Rökning
Röker ni eller har ni rökt tidigare?
/Maria
- Redigerat 2025-01-27 22:00 av Maria
Nej aldrig rökt 🤢🤮
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag röker. Av och till. Nu har jag ju inte råd på samma sätt så blir typ bara när ångesten är så illa att jag inte står ut. En två cigg om dagen max. Ett paket kan räcka en vecka nu. Förut rökte jag ett om dagen nästan. Vissa dagar röker jag en cigg till andra ingen alls. Det beror som sagt på hur jag mår.
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"
Nej, aldrig. Får huvudvärk av rök.
Förr var det ju vanligt att "alla" rökte och det skulle alltid stå askkoppar framme. Som väl är så är det numera rökfritt överallt i stort sett.
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Usch ja det ofoget började jag med som riktigt ung och flera försök att sluta men fick ge upp och säger som min fd chef sa som också rökte det är min napp 😂
Jag slutade röka när jag blev gravid, för 44 år sedan. Det bästa jag gjort. Inte tagit ett enda bloss sen dess.
Jag röker inte, men har alltid kunnat sällskapsröka. Det sker dock ytterst sällan. Senast var innan pandemin.
/Désirée
Jag har varit storrökare i 35 år.
Jag rökte alla år hemmarullade cigaretter utan filter. Jag rullade för hand och var en fena på att få "snygga " cigaretter.
Var tvungen att sluta när jag skulle operera hjärnan.
I efterhand så var det en oerhörd vinst.
/Maria
#2 Ett perfekt tillfälle att sluta helt.
/Maria
Jag smygrökte i källaren på 60-talet det är längesen nu

Smygrökte i yngre tonåren tillsammans med en kompis Hon blev fast och jag blev aldrig någon rökare,Numera är jag allergisk mot rök och klarar inte av när folk röker i min närhet
Stolt ägare till tre La permer
#8: Nåja. Att sluta röka när man mår så fruktansvärt som jag gör och rökning ibland är det enda som får mig att överleva är nog rätt korkat…
Nej.
Snusade 1 dosa General lös varje dag. Mannen 2 dosor.. Men när jag blev livshotande sjuk o medvetslös för 18 år sedan slutade vi båda.
Livet är mer värdefullt. Men suget- skulle kunna börja idag.
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
Har feströkt i många år, men slutade med det helt nu denna vinter, och det har inte blivit ett enda bloss sen i höstas faktiskt
#11 Jag tänkte mest på att jag själv var tvungen att sluta i den sämsta situationen i mitt liv.
/Maria
#14: Jo men det finns ju inget fysiskt som tvingar mig att sluta. Och psykiskt hjälper det mig rejält.
#14 Det var ju väldigt svårt psykiskt för mig då.
/Maria
Aldrig. Fick alltid huvudvärk eller ännu värre migrän när jag var tvungen att vistas i samma rum som rökare.
Förr om åren var alltid jularna totalförstörda för mig, natten mellan julafton och juldagen låg jag böjd över toan och önskade att jag fick dö!
Ibland lyckades jag somna på toagolvet och vakna senare av att det var dags igen att böja sig över toan.🤮
Sen sov jag resten av juldagen, inte mycket att fira där inte.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
#15: Om man inte slutar röka pga hälsan, så borde man tänka på pengarna som det kostar. Roligare kan man ju ha för dessa. Som dessutom inte skadar, varken sej själv eller omgivningen.
#16: Det kan jag tänka mig. Men du fick väl gissningsvis ett du måste sluta röka annars kan vi inte operera och då dör du. Skulle jag få det beskedet skulle jag också sluta hur jobbigt och tungt det än var. Men nu är det inte så för mig.
#18: Nåja är kanske inte värt att mitt psyke krossas så pass att det blir livsfarligt.
Och jag vet nog bäst om jag skulle överleva det eller ej. I dagens läge skulle jag inte det.
#19 Nej det ultimatumet fick jag inte utan det var ett frivilligt val på grund av att jag visste riskerna.
Du får gärna gissa hur det var då och du får gärna förminska hur jag mådde men det var för mig värsta tänkbara tid att sluta.
