Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikett: ordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 205 ggr
beem
5

Vita arkivet

Idag har jag äntligen fyllt i Vita Arkivet. Jag har tänkt på det så länge men inte blivit av förrän nu.
När en person dör så är det så mycket som ska ordnas samtidigt som man bär en sorg. Jag vill underlätta för de efterlevande.
Hur tänker ni ?

Sorg är kärlek som blivit hemlös
Sorgen är kärlekens pris

Maria
1

Vi har inte skrivit något men vi har det ganska enkelt med bara en son.
Han vet vad som gäller 😉

Jag håller med om att man vill underlätta för de som är kvar. Det är det viktigaste.

/Maria

Calcifer
0

Jag har aldrig hört talas om det förut. 🤔

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Fornöga
3

Jag har blivit mer långlivad än vad jag trott, så jag har hunnit uppdatera mitt vita arkiv tre gånger. I början hade jag valt musik och annat, men i det sista har jag slopat det där med begravning, nu blir den en "direktare" för min del. Jag har sagt till släkten att det går bra att hämta prylar i boet redan nu om det är något de vill ha, men ingen har nappat. 🤷‍♂️

"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)

Maria
1

#3 Min pappa fick en direktare.
Det var nog inte vad han ville men så blev det😉

/Maria

Tarotstollan
2

Jag började fylla i det för många år sedan men blev aldrig klar. Borde fortsätta men känner att jag vill ändra i det jag redan skrivet, så jag får se om det blir något gjort.
Jag har mer hängt upp mig på tiden innan jag dött om jag inte kommer att kunna göra mig förstådd och blir liggandes. Vilket jag verkligen inte vill!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Carmarino
1

Har skrivit in det viktigaste i Livsarkivet, men har på "att-göra-listan" jag ska kolla igenom det och eventuellt komplettera med uppgifter om försäkringar och annat.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

Lämna inga obesvarade frågor vid din bortgång. Har du önskemål som du vill att dina anhöriga ska känna till. Fyll i Livsarkivet med all information på ett ställe
beem
1

#5: Är det den man kallar Framtidsfullmakt ?

Sorgen är kärlekens pris

beem
0

#6: Det har jag aldrig hört talas om. Kollade nu och det set väldigt bra ut.

Sorgen är kärlekens pris

• Redigerat 2024-10-16 17:05 av beem
Maria
1

Livsarkivet är väl ett bättre val än Vita Arkivet som är Fonus egna.

/Maria

• Redigerat 2024-10-16 16:39 av Maria
Carmarino
2

#7: Nej, man skriver bara in hur man vill ha det på begravningen, men man kan även skriva in vilka försäkringar man har, och en del annan information som kan vara till nytta för de efterlevande.
https://livsarkivet.se/pages/lv/om_livsarkivet

#8: Ja, Livsarkivet är oberoende av vilken begravningsbyrå som anlitas.

När du fyller i ditt Livsarkiv här på hemsidan så sparas en kopia i Livsarkivets Dokumentbevakning. I och med att du uppger ditt personnummer så samkörs det mot Skatteverket varje vecka. När ett dödsfall registreras som har ett Livsarkiv får SBF och begravningsbyrån en notis om detta och kan kontakta den / de personer du uppgett i ditt Livsarkiv. Samma sak gäller om dy fyller i Livsarkivet på papper och lämnar in det till en auktoriserad begravningsbyrå. Då registrerar begravningsbyrån det i Livsarkivets Dokumentbevakning.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

Lämna inga obesvarade frågor vid din bortgång. Har du önskemål som du vill att dina anhöriga ska känna till. Fyll i Livsarkivet med all information på ett ställe
Scorpio97
1

Jag fyllde i Vita arkivet efter att min pappa gått bort och jag själv hade fått uppleva hur mycket det är att ordna efter ett dödsfall. Jag tyckte det var väldigt jobbigt att inte veta hur han ville ha det, så jag vill att mina efterlevande ska ha något att gå på åtminstone.

Livsarkivet hade jag inte hört talas om, tack för tipset!

