Ditt Yrke - Livskvalitet?
Jag arbetar på ett äldreboende med gamla, dementa människor. Demens är en svår sjukdom, som med tiden raderar minnen och personlighet. Tvångsåtgärder är ofta nödvändiga, för att skydda de sjuka från att göra sej illa.
Att få ge dessa människor Omvårdnad, Omtanke och Kärlek är Livskvalitet för mej, men har dessa personer jag sköter om någon Livskvalitet…
Sisa
Jättesvår fråga.
Jag personligen tror att livskvaliteten förändras genom sjukdomsförloppet. Kanske är kvaliteten sämre i början då personen själv märker av sitt sviktande minne och sina sviktande kognitiva färdigheter.
Har du kommit långt i din demens så kanske du lever i din egen lilla värld och kanske lever ganska gott med människor som du
runtomkring.
Sedan finns det ju olika former av demens Altzheimers, vaskulär demens, frontallobsdemens m.m.
En del är mer ångestfulla och en del är mer stillsamt förnöjda så det kan nog skifta från person till person.
/Maria
Tror på nått sätt att dom kan ge dej livskvalite.
Nu jobbar jag inte inom vården. Skulle kunna tänka mej det.
Träffar på annat sätt männsikor med psykiska/ demens handikapp på olika sätt. Dom ger mej en tankeställare om mitt liv.
Är det livskvalitet för mig att jobba ? Ja, på ett sätt för jag får hjälpa andra och bla.a själens omvårdnad ( är sjuksköterska). Men mitt yrke har också gett mig livskvalitet på så vis att jag ser livet en smula annrolunda än tidigare och värderar vissa saker, människor och situationer betydligt mer än tidigare.
Amor Vincit Omnia

Mycket beror väl på personalen många kräver väldigt lite och blir glada för en pratstund och god vård. Jag har inte jobbat bara praktiserat med den typen av vård. Att engagera och aktivera, få dem att känna sig sedda kan nog ge en viss livskvalitet.
Trots att jag tycker mitt jobb är sit ibland. Kan vara väldigt sliten efter ett pass: Men dom människor och livsöden jag mött. En edl tar man till sej nåt otroligt av. Det är min svaga punkt : har svårt att släppa jobbet när jag ska va hemma….
Det är väll inte livskvalite, men alla möten…..
Men var inte frågan om dessa dementa har någon livskvalitet?
/Maria
# 6 Ha ha, där har vi förste människa som faktiskt läste hela inlägget 
Jag tror de kan ha en livskvalitet trots sin demens ja…
Amor Vincit Omnia

Empati handlar väl om att förstå och känna vad människan känner och sedan släppa det. Jag skulle inte som sjuk tycka att det var så kul om personalen gick och tyckte synd om mig.
En oerhört svår fråga. Jobbar själv inom äldre omsorgen och har så gjort i många många år.
Demens utvecklas ju så olika hos olika personer.
Vad är livs kvallite?
Jag har min uppfattning om vad det är för mig åandra sidan har jag ingen aning om vad jag ska svara på den frågan när den hänsyftar till den drabbade.
För att det är en sån fruktansvärd sjukdom och för mig käns den ogreppbar.
Men det är en viktig fråga att ventilera, för den väcker så många känslor inom en själv. Den väcker funderingar och tankar. Runt den sjuka och dennes anhöriga. Blev inte direkt något svar det där inte.
Rore
# 6
Eller, om Du känner Livskvalitet i Ditt yrke…
Sisa

Alla vårdyrken handlar väl om att förhöja livskvaliteten, men man kan väl bara göra sitt bästa och gör man det får det duga
Jag tror att alla människor i sin egen lilla värld har någon form av livskvalitet. Det kan vara stort eller litet!
Ni som vårdar dessa dementa människor gör ett enastående jobb….
Ni ger dem en hel del livskvalitet kan jag tro!
Jag brukar alltid tänka " behandla dessa människor, som du själv skulle vilja bli behandlad ". Ibland önskar jag att jag fick vara dement bara för en enda dag, då skulle det vara lättare att sätta sej in i en dement persons liv.
Kanske är dom rentav lyckliga i sin lilla dementa värld? Jag är i allafall glad för det jag kan göra, för att ge dom Livskvalitet. Jag kan ju inte göra mera…
Sisa.
#13.
Vi kan bara göra vårt bästa./Rore
# 14
Tack Rore,
jag tycker Du har jättefina svar.
Kram Sisa.
Tack själv Sisa. Du får mig att tänka till
/Kram
meningen med livet är väl inte vem som har störst motorbåt eller flådigast golfsenior-semestrar.. ?
Det är väl *rara* minnen och Kärlek..
om/när du blir dement..
finns bara..Kärleken kvar..
den får "du" väl av den dina..och av personalen..(?)
penke
/ (f.d) under-sköterska.
Jag beundrar er alla!
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.