/Maria
#21: Det gjorde jag inte men ok. Jag vet att jag kan inte sluta för då dör jag. Ingen behöver tro på mig men jag vet bäst själv. Tack och hej.
#22 Nej, du dör inte av att sluta röka! Snarare lever du ett bättre liv med bättre ekonomi när du slutar röka. Vad det handlar om är att du inte vill sluta röka. Du lever i en livslögn när du påstår att du dör om du slutar röka. I just detta fallet vet du absolut inte bäst själv.
/Désirée
#20: Eftersom jag själv rökt och slutat, så vet jag hur svårt det är. Och man väljer olika argument till varför man fortsätter. Men det är att välja mellan pest och kolera. Rökning dödar, och innan dess skadas kroppen . Drabbar ekonomin och omgivningen. Du har kanske husdjur som lider av röken. Numera finns flera hjälpmedel för att sluta. Det fanns inte när jag slutade. Då fanns bara sunt förnuft.
#22. Har du testat nikotintuggummin?
De borde väl vara billigare i längden, eller?
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Det är väl så en del kan behöva rökningen som tröst när han eller hon går igenom psykisk ohälsa som kan komma i så olika former rent psykiskt men även genom fysiska sjukdomar andra slutar det är så väldigt individuellt hur vi fungerar som människa ingen är den andre lik.
En vän till mig föll offer för psykisk ohälsa på 90 talet han rökte och hans läkare hade sagt till honom då att när du mår som du gör är det kanske inte läge att sluta men väl han mår bättre fick han rådet att försöka fimpa och det gjorde han efter ett par års tid men där och då behövde han ha den trösten det hade blivit för jobbigt att både ta hand om sin psykiska hälsa samtidigt som han skulle sluta röka och eftersom rökning är så beroendeframkallande och ger abstinens avråddes han där och då men han lyckades sluta det tycker jag var riktigt starkt för han var verkligen nere för räkning så det där trodde jag aldrig han skulle klara av men han fixade det.
Jag röker inte, har aldrig rökt.
HH 🙂
Aldrig rökt.
Röker någon gång ibland, kan ha ett paket liggandes länge oftast smala cigaretter som vogue. De smakar mildare och luktar inte lika mycket, sällskapsröker också.
// Ana
Jag röker inte och har aldrig gjort det.
Sorg är kärlek som blivit hemlös
Jag röker inte, har aldrig ens testat.
//Jessie
Jag har aldrig rökt. En av mina föräldrar samt mina syskon rökte mycket. De är alla borta sedan länge. Jag saknar dem. Men jag saknar inte deras rökning!
"Everything will be okay in the end. If it’s not okay, it’s not the end." ~John Lennon
- Redigerat 2025-01-19 13:02 av NeferNefer
Jag är nikotinberoende sedan många år, men har varit rökfri i drygt 1 år nu (med nikotintuggummi) och är fast besluten att inte börja röka igen.
Som gammal rökare vet jag att det inte går att bara röka "ibland" eller "en eller två per dag". Beroenden funkar inte så.
Som cigarettberoende med tillgång till cigaretter hittar man alltid en anledning att röka.
För att det har hänt något roligt (för att fira)
För att det har hänt något tråkigt (som tröst)
För att man har mycket att göra
För att man har för lite att göra
För att komma igång
För att slappna av
För att man är hungrig
För att man är mätt
För att man är stressad
För att man är uttråkad
För att man är orolig
För att man är lättad
För att det är gott
För att det är skönt
För att det inte spelar någon roll..
För att jag vill det
För att jag måste!
Hela grejen med rökning går ut på att hela tiden lura sig själv. Man blir inte mindre stressad av att röka - snarare tvärtom! Det är ett ständigt stressmoment att hela tiden se till att ha tillräckligt med cigaretter "så att man klarar sig" och att hela tiden se till att det finns möjlighet att röka med jämna mellanrum. Man blir inte heller gladare eller piggare av att röka - även där snarare tvärtom. Även en rökare får avsmak av gamla fimpar och röklukt i kläder och hår. Den där cigaretten som kändes livsviktig och underbar när man såg fram emot den är sällan lika underbar när man precis har rökt färdigt den. Men så fort man fimpat börjar beroendet så sakteliga byggas upp inför nästa. Ju fler man röker - desto snabbare blir man akut röksugen igen.
