Rensa bland kryddor
En samvetsfråga 🙂 hur ofta rensar ni bland kryddor. Jag har gjort det idag och inser att jag nästan aldrig gjort det 😳
Jag har bla mycket kanel som skulle räcka länge i ett bageri men inte kan jag ju kasta.
Kan vara bra att ha 😄
Sorg är kärlek som blivit hemlös
Sorgen är kärlekens pris
- Redigerat 2025-01-14 16:00 av beem
Har nog inte heller rensat någon gång. Kanel har jag också en jätteburk av. Vet inte när den passerade bäst-före-datum, men det är nog ett par år sedan. Den är dock fortfarande väldigt stark så jag använde den senast i december när jag kokade morotskakekola. Man kände tydligt smaken av kanel.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Aldrig. Men de enda kryddor jag har är salt, chili, och grillkrydda. Kryddar typ aldrig nåt.
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"
Med jämna mellanrum.
De kryddor vi använder mest förvaras i stora plastburkar och fylls på när de tar slut
Vi gör av med en hel del kryddor.
Stolt ägare till tre La permer
Vi har rensat bland våra kryddor ett par gånger.
En gång när vi hade mal i skafferiet fick vi såklart gå igenom allt som fanns därinne. Visade sig att malarnas "bo" var i en stor kartong med mald svartpeppar. Det var oväntat (och lite äckligt), vi hade förväntat oss att de skulle kommit från någon mjölpåse eller liknande.
/Christina
#3 Inte ens när du lagar mat?
/Maria
#2: Så fint du har med burkarna
Sorg är kärlek som blivit hemlös
Sorgen är kärlekens pris
#7 Tack vad snällt.
/Maria
Nja, har väl hänt någon emellanåt.
Använder mycket kryddor så rensar ur gör jag då och då men visst har nån burk gömt sig och kunnat bli nåt år gammal 🧂
Har bara slängt kryddor som jag inte gillar smaken av. Om smaken gått ur dem använder jag bara mer av det, till de är slut. Har aldrig haft någon krydda som helt tappat smaken.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
#11: Så gör jag också. 😊
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#2: är det en låda eller en kryddställning du har Maria? Det ser praktiskt ut!
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
#13 Det är en låda som är alldeles bredvid spisen. Så jättebra.
Jag har bara inte roterat fotot.
/Maria
#14: Jag funderade precis på vilken magisk lösning du hade så att de inte ramlade ur hyllan! 😃
Så smidigt att ha dem så när man har många olika. Överskådligt och lätt att komma åt.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
I princip aldrig. Jag har enbart de kryddor jag regelbundet använder och som inte blir gamla.
Jag var tvungen att köpa nytt salt häromveckan, min tidigare lilla burk tog slut eftersom jag behövde göra koksalt till sårrengöring. Den burken köpte jag när jag flyttade 2015 så man kan nog inte anklaga mig för att använda mycket salt i alla fall. 😮😃
#16: Det är farligare för kroppen med saltbrist, än överskott. Det gäller om man lagar maten själv. Köper man färdigmat så innehåller dom oftast för mycket salt.
Haha såg i bilden i #2 att det ligger ett rör Bamyl där😆
/Maria
#18: Fin krydda! 😁
#17: Jag hamnar nog rätt lagom i slutänden med andra ord. 😉
Lite då och då.
Köper alltid större påsar eller tetror med kryddor, sedan fyller jag på i plastburkar när det behövs.