seniorer och samliv
Tycker det blir jättedeppigt när man läser om sex på "äldre dar". Klimakteriet, potensproblem, sjukdomar som sänker lusten etc. För min livskvalitet är sex superviktigt och den vill man ju behålla livet ut. Blir nästan stressad av att sexlivet verkar tidsbegränsat på nått vis. Ni som är över 50-55, hur funkar det? Jag hoppas jag är felinformerad :)
Många som har bra sexliv även som tex pensionärer, sånt varierar mycket. :)
Och potensproblem finns ju blå pillret ;) Och finns många olika sätt att ha sex på också
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Även om sexlivet skulle avta eller bli annorlunda så behöver det inte påverka livskvaliten.
Man ändras hela livet.
/Maria
Jag tror att även om du nu tycker sex är viktigt så finns chansen att behovet avtar parallelt med kroppens åldrande. Våra behov förändras som tur är ofta tillsammans med våra kroppar.
Dessutom finns det många alternativ, precis som #1 antyder.
Är nog bättre att njuta av ditt sexliv nu och oroa dig om ditt framtida sexliv när den dagen väl kommit. Det är så svårt att förutspå hur just du och dina behov förändras med åldern.
Annars tänker jag att en gynekolog eller liknande kanske kan ge dig lite mer information kring ämnet? Men vad jag hört från personer som jobbar på ålderdomshem så finns det även de som har ett aktivt sexliv upp i höga åldrar.
Ålder har ingen betydelse. Det finns de i 40+ som har noll intresse för sex. De som lever för sex.
De finns de i 60+ som har noll inte. Men även de som älskar det.
Det är mkt från person till person
Har man problem så finns det lösningar.
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Min man är 75 och jag tio år yngre.
Vi har nog mer sex nu än när barnen var små
Kattutan men stolt Plåtis ägare
Medelåldern på mitt jobb är hög just nu och efter fyllesnacket på senaste after worken så verkar man väldigt aktiva.
Bara för att man har passerat 50 så behöver inte det betyda att sexet tar slut.
Finns ju fördelar när man blir äldre också, mer tid, huset för sig själva, möjligheter till romantiska resor etc. Jag släpper detta och tänker på alla bra förutsättningar som kanske kommer :)