Det var väldigt länge sedan jag ville vara rökare, men det dröjde ändå länge innan jag bestämde mig för att sluta. Det dök hela tiden något som jag kunde ha som ursäkt för att det inte passade just då. När jag gjorde kortare uppehåll trodde jag ibland att jag kunde köpa ett paket och bara ta en ibland eller röka just den dagen, men det funkade såklart inte alls.
Men till slut så.. p.g.a. hälsoriskerna som skrämde mig och p.g.a. kostnaden! Det är DYRT att vara rökare. Ett paket om dagen kostade mig över 2.000kr/månaden.
Sajtvärd Katter iFokus
#33: Väldigt bra skrivet. Och grattis till rökfritt år. Gissar att du känner att du är på banan nu. 🌷Hoppas att du inte i framtiden ” testar ” hur det är att bara ta en cigarett. Vet flera som gjort det och sedan blivit fast igen. Att bara feströka är en start till nytt beroende.
Jag har aldrig rökt cigarett, däremot sällskapsrökt cigarillo, gräs och vape vid enstaka tillfällen.
När jag fyllde 18 så ringde min mormor till min farmor och frågade om jag hade rökt någon gång. Farmor sa att jag inte hade rökt och det var sanningen. Så jag fick 1000:- av mormor för att se hur kul man kan ha utan cigaretter. Mormor och några av hennes bröder som hon bodde med var storrökare. Så viss rökdoft gör mig lugn, harmonisk och "glad". Jag står gärna nära någon eller går väldigt sakta förbi. Har någon frågat om det är okej att röka i närheten och jag säger, gärna, så blir de förvånade. Det flesta svarar oftast nej.
Jag har aldrig rökt. Tar jag en cigarett av rätt märke så kommer jag att bli fast. Så jag har låtit bli och kommer aldrig att testa.
Mvh
Mig
#33: Många kloka ord i det inlägget 👍 en del kan jag känna igen i din lista på orsaker andra inte men jag skulle vilja lägga till kaffekoppen och ciggen speciellt på morgonen och då har ju beroendet vuxit sig än starkare under sömnens timmar än det gjort under dagen och en kopp kaffe utan cigg på morgonen det klarar jag inte av det är en helig stund där med första koppen kaffe och ciggen.
Jag har gett upp att försöka sluta röka och jag blir alldeles odräglig så pass så folk sagt åt mig rök för f du är för j-lig genom åren och ja jag får abstinens och blir riktigt grinig och sur så jag gav upp sluta röka för många år sedan men beröm till dig Oberonsmatte kanonbra jobbat av dig och hoppas du kan fortsätta och slippa ta till ciggen igen 😎
Någon nämnde djuren i tråden själv röker jag aldrig i närheten av mina katter det skulle aldrig falla mig in jag går ut i trädgården för djuren ska inte bli utsatta för mitt beroende. Samma med människor jag håller mig undan ingen annan varken djur eller människa ska lida av min rök och det är en hänsyn jag tycker alla vi rökare borde ta för alla mår inte bra av den allergiker med mera men också tänka på att passiv rökning för både djur och människa är rejält ohälsosamt.
Det bästa av allt är börja aldrig röka och det är inte så lätt alla gånger vi är många som haft mammor som rökt under graviditeten så gjorde min Tyska biologiska mor och jag kom som adoptivbarn hit och i hela mitt liv har jag dragits till rök jag ville alltid vara nära rökare och att dom skulle blåsa röken på mig det där förstod inte mina Svenska föräldrar eller släkt och vänner men jag fick ett medfött behov så jag gjorde allt för att vara mitt uppe i rökares rök och bara sög i mig allt vad jag förmådde.
Som äldre hittade jag min släkt i Tyskland och mina tre systrar som finns där samma med dom Helga rökte dom och alla röker än i dag och gjorde när hon väntade oss alla medan mina halvbröder på min biologiska fars sida har rökning också förekommit hur det är nu har jag inte koll på men på den tiden 60 talet det röktes en hel del det gick mode i det där dom flesta skulle ha en cigg så var det bara och även in på 70 talet likaså 80 men jag undrar om det inte började ta en liten vändning där på 90 och 2000 talet det blev inte lika modernt och insikterna växte allt mer om hälsoriskerna.
