Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikett: resor-och-kulturer
Läst 455 ggr
[MargaretaA]
0

Äntligen fri?

Annika Östeberg får äntligen avtjäna resten av sitt straff hemma i sverige!

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article4841497.ab

vad tycker ni andra?

[Hellas]
0

Det var på tiden, hon har vid det här laget straffats tillräckligt i USA.

Mammi
0

Precis så känner jag med! Bra att hon kommer till Sverige!

Cristine
0

Jag tycker det är bra för hon har avtjänat sitt straff för länge sedan!

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

chik
0

jag merker att jag skall inte svara..

Lena.P är jag i verkliga livet.

[GunillaF]
0

Jag svarar.

Det är inte bekräftat av Svenska UD att hon kommer till Sverige, ännu. UD ska uttala sig om några dagar.

I princip tycker jag att straffet ska avtjänas i det land brottet begås.

penke
0

jag är tveksam,det stör mig ..att hon skulle vara så oskyldig och ett offer,jag jämför med ..Lindome,en nittioåring som slogs ihjäl med en stekpanna  av två missbrukare på pengajakt,Åklagaren kunde inte bevisa vilket av de..53 (?) slagen som var det dödande och vem av de två som slog just det,de blev bägge friade o fick skadestånd….

"kräks"

annika o pojkvän var tillsammans när de sköt ihjäl en annan mäniska,vem som sköt det dödande skottet ?? två är döda och en ..jätte-jätte oskyldig……….. så då måste hon naturligtvis friges om nå´t år.. ?

det tycker jag inte är ok.

usa har sina lagar för mord begångna i usa,vill man ha rabatt för man mörda i sverige… :- (

penke

Hoppfull
0

Tja om det jag läst om saken stämmer så laddade hon vapnet av rädsla för att själv råka illa ut så tycker jag att hon är färdigstraffad!

Men jag är oxå av den åsikten att ingen blir bättre människa av den här typen av bestraffningar som vi har. Jag säger som Bamse: Ingen blir snäll av stryk… Människor blir inte bättre människor av att bli illa behandlade, det är min abosluta åsikt. Självklart måstye vi ha ett rättssystem och jag vet inte hur jag anser att ett bättre ska utformas. Men det vi har idag fungerar ju bevisligen inte alls då de som suttit inne är mycket värre brottslingar ofta när de väl kommer ut och det resultatet talar sitt tydliga språk för mig.

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Aldebaran
0

Jurister i USA har sagt att om inte hennes pojkvän hade tagit livet av sig i häktet så hade inte hon straffats så här hårt på långa vägar. Nu hade dom ingen annan syndabock, så hon fick ta hela smällen. Ger inte mycket för den "rättvisan" heller..

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

evrekaw
0

Hon har onekligen gjort en del felaktiga val i sitt liv och dessa har lett henne dit hon idag är…

Hur skyldig eller oskyldig hon är vill jag inte spekulera i… Men att ladda ett vapen till någon i en sådan situation - rädd eller ej… Då har man för det första lärt sig ladda ett vapen tidigare.. (varför?) och, än en gång - rädd eller ej… Visst har man hjälpt till…Obestämd

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Aldebaran
0

Ja, att hon skulle sitta ett tag är ju helt klart. Men beklämmande är ju det som nämns ovan att om pojkvännen inte hade tagit sitt liv så hade hon varit ute inom 5 år.. Bu blev det istället hon som fick ta smällen..Alltså en syndabock skall fram till varje pris oavsett om skulden på långa vägar inte är hennes..Som just i detta fallet…Rena vilda västern fortfarande alltså…

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

Hoppfull
0

#9 Absolut är det så!

I min värld vill jag dock gärna kunna ge människor en andra chans, istället för att fastna i att själv tycka illa om andra som haft det svårt vill jag i alla fall jobba med mina egna tankar kring sådana frågor.

Det är ganska svåra frågor detta med rättssamhället och dess utformning. Såg intervjun med Mattias Flink härom helgen och föräldrarna till två av de som hamnade i hans skotteld. Att livnära hela sitt liv på att hata en människa mår man ju inte bra av, vi skulle behöva komma på bättre sätt!

chik
0

30 april 1981 rånmördade Östberg och hennes pojkvän Bob Cox den pensionerade restaurangägaren Joe Torre. Annika hade planerat dådet, de stämde möte med Torre för att sälja stulet kött. Medan Annika Östberg distraherade Torre genom att låtsas ta fram köttet ut bilens baklucka, sköt Cox honom två gånger varpå de stal hans plånbok. Paret flydde dagen efter mot Kanada på Highway 29 men fick punktering. Medan Cox började byta däcket gick Östberg in i buskarna för att uträtta sina behov. Då stannade polisen Richard Helbush för att hjälpa till med däcket. Cox började bråka med Helbush. Östberg klev då fram och distraherade polismannen på samma sätt som vid förra mordet, genom att leta i sin handväska efter det Körkort hon inte hade, Cox sköt Helbush flera gånger i ryggen och bakhuvudet. Östberg sade till Cox att stjäla polisens plånbok och att gömma kroppen i ett intilliggande dike. Paret stal polisbilen och flydde vidare men stoppades snart av polisen och skottlossning utbröt. Cox sköt och lämnade sedan vapnet till Östberg som laddade om och gav tillbaka vapnet till Cox. Först efter att Cox skottskadats gav paret upp. Deasy redogjorde i förhör brotten i detalj, men skyllde allt på sitt heroinmissbruk.[1]

Sådana här brott, Betingar en hög status i fängelset.

Lena.P är jag i verkliga livet.

Hoppfull
0

Jag vill fortfarande ge människor en andra chans och inte låta mig styras av känslor som hat och hämnd! det är mycket lättare att vara arg och vilja hämnas och straffa än att försöka förlåta och släppa. Men det är mina tankar som står för mig!

[Pirkkolino]
0

Alla sorts kriminalitet är väl den svåraste ämnet att hantera över hela världen. Jag personligen tycker att kriminella får för mycket uppmärksamhet överallt.

evrekaw
0

Håller med dig Hoppfull… Alla förtjänar en andra chans. Totalt oskyldig är hon dock inte - men hon har å andra sidan redan avtjänat bra många år…

Egentligen är det inte straffet i sig jag bekymrar mig över, snarare den bristande rehabiliteringen… Efter så många år bakom galler, vad får hon för hjälp att komma tillbaka in i samhället?

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Hoppfull
0

Problemet är väl att straffet finns till för samhället och inte för den som begått brottet. För den som begått brottet förändras ju inte till det bättre av att vara inlåst år ut och år in, men samhället får sin hämnd och straffet ska fungera avskräckande för oss andra. Det var därför man förr använde fysiska straff som alla tittade på, ju värre brott ju våldsammare bestraffning, allt i avskräckande syfte.

Inte heller brottsoffren är ju hjälpta av inlåsning, utan tvärtom blir det ju som att bekräfta att man har rätten att fortsätta hata… och vad händer med brottsoffren som inte fått hjälp när straffet är avtjänat? De sitter fast i sitt hat och kanske sin rädsla som förstärks när den farliga människan åter är ute på gatan… för även de vet ju att de sannolikt är lika farliga eller farligare när de kommer ut på grund av bristen på hjälp.

Nu vet inte jag hur jag skulle vilja att det fungerade, men att straffa för straffandets skull vet man ju idag är en helt värdelös metod som faktiskt inte fungerar.