Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikett: bilder-musik-och-film
Läst 369 ggr
Maria
2

Melodifestivalen

Idag startar tydligen melodifestivalen.
Är det något ni tittar på eller följer?

/Maria

Maria
5

Själv tittar jag inte.
Musiken är oftast inte i min smak.
Jobbigt med alla deltävlingar också.

Stora finalen kan vara kul men jag orkar oftast inte vara uppe så länge 😉

/Maria

Draken
3

Jag kollar endast på den stora finalen i Maj.
Tydligen så skall visst en av uttagningarna vara här i stan i år.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

beem
5

Jag har inte kollat på många år. Jag tycker att allt utom musiken tar för mycket plats. De ska vara så roliga men det blir mest skrikiga. Det är för många deltävlingar.
Men…..idag har jag tänkt se med hopp att det kanske är bättre nu. Ja vi får väl se 😗😃

Sorg är kärlek som blivit hemlös
Sorgen är kärlekens pris

• Redigerat 2026-01-31 13:12 av beem
Vixxen
3

Alla deltävlingar gör det helt värdelöst. Kollar på huvudfinalen, men i år känns det tveksamt med Israels deltagande.

Draken
2

Tycker det är synd att de har ändrat så mycket. Från början var det mycket bättre.

Man fick inte höra låtarna innan, det var inte så mycket tok runt ikring och de flesta länderna sjöng på sina egna språk.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Herveaux
2

Nja, tycker det är för mycket cirkus. Krystad humor som sällan landar. 🫤
Kaaanske låter det stå på om inget annat hinner fånga mitt intresse.

// Harley

Carmarino
2

Brukade titta förr, men de senaste åren har jag låtit bli. Tycker det är för mycket med alla deltävlingar och allt ståhej runtomkring. I år har de ju dessutom ändrat reglerna så nu måste man kolla SVT Play för att få veta vilken låt som går till "andra chansen" (eller vad det nu heter numera). Det är bara de två låtarna som går direkt till finalen som presenteras i programmet på tv. Sedan måste man fortsätta på Play för att se de sista tio minuterna. Ovanligt korkat.

Att det sedan bara är ett fåtal låtskrivare som står för alla bidragen (i princip) gör det också väldigt likriktat och trist. När jag lyssnar på förhandspresentationen av låtarna känns det som om jag redan har hört nästan alla tidigare. Så här ser fördelningen av låtskrivare ut i deltävling 1, och de flesta är välkända namn som brukar ha många låtar med i tävlingen. Detta är ju bara en av deltävlingarna, så vissa namn lär återkomma även i övriga deltävlingar.

1 låt:
Andreas Werling
Karl Ivert
Kian Sang
Kristofer Greczula
Lina Hansson
Jakob Westerlund
Wilmer Öberg
Anderz Wrethov
Indra
Kristofer Strandberg
Laurell Barker
Robert Skowronski

2 låtar:
Dino Medanhodzic
Jimmy Jansson
Moa ”Cazzi Opeia” Carlebecker
Thomas G:son
Fredrik Andersson

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

Fridaaaa
3

Nej, är till 99% skitlåtar

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

MonicaLagerquist
2

Över min döda kropp.

Stolt ägare till tre La permer

DesK
1

Nej, inte nu längre. Tittade förr.

/Désirée

Tarotstollan
0

Jag tittade men efteråt på SVT Play.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

NeferNefer
1

Jag håller med er om alla deltävlingarna. Det är helt värdelöst. Jag vägrar se på det.

"Everything will be okay in the end. If it’s not okay, it’s not the end." ~John Lennon

beem
1

Jag tittade igår. Hampus som programledare var positivt. Han gjorde ett bra jobb. Synd bara att allt är så väl inövat och det märks. Jag önskar det skulle vara lite mer spontanitet.
Musiken …..njae. Junior Lerin med sin dansglädje var fint att se.

Sorgen är kärlekens pris

Fridaaaa
0

#13 Ja han är toppen, gillar inte henne.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Tarotstollan
2

Mest irriterad på dåliga och sex/intima skämt.
Det är massor av barn som sitter och tittar.

beem
0

#15: Ja det var riktigt lågvattenmärke

Sorgen är kärlekens pris

Leya
0

Det är varken musik i min smak eller en typ av program som jag gillar. Hade det varit som "förr" med EN kväll för svenska uttagningen och EN kväll för eurovision så hade jag kanske tyckt att det kunde vara kul.
När jag var barn så hade vi en myskväll med vänner till mina föräldrar och deras barn i samma ålder som jag och mitt syskon. Vi åt tillsammans och TVn stod på, sen kanske inte alla stirrade på den hela tiden. Men man hängde med iallafall. Hos oss för svenska uttagningen och hos dem för eurovision, eller tvärtom. Det såg man fram emot varje år.

Hur underbart det skulle vara att ha en Riktig Hjärna, som kunde tala om saker och ting för en.

Nalle Puh - A.A. Milne

Draken
0

#17: Så hade vi hemma när jag växte upp också. Det var jättetrevligt och mysigt 🥰

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

CasaRamon
0

Har slutat titta. Det liknar ett gigantiskt barnkalas numera. Brukar lyssna på förhandsvisningen, men bedrövligt att Junior får vara med. Ett rent spektakel.

beem
3

Nu har jag sett alla tävlingar. Ni som inte tittar har inte missat något. Visst fanns det bra låtar men ingen som jag direkt säger wow till.
Så har vi detta mellansnack. Jag är kanske humorbefriad men så löjligt mellansnack. " Har du en fågel i fickan eller är du bara glad att se mig"
Dåligt manus och kommer inte naturligt. Ser så inövat ut.
Trots detta tycker jag Hampus Nessvold gjorde ett bra jobb.

Sorgen är kärlekens pris

• Redigerat 2026-03-08 14:31 av beem
Maria
3

#20 Medalj för din uthållighet 😃

/Maria

beem
3

#21: Tack jag känner att jag behöver den 😄

Sorgen är kärlekens pris

Maria
5

Hon som vann ser ut att ha ett par svarta spetstrosor i ansiktet.
Ännu värre blev det när jag såg en bild på statsministern med trosor i ansiktet också 😃

/Maria

beem
1

#23: 😙🤤

Sorgen är kärlekens pris

aggeelin
2

Jag tittade på finalen med en kompis. Vi var överens om att de som kom sist var minst bra, Sanna Nielsen och brandmännen t ex.

Hon som vann, Felicia- eller fröken Snusk- sägs vara bra på att sjunga. Vi tyckte att hennes sång drunknade helt i allt runt om. Alldeles för mycket laser-ljus och projicerade bilder runt om, sången drunknar. Vi tyckte bäst om Grezula och Medina. Medinas låt var glad och medryckande.

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

beem
2

#25: Det är synd med den utvecklingen. Allt runt om är viktigare än sången. Jag märker att det tar mycket fokus och att jag tänkt men hur var sången.

Sorgen är kärlekens pris

Tarotstollan
2

Jag tyckte att Greczula skulle vunnit.