Idag är det toppen att det inte får rökas överallt och det kommer från mig som är rökare jag borde gnälla annat men gör inte för ärligt vi måste ta hänsyn till omgivningen och det är inte så svårt att dra sig undan och bolma på något ställe där man inte stör eller utsätter andra för röken.
Igår gick en man förbi här och rökte på trottoaren och jag tänkte när jag såg honom hur sällan man ser rökare ute nu för tiden förr såg man det nästan hela tiden men det är verkligen inte lika vanligt så det här har gjort en stor förändring i samhället och när jag ser en rökare ute promenerandes med ciggen jag reagerar det gjorde jag inte förr eftersom det hörde till den vardagliga bilden en bild som radikalt förändrats dom senaste åren.
Jag har säkert skrivit det förut men jag fick börja röka hemma när jag gick i 8:an😶
Jag fick veckopeng och en paket cigaretter mest för att jag inte skulle nalla ur mina föräldrars förråd.
Helt galet…
/Maria
Feströkte någon cigarett då och då när jag var i tidiga 20-årsåldern. Men jag slutade för jag började tycka att det var så äckligt.
/Christina
#23: Hur vet Du det ? kan du svara för Calcifer känner du hennes känslor och kan avgöra vad som är rätt och fel hur är det med att gå i en annans människas skor innan man dömer lite mer psykologi och förståelse önskar jag här.
Det är lätt att vara rättfärdig på vissa sajter men när det kommer till kritan då är man både blind och oförstående.
#40 Vad menar du med ditt sista stycke?
/Maria
#40: Men nu tog du väl i? Ingen vet precis hur hon känner, men alla förstår nog att man inte dör av att sluta röka. Det behövs inget psykologiskt tänkande för att fatta. Det finns en massa hjälpmedel, om man bara VILL sluta.
#0:
Jag har rökt en cigarett i mitt liv (det var 15 år sedan nu). Det var när jag höll på att insjukna i djup psykos. Jag var inte mig själv. Läste någonstans en uppmaning till att röka endast en cigarett, och göra det fullt ut. Så jag gjorde så, och slängde resten av paketet. Det var nog för mig för att veta att jag aldrig kommer sakna det, förstå tjusningen, eller vilja göra det igen.
- Redigerat 2025-01-19 18:10 av snowy00
Jag röker inte. Jag har provat men nä, det var ingen hit.
Min man snusar (+ feströker ibland). Jag har inget intresse för sånt men vill ändå alltid ta en sniff i snusdosan när han köpt nån ny spännande smak. Ingen aning om varför 😅
/Fia ☁️
#42: Ingen annan kan svara för vad andra VILL eller inte och jag kan inte låta bli att försvara en människa som mår dåligt och kämpar febrilt för att hålla huvudet över vattenytan för ingen har rätten att hoppa på om rökningen den makten har ingen annan över någon det är helt och hållet våra egna val och vår egen makt över vad vi gör med våra liv.
Lite mer psykologiskt tänkande och förståelse skulle inte skada jag tycker det är uselt.
Jag tycker att det har blivit tråkig stämning mot Calcifer. Det är inte okej. Trodde att detta var en fin och trygg sajt. Där alla bryr sig om varandra och stöter varandras. Lyssnar utan att döma.
Men jag har tydligen fel.
Sajtvärden får ta tag i detta och prata med de som har betett sig dåligt.
Mvh
Mig
#46 Håller med!
Man måste acceptera andras olikheter och att man som person fungerar olika (själv fått såna attacker tyvärr, inte här men andra ställen)
- Redigerat 2025-01-20 10:34 av Fridaaaa
#46 #47
Jag är Sajtvärd och ser inga "attacker" här i tråden utan bara olika åsikter.
Jag kan heller inte "ta tag i" andras rätt att uttrycka sig så länge det inte handlar om att bryta Skrivregler.
/Maria
#48: Jag tror inte problemet för många ligger i att det är olika åsikter, utan HUR dessa formulerats.
Det är ingen hemlighet att Calcifer inte direkt mår lysande och hur länge Calcifer även har kämpat. Jag tror det är bra att tänka på att vi alla har olika förutsättningar och det är viktigt att framhäva att man är medveten om detta i sina svar.
