Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikett: självförverkligande
Läst 2546 ggr
Cristine
0

Jag skulle velat...

Om jag fötts senare i livet skulle jag velat bli biokemist, det är ett sådant intressant ämne, och jag försöker hänga med så gott jag kan genom att läsa det jag kommer över, och jag tycker Vetenskapens värld  är bra på att informera om det senaste.Har du någon sådan undangömd dröm?

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Mammzing
0

Jag ser rörligheten hos mina barn och deras kompisar. Dom reser ju över hela världen. Det hade varit skoj att prova. Jag hade chansen som ung och mina föräldrar stöttade mej i att resa. Men just då tyckte jag det var skoj att vara hemma och mjölka kossor.

Sen har jag ingen direkt utbildning. Är inte nåt speciellt yrke. Det kan kännas lite tråkigt. När jag var ung så kunde man hoppa på nästan vilket jobb som helst om man hade lust. Nu måste man vara skolad.

Fast jag klagar inte. Trots smällar i livet har jag och har haft ett roligt liv.

Free-spirit-minded
0

Men resa kan du väl göra nu?

Jag skulle vilja vara ekonomiskt oberoende då skulle jag vara biståndsarbetare åka runt och hjälpa till där det behövdes.

Hälst skulle jag vara duktig i sjukvård för det är väl där det bäst behövs.

Hoppfull
0

När jag var liten ville jag bli kirurg, det vill jag inte nu men hade min kropp fungerat hade jag gärna åkt utomlands och jobbat med biståndsarbete.

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

[MargaretaA]
0

Jag ville bli advokat för att kunna hjälpa människor, eller arkeolog för det verkar så spännande.

Men det får bli i nästa liv - det känns inte motiverat att starta en ny karriär vid min ålder. Nu lever jag bara här och nu och tar en dag i taget.

Resandet kommer att ta fart så snart de dåliga tiderna är över och det börjar klirra i kassan igen Flört

penke
0

Dröm och dröm,en karriärplan som inte blev av var att bli polishund, just jycken o inte hundförare,behöver jag tillägga att jag ganska ung vid det tillfället *skratt*

annars ångrar jag inte de val jag gjort,jag har rest en hel del,haft många olika jobb,lärt en del utbldningar..

jag har kunna göra mycket av vad jag önskat,kanske inte alltid på ett vanligt sätt,men det har blivit av.

man måste ju inte vara vid universitetet för att förkovra sig i tex. biomedicin eller juridik

välj dina egna ramar!

hur är det han säger..Pite-Ronny:det är aldrig försent att ge upp ! :- )

penke

Fialotta2
0

Det jag hade velat göra om jag bara har backat tiden ca 15 år är att kunnat forskat i genuspsykologi eller llivslångtlärande. Som läget är nu så fungerar inte min hjärna längre för sådana projekt.

Om jag skulle ha börjat om helt har jag velat utbilda mig till psykolog eller forskat i parapsylologi.

Hoppfull
0

Ah, genuspsykologi, så intressant! Jag skulle gärna forska i genussociologi!

Fialotta2
0

Jag höll på med beteendevetenskap och hade tänkt gå vidare med den biten, men blev whiplashskadad medan jag höll på med c-uppsatser.

Hoppfull
0

Kul! Jag blev oxå sjuk mitt i en uppsats…  Obestämd

Hoppfull
0

Alltså kul med beteendevetenskap… Skäms

Fialotta2
0

Helt klart med beteendevetenskap ur många infallvinklar. För tillfället läser jag men orkar inte sammansatälla något vetenskapligt resultat. Det blir lätt "härdsmälta".

(Jag tyvärr problem med uppkopplingen emellan åt)

Hoppfull
0

Trist, jag har fått lägga ner helt… hade verkligen velat skriva färdigt uppsatsen… men vem vet vad framtiden döljer Glad

Fialotta2
0

#12 Vi kanske får en andra chans. Hoppet är det sista som jag kommer att överge.

evrekaw
0

Ville bli vetrinär… Att hjälpa sjuka djur var en dröm… Men, har inte sifferhuvud… Skulle aldrig klarat fysiken, kemin, matten… Dessa ämnen var min svaga sida…

Men - skulle inte vilja göra om mitt liv… Vad skulle hända om man raderarde vissa "misstag" då skulle en hel följdkedja man kanske vill ha raderas…Flört

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

chik
0

Jag är nöjd som jag har det.

Men det är intresant med vad ni andra skulle villa bli.

beteendevetenskap Fia!!vad inebär det?

Hoppfull! psykolog det är bara o träna här inne på forumet…

Lena.P är jag i verkliga livet.

[peter54]
0

Jag ville bli biolog med inriktining på herptiler och var en bit på väg när jag först blev blind, sedan njursjuk och förutsättningarna föll platt.

