Knölig bäddmadrass
Har en wellpur bäddmadrass och den knölar sig och viker sig så den är omöjlig att sova på. Vad fasiken ska jag göra? Nu är det inte bara på sidan där jag inte sover (jag drar till den varje dag) utan även där jag sover. Jag har inte råd att köpa nåt nytt. Försökt dra och vika och fixa men det går inte. Nu stör det min nattsömn rejält. 😥
Någon som har tips?
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"
Åker den alltså omkring och blir knölig eller är själva madrassen knölig? Är det i så fall stora eller små knöligheter och hur känslig är du (inte illa ment alltså)?
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
#1: Nä den rör sig inte mycket. Men det blir lätt väck i den. Jag är inte särskilt känslig men när ett veck är så stort att det står upp flera cm är det svårt att inte känna det.
Det första jag tänkte på var att sätta kardborrband på både "sängmadrass" och bäddmadrass i typ hörnen och sidorna, så bäddmadrassen hålls på plats. Men vet inte om det förstör sängen på nåt sätt. Finns säkert bättre sätt.
Hm. Eller om du på något sätt fäster tjockare snören, eller tygband på säng och bäddmadrass (på sidorna), så att du kan knyta fast bäddmadrassen på sängen.🤔
..Man får vara lite "MacGyver" ibland 😄
Men återkommer om jag kommer på nån bättre idé….
#3: Ja det är ju inte direkt att knyta band om hörn som så. Och har ingenting att fästa dem vid tyvärr.
#4:
Tänkte om du kunde sy fast tygsnörena vid punkter på sidan av sängen, så madrassen hålls på plats.
Annars finns det billigt kardborreband här exempelvis:
Och fäster det dåligt på tyget finns nog speciellt lim för tyg, exempelvis:
Nu kan jag ju inte garantera att det funkar, och kostar ju en slant. Men bara exempel som kanske kan ge inspiration
Nån annan idé vet jag inte om jag har.
#5: Är ändå fin idé. Jag ska kolla.
Har precis samma problem med min madrass.
Mamma hade lagt skumgummi bitar i sin säng ca 20 x 20 cm mellan madrassen och dynan. Jag skall leta efter sådana när jag kommer ihåg det, får fixa madrassen varje dag.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Har ni väldigt tunna bäddmadrasser?
Jag har aldrig varit med om att det kan bli veck däremot kan den flytta sig en bit.
/Maria
#8: den är 5cm har jag för mig.
#9 Låter jätteskumt. Är den gammal eller kan du reklamera?
/Maria
Det ända jag vet är att min partner har samma problem med sängen hos mina föräldrar. Jag har aldrig haft problemet.
Skillnaderna mellan oss är att han rör sig mer när han sover och väger det dubbla av min vikt.
Hemma har vi inte samma problem med bäddmadrassen, dock så har vi hårdare madrass där.
Hur sitter ditt lakan? När vi bara satte det över bäddmadrassen blev det bättre för oss.
#11 Frågar du mig?
Jag bäddar underlakanet runt bäddmadrassen. Det skulle inte räcka runt båda madrasserna.
/Maria
#0: Har du dra på-lakan eller vanligt?
Bäddar du runt enbart bäddmadrassen eller alltihop?
Skulle det funka med antiglidgrej för mattor tro? Jag tycker dock att de är rätt värdelösa men om man sätter fast på både sängen och bäddmadrassen, inte har liggande löst emellan?
(Jag antar att det inte är en lösning att ta bort bäddmadrassen helt?)
#13:
Tänkte just samma. "Dra på-lakan" kan ju hjälpa.
Tar jag bort bäddmadrassen så kan jag inte sova i sängen det är alldeles för obekvämt. Jag har dra på lakan. Jag vände på madrassen igår hoppas det hjälper.
#12: TS.
#15: Kan det vara att lakanet blir för hårt spänt? En del dra på-lakan är väldigt tajta. Jag vet att du inte kan testa massa olika lösningar kostnadsmässigt så jag bara spånar men ett dra på-lakan som är en storlek för stort? Hur bred är din säng?
Mamma har haft mina 120 till sin 105 ibland när hon tog fel, funkade fint. (Jag blev däremot tokig när jag försökte få på hennes pyttelakan på min säng.)
Innan hade jag en madrass som bara var ca 1 cm tjock, då hade jag inga problem med att den åkte runt.
Nu har jag ny säng och madrassen är 5 cm och bara glider ner, varje dag får jag bädda om och dra både madrassen och underlakanet rätt.
Snurrar runt rätt bra i sängen, p g av värk.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Lakanet sitter väldigt löst. Är till en 180 säng men skulle nog passa ännu bredare. Madrassen rör sig inte, det är inget problem, utan just att den viker sig och blir knölig.