Det är inte direkt svårt att tolka svaren till Calcifer som ganska så hårda i tonen, trots att alla bara menar väl. Och jag säger detta som person som ändå är "uppvuxen" med online världen och lärt mig läsa saker neutralt och inte ta illa upp, etc. då man inte exakt kan veta hur saker menas.
Jag formulerar det så korrekt som möjligt utan att gå in på känsliga ämnen i detalj: Som person som själv under många år kämpat extremt med mitt psyke så vet jag att man måste ha en viss stabilitet för att bli av med ovanor. Har man inte en stabil grund så kan man vilja sluta hur mycket man vill, psyket kommer inte spela med. Kan inte grundbehoven uppfyllas tror jag det är VÄLDIGT mycket begärt att man ska bli av med sitt beroende. Och jag tvivlar starkt på att pengarna som går till rökningen skulle räcka för att uppfylla grundbehoven och ge en stabil bas att utgå från för att sedan ta hand om andra besvär så som rökning, etc.
Naturligtvis är det svårt att förstå om man aldrig varit i en hyfsat liknande sits själv, men det är just därför det är viktigt att lyssna på andra individer och veta när man kanske bör hålla något till sig själv.
#49 Bra skrivet!
#49: Fantastiskt bra skrivet 👍
#49: Så bra du uttrycker det.
Sorg är kärlek som blivit hemlös
#33: Att beroenden inte funkar så stämmer, men däremot är det ju så att alla inte blir beroende. Vissa kan röka då och då utan att helt fastna i det. Jag feströkte regelbundet under en lång period och hade inga problem med att bara röka 1-2 cigg per helg. Slutade dock för hälsans skull.
Sajtvärd på Skrivlust
Har rökt i 36 år (började som tolvåring för jag skulle vara "tuff") Har nu varit rökfri, helt utan substitut (snus, tuggummi eller liknande) i 5 år. Kommer aldrig börja röka igen.
Jag röker när jag känner för att röka.
Cigaretter får mig att må bra och jag är inte rädd för att dö.
Så varför låta bli!?
Jag har aldrig haft ngr problem med hälsan pga att jag rökt.
Utan tvärtom. Så mår jag bättre när jag röker.
Då finns det värre saker som ni som är rädda för döden borde se upp med än cigaretter!?
Så att sluta röka är ingenting jag varken vill eller kommer sluta med så länge jag lever.😅
För mig ( och en del andra) så är det faktiskt hälsosammare att röka än att inte röka.
The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"
#55: Nej, det är inte hälsosammare för någon att röka än att inte röka. Att man inte märker av symptom betyder inte att det inte bryter ner kroppen.
Min pappa var rökare hela livet och sa alltid att det inte var dåligt för honom, sedan gick han bort p.g.a. sjukdom relaterad till rökningen.
Att man i stunden mår bättre av något betyder inte att det faktiskt är bra för en.
Sajtvärd på Skrivlust
#56 Du har helt rätt! Att det sedan finns dom som påstår något annat, visar på deras okunnighet och nonchalans.
/Désirée
Jag har fått KOL på grund av mina år som rökare. Jag har ändå varit rökfri i 14 år.
/Maria
- Redigerat 2025-01-25 19:50 av Maria
#56 #57 Nu har helt rätt.
/Maria
#56: Du vet väl inte vad som är hälsosammare för mig (och andra) eller inte. För du känner inte mig alls!
Eller du kanske tror att du gör det?
Sen som jag skrev så är jag inte rädd för att dö som ni verkar vara av någon anledning jag inte kan förstå!
Jag har förlorat båda mina föräldrar pga cancer, men dom rökte inte ens.
Hade dom rökt så hade dom säkert blivit lite äldre istället.
The more I love my Dog
"Mark Twain"
#60 Du pratar strunt.
Att rökning är skadligt för hälsan vet alla utom du😉
/Maria
#60: Din kommentar är nog det dummaste jag någonsin läst, skrivet av en vuxen människa. Tror du på allvar att det är nyttigt att röka? Isf är du väldigt naiv. Du kanske tror att droger också är bra för kroppen? Väx upp, säger jag.