Nu lever jag ett bra liv och jag är tillfreds med mig själv och den väg jag vandrar. Man kunde kanske önska att ha sluppit så mycket först fysisk och mental, sedan medicinsk plåga, men som evrekaw säger i #14, så skulle det ändra hela händelsekedjan och jag vore inte här med de människor, min fru och mina barn, jag helst av allt vill vara med. Man kan helt enkelt inte både äta kakan och ha den kvar.

Fialotta2
0

#15 Beteendevetenskap är ett samlingsbegrepp för bl a psykologi, pedagogik, sociologi, etnologi. Man kan säga det som innefattar människors och djurs beteende.

Det är ett mycket intressant att hålla på med.

Mammi
0

# 14 Samma som dig evrekaw! Eferssom jag älskar djur så var ju det min absoluta dröm, att bli veterinär!  Tills dess jag kom på att det handlade om mer än att smågulla med dem och pyssla om dem, man skulle ju förväntas sticka in en arm i ändan på nån kossa ibland oxå och det var nog där min dröm dog…

Ps: Sen var inte matte det bästa ämnet i skolan för mig heller, huvvaligen! En tvåa i allmän matte….say no more…Skäms 

Jag brukade skylla på att vår lärare hade en sån taskig andedräkt så därför ville jag aldrig be honom om hjälp att komma och förklara saker för mig, därav mitt låga betyg…vojne, vojne!

Toyan
0

Jag ville bli sjuksköterska och det enda jag ångrar är att jag lyssnade på dom "förståsigpåare" som sa att jag inte skulle klara det på grund av min skolios, alldeles för tungt sas det.

Men man kan hjälpa på många sätt och det har jag gjort både privat och genom mitt förra jobb och idag jobbar jag 3 dgr i veckan inom en hjälporganisation.Glad

Man mår ju bäst när man följer sin inre röst och känner att man gör något meningsfullt.

evrekaw
0

Det får du gärna förklara mer om Fialotta… Låter intressant…Glad

Hoppfull
0

#15 chik, sociologi är min passion, det är det absolut roligaste jag läst någonsin! Nu har jag läst så långt man kan, förutom då sista uppsatsen, men jag skulle gärna jobba med någon sociologiskt.

Sociologi är läran om samhället, varför vi beter oss som vi gör i grupp, varför saker blivit som de blivit, hur utanförskap uppstår, varför intregration kan vara så svårt, hur genusproblematiken uppstått, vårt behov av att stigmatisera, rasism osv osv. ur ett sociologiskt perspektiv alltså.

bettin65
0

å VAD  många intressanta ämnen ………..

jag vill läsa om växter kanske botanik eller något sånt….

Skulle gärna jobba på en handelsTrädgård. Hade det inte varit för min värk, så hade jag satsat på det( om man nu inte kunnat få någon speciell anpassat arbete så man slipper alla tunga lyft som jag tror det är)

Får komma fram till något annat annat så länge ska jag i höst läsa Naturkunskap och Anatomi & fysiologi i höst på distans halvtid ska bli intressant………….

evrekaw
0

Samma betyg i samma ämne Mammi… Skäms Men vi har andra talanger… Eller hur! Flört

Fialotta2
0

Beteendevetenskapen är så vitt ämnesområde. Det jag har intresserat mig för är inom pedagogiken är livslångtlärandet och då fram för allt lärande i vuxen ålder. Tyvärr hann jag inte med att avsluta min c-uppsats om det, innan jag blev skadad.

När det gäller genuspsykologin så är det fram för allt kvinnopsykologi som jag har tittat på, men också könes likheter i stället för olikheter. Det är mer likheter än olikheter mellan män och kvinnor (i alla fall medan jag läste som mest). Något som också är intressant är hur kvinnor förhåller sig till varandra.

Ett annat intressant område är mobbing och att förebygga det.

Det finns fler beteendevetenskapliga områden som jag tycker är intressant. Tänk bara hur man använder marknadsföring eller hur chefen aggerar gentemot anställda.

evrekaw
0

#24 Det låter väldigt intressant… Är själv en insnöad pedagog, främst Vygotskys tänk ang. kan, kan inte… Specialpedagogik ang. dyslexi läs och skrivsvårigheter är min passion.

Genusperspektivet låter jätteintressant… Men… Finns ingen möjlighet att återuppta studierna senare?Obestämd

Fialotta2
0

I samband med min whiplashskada fick jag en lättare hjärnskada. Så jag har svårt att minnas vad jag läser, lära och skriva. Jag blir också lätt trött med ett fack uttryck, jag har kognitivaproblem.

Jag kan alltid hoppas att det sker ett mirakel. Hjärnan har trots allt en förmåga att läka sig själv. Det som ligger mig är fatet är att jag är 50+ och det är 11 år sedan jag fick skadan. Det har blivit lite bättre än hur det var från början, men inte så som den var innan.

evrekaw
0

#26 Alla får vi "prövningar…" men din låter väldigt tuff…

Kram…   

Mammi
0

# 23 Apselut! Flört