssåren.

Jag tittade efter och det visar sig att jag faktiskt har kvar några av mina frimärksalbum från tonåren. Bland annat detta med märken som har djurmotiv.

[peter54]
0

Mynt och sedlar samlade jag på som barn och jag har kvar en del av sånt som jag fått av släktingar och även sånt som jag skaffat i vuxen ålder, men det är länge sedan.

Här är lite svenska sedlar

[peter54]
0

Å här är en låda med gamla tvåkronor, mest Oskar ll, men även någon med en ung Gustav Vl Adolf

[peter54]
0

Sedan har jag kvar en låda med två dussin olika amerikanska silverdollar

[Sisa]
0

Vilka spännande samlingar Du har, Peter… Glad

Hoppfull
0

Och vilken ordning Förvånad

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

[peter54]
0

Man kan tro att jag är värsta hamstern, men jag samlar inget aktivt just nu. Jag har svårt att göra mig av med sånt här dock, tycker att det kan vara kul för barnen att få ta över en dag.

Minns ni den här då, tvåtaktsvåfflan - DKW 1958

Doris
0

Hej som barn så samlade jag på tändsticksaskar jag hade en brevvän i från Madrid hon skickade till mig en del jättefina askar men har inga kvar nu. Jag samlade även på vykort har kvar en del fortfarande. jag samlar just nu på tomtar och änglar men jag köper bara till jul.

Allting är möjligt

[peter54]
0

Eller den gamla Cittran från kriget. Den tillverkades av pressad papp eftersom all metall gick till krigsindustrin.

[peter54]
0

I början av 60-talet släppte VW en folklig "sportbil". Med dagens mått mätt är det inte mycket sport över Karmann Ghia dock

[Asta]
0

Jag är inte någon samlare, men jag har en förmåga att köpa på mig alldeles för mycket böcker. Dock har jag äntligen lärt mig att sortera bort böcker emellanåt. Det finns en gräns för hur många bokhyllor man kan ha. Jag kastar dem dock inte, så långt har jag inte kommit, utan jag brukar lämna dem på ett antikvariat. Då får jag till och med en liten peng emellanåt.

Sedan skulle min man nog kunna påstå att jag samlar på smycken och skor - MEN DET ÄR INTE SANT!!!

Maria
0

Gamla mandelkvarnar

/Maria

evrekaw
0

Min man är en samlare och jag en kastare…

Det enda jag har som kanske kan likna en mindre form av samling är mina änglar och Buddhafigurer…

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

[Jeremina]
0

#0 Då ska jag inte köpa en tomte till dig på 1:a advent? hihi! Cool

aggeelin
0

Badsjöar… kaffekoppar - har ca 20 och en av var sort, sen har jag varit försiktig med att skaffa fler för det blir så fullt i skåpet…

kan inte låta bli att köpa örhängen när jag ser fina

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Nickenikita
0

Tar gärna emot en tomte till Jeremina…kan aldrig få för mycket av just tomtar…Glad

[Jeremina]
0

#23 Hihi då får du väl vänta och se då! Cool

För att svara på din fråga så samlar jag inte på något! Obestämd

aggeelin
0

jo lite tomtar samlar jag nog på också men kan gärna ge bort någon oxå Flört

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Nickenikita
0

# jag ger också bort tomtar, speciellt till min svägerska som har ännu flera än vad jag har. Tror man kommit till Tomteland när man besöker henne juletidFlört

AnnL
0

Samlade på kameler för ca 15 år sedan, men de sluta jag med efter några år. Visste inte var jag skulle göra av alla. Nu samlar jag inte på någonting.

Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.

[Jeremina]
0

Nicken! Visst samlade din dotter på prydnadsgrisar förut? Jag har ju köpt ett par stycken till henne! Glad

Choklad
0

jag samlar på bokmärken, speciellt gamla från 1800 talet…Tungan ute

U R us

Nickenikita
0

#28 Ja har en hel låda full här hemma…hon har fått flera grisar av dej och en prydnadskudde "rosa gris". Hon får väl ta dom sen när hon studerat färdigt och skaffat sig ett hem.Glad

penke
0

Änglatofflor kunde man ju tro…(not) :- )

men,
de viktigaste är GunillaFkyssar/*ögonblick*(minnen)

… nu inför vintern,en massa svamp,bär o annan mat.
det är en så fantastisk rikedom…

vill inte glömma att nämna,att böcker samlar jag nog på,inte som rariteter,mest för texten..jag tycker om att HA böcker
det är säkert en hoper andra saker jag inte riktigt tänker på..
mer behärskad mani.. :- )

penke

[MargaretaA]
0

Jag samlar nog också på böcker… dom är som vänner som är svårt att skiljas från.

Det är allt från Aghata Cristie till New Age och Den Svenska Historien i 24 band som jag ärvt efter farsan, nordisk arkeologi är spännade och gustav Vasa, och hela Albert Engströms samlade verk.

För övrigt så samlar jag på erfarenheter och insikter.. och dom små guldkornen i tillvaron tillsammans med de närmaste nära och kära.

signemo
0

Jag  samlar inte på något speciellt.

Däremot har jag svårt att göra mig av med något jag har fått från barn, make, släktingar vänner  även om det är slitet och kanske söndrigt och inte passar in.

Känns så fel att slänga eller skänka bort.

Var rädda om varandra