#60 Väx upp och ta del av aktuell forskning och sluta upp med att sprida ditt konspiratoriska dravel.
/Désirée
Du store tid rökning nyttigt 😮 jag var tvungen att kolla dagens datum om jag missat ett antal månader och att det är första april.
Alla människor vet att rökning inte är nyttigt och det säger jag som rökt i så många år och försökt sluta så många gånger i livet men på äldre dagar gett upp och tar den mitt liv min hälsa så är det så och jag tycker ciggen är god men det är en enorm skillnad på god och att det skulle vara nyttigt för oss.
Sen är vi alla individuella en del drabbas av den tidigare i livet andra dör som gamla min morfar blev 83 han dog både av rökning samt ålder men hade en fruktansvärd död där han kvävdes av kol och rökning så den som säger rökning är nyttigt den bör läsa på vad forskningsstudier säger och all heder till er med rätt insikter om rökning i tråden det är det som vi ska sprida i hopp om att många människor inte börjar röka allt annat är förkastligt det är att uppmuntra människor att börja som dom sedan kan drabbas illa av i livet.
#60: Undra varför det står saker som ”Rökning ger förträngningar i blodkärlen”, ”Rökning är orsaken till 9 av 10 fall av lungcancer”, ”Rökning dödar” och annat motiverande på förpackningarna. 🤔
Heddiz !
Jag hade inte tänkt svara dig mera för det leder ingenstans och något svar i tråden om Farmen det får du inte jag har sagt mitt där och sen är det klart slut med den diskussionen från min sida.
Det som jag reagerar på är din besatthet av att alla här är rädda för döden utom du men också ett inlägg i en helt annan diskussion på ett helt annat forum som inte ens hör hit men min upplevelse där är att du inte ens tycker att det är kul att leva och det ser jag med allvarliga ögon på och tänker tanken hur mår du jag ställer inte frågan till dig hur mår du för det är din ensak att berätta om du vill och inte min att ställa frågan om.
Jag personligen är inte rädd för döden jag är inte heller rädd för sjukdomar men en dag kommer dom alla med åren idag är jag både frisk och stark både fysiskt och mentalt men jag är inte en ungdom längre och jag röker men hade jag inte vart rökare så hade jag på just frågan om rökning svarat att jag avstår för att jag älskar livet och vill göra mitt absolut bästa den tid jag har här på jorden och så tror jag dom som inte röker resonerar varför äventyra hälsan om man kan låta bli.
Döden väntar oss alla en dag men så länge vi är här på jorden varför inte göra det bästa av det och ja det är roligt att leva och ja det är underbart och frid i andevärlden men nu är vi här och vi ska göra vårt bästa av det vi har här och nu sen när vi flyttar hem ja då går vi in i en helt annan värld men den fysiska världen den är inte så dum den heller och helt och hållet värd att satsa på och försöka ta hand om vår hälsa så gott vi kan det är vi skyldiga oss själva och vår egen ande för när anden mår bra då mår vi själva också bra.
En dag kanske jag själv står där med sviter från rökningen det kan hända men annat kan också hända däremellan och som jag skrev i ett tidigare inlägg i tråden min Tyska biologiska mor rökte med mig och mina syskon i magen så beroendet fanns med redan som riktigt liten men jag skyller egentligen inte på henne för jag hade val själv med men också ett röksug som jag inte stod emot som barn eller ens förstod och ville vara uppe i andra rökare dom skulle blåsa sin rök på mig och jag sög in den där röken allt vad jag bara kunde.
Rökning är inte sunt för oss men den är också individuell vad den gör med oss fysiskt en del klarar den hela livet långt upp i åren andra inte och jag är väldigt kritisk till vetenskapen och forskningen vad gäller den andliga biten men vad gäller den fysiska världen våra fysiska kroppar där har dom kommit långt och vet mycket väl vad dom talar om när det kommer till exempelvis rökning så att göra som du gör förespråka och säga det är nyttigt det är en stor okunskap du bär där och du som jag är inne på den andliga vägen och här måste vi skilja på vad som är den fysiska världen och vad som är den andliga.
Andekroppen tar inte skada av rökning men det gör den fysiska jordiska kroppen och vi är här på jorden av en orsak vi har ett liv här och en kropp att ta ansvar för det är ett stort vackert förtroende vi fått av Universum att leva ett liv på jorden då ska vi också leva det fullt ut och göra det bästa av det och ta hand om vår fysiska kropp så gott vi förmår tills den dagen vi ska flytta hem det är något vi är skyldiga vår egen ande och ja livet är fantastiskt så tycker jag visst det har sina med och motgångar men allt stärker allt har en mening och det ska vi vara förbaskat tacksamma för.
Det du ska sluta med omedelbart är att sprida propagandan om att rökning är bra där ska du bara lägga av och du vet innerst inne att du har fel i den frågan du är enbart ute efter att provocera men som du ser på svaren i tråden kommer du inte långt och det jag vill säga till dig var nöjd med livet var nöjd med dig livet är fantastiskt ta vara på det och andevärlden kommer tids nog men nu är vi här och vi kan ha det helt fantastiskt om vi tillåter oss själva att leva livet fullt ut 😎
#65: Ni missuppfattade mig nog.
Nej rökning är inte nyttigt det har ni helt rätt i, men det var inte vad jag menade heller
Läs igen.
Jag menade att det finns andra saker som man kan göra, eller inte göra som kan vara värre för hälsan än att röka!
Beroende från person till person såklart.
Bara som ett ex..att bara äta skräpmat, vara överviktig och att ha diabetes eller högt blodtryck samtidigt är helt klart värre än att äta bra, vara smal, vältränad OCH röka.
Är du någon som bara äter skräpmat,
är överviktig, har diabetes o/ eller högt blodtryck OCH röker.
Så är det inte alls bra!😅
Då borde du sluta både att röka och äta. Men ffa sluta äta skräpmat!
Det är ff inte bra att röka för kroppen även om du är smal/normalviktig, som jag sa men poängen var att det inte är det värsta du kan utsätta din kropp för om du annars lever ett hälsosamt liv.
Allt beror på från person till person och hur man lever i övrigt vad man klarar eller inte.
Om jag inte var så pass hälsosam när det gäller allt annat som att odla min egen mat, motionerade, sömnen, hobbies, det sociala, osv så hade jag säkert mått dåligt av att röka!?
Nu tar jag hand om kroppen när det gäller allt annat så rökningen påverkar inte mig. Trots att jag rökt I 40 år.
Men om jag äter skräpmat så påverkar det mig direkt.
Dagen efter jag ätit skräpmat är inte rolig alls!
Jag känner gamla gubbar och gummor som rökt hela deras liv som aldrig varit sjuka fast dom är runt 80 bast nu.
Men dom har gjort mycket annat istället som "anses vara nyttigt" Som att äta riktigt bra mat, sova bra, motionera, varit sociala, osv.
Jag har också växt upp med flera människor under mitt liv som jag aldrig sett har rökt , men ändå så har dom dött av cancer eller diabetes vid ung ålder.
Igen jag säger inte att rökning är nyttigt. Absolut inte. 😅
Jag säger att det finns andra faktorer att ta hänsyn till om man kommer bli gammal eller inte.
Att ni inte röker betyder inte att ni kommer bli äldre än mig..
Se helheten istället.
The more I love my Dog
"Mark Twain"
#68: Troll.
Vad menar du!?
Du tror att jag bara vill göra andra upprörda!?🤔
Nej det stämmer ju inte alls
Det du tror är fel.
Eftersom jag verkar ha mycket mer kunskap än dig gällande många ämnen ( jag säger inte att det gäller alla ämnen) så är jag inne på många olika forum på iFokus som tex hundar där jag försöker hjälpa folk istället för att stjälpa.
Hur många ggr har du lyckats hjälpa någon på riktigt!?
The more I love my Dog
"Mark Twain"
Återgå till trådfrågan
/Maria
#70: Nej, det förvånar mig inte att du inte förstår vad jag menar. Du vet heller ingenting om vad jag har kunskap om, otroligt märklig kommentar. Jag har mycket kunskap om många ämnen som finns här på iFokus, däribland hundar, men jag är inte särskilt aktiv på sajten av olika anledningar. De två sakerna har ingen koppling.
Sajtvärd på Skrivlust
Efter som ni inte lyssnar låser jag tråden.
/Maria