//Jessie

Carmarino
1

#11: Har nog också ett Vita arkivet liggande någonstans. Vet att jag fyllde i det för många år sedan, men jag vet inte var jag har lagt det. Min mor fyllde också i det, men vi hittade inget när hon dog så kanske hon hade kastat det när hon döstädade. Tror aldrig hon fyllde i det, men vi visste ändå någorlunda hur hon ville ha det.

Vixxen
0

Vita arkivet är väl Fonus modell?

Och Livsarkivet de övriga fristående begravningsbyråernas modell?

De fungerar väl ganska likadant? Bara olika företag. Eller har jag missförstått?

Vixxen
0

Har iallafall fyllt i Vita arkivet för egen del, men behöver nog gå in och ändra lite tror jag.

Carmarino
1

#13: Vet inte säkert men jag tror att även Fonus har tillgång till Livsarkivet, även om de naturligtvis föredrar Vita arkivet.

Tror det finns flera liknande arkiv, men får man bara dem rätt registrerade så spelar det förmodligen ingen roll vilket man väljer. Det dyker upp hos begravningsbyrån ändå när de slår in personnumret på den avlidne. Det gjorde det åtminstone när min granne avled förra året. (Jag följde med hans fru till begravningsbyrån.)

Fornöga
1

Så här när Allhelgona nyss passerat kanske vi tänker lite extra på refrängen. "Minns att vi alla sitter i vänthallen inför avresan, må vara att vi hoppas på förseningar", som Mikael Timm filosoferar i en kolumn på nätet.

En annan som funderat över vår och samhällets syn på allas vår hädanfärd och sådant som är förknippat med den är Håkan Boström på ledarplats i GP. Han påminner bland annat om vikten att lämna sina önskemål i Vita arkivet (eller motsvarande), något som vi redan känner till, se tidigare inlägg i tråden. Men hur är det med testamente? Boström skriver:

"För den som vill skriva testamente är det dock inte gratis. Det är förvisso inte konstigt att juridisk rådgivning kostar pengar. Mer märkligt är i så fall att testamenten inte kan registreras hos Skatteverket – så som är fallet med bouppteckningar och äktenskapsförord. Den som vill vara säker på att ett testamente inte kommer bort måste anlita ett privat företag som kan förvara det – och hoppas att sagda företag inte går i konkurs.

"Med tanke på hur den svenska staten inte lämnat några detaljer åt slumpen i övrigt är det faktiskt märkligt hur oreglerad döden är. Regelverken är fortfarande utformade för en tid då kyrkan stod mitt i byn och några val sällan var förknippade med döden. Kyrkliga auktoriteter, grannar och släktingar skötte en gång i tiden allt i linje med traditionen.

Det är långt i från den anonyma storstadstillvaro som präglar många människors liv i dag och det finns därför skäl att tänka igenom praktikaliteterna inför sin egen död. Varken staten eller någon annan kommer göra det åt dig."

"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)

I ett genomreglerat land som Sverige framstår döden ha lämnats åt slumpen. Men när traditionens makt inte längre gäller finns en mängd val och beslut som behöver tas av individen inför den sista vilan.
beem
0

Detta med testamente var något nytt.
Jag kan alltså inte skriva ett testamente som vidimeras av 2 personer och förvaras i mitt hem eller fattar jag det fel.
Allting var bättre förr 😄

Sorgen är kärlekens pris

Fornöga
0

#17 Jo, det kan du nog- Boström skriver att om man vill vara säker på att testamentet inte kommer bort så får man förvara det under andra former. (Bankfack är ju ett möjligt alternativ- om man nu har ett sådant.)

Herveaux
0

#17: Du kan skriva ditt eget testamente och du kan förvara det i ditt hem.
(Det finns guidning på nätet för hur man skriver sitt testamente.)
Man kan notera i sitt Vita Arkiv, eller liknande dokument, vart testamentet finns.
Alltid bra att ha flera kopior, tex ett hemma och ett i bankfack.

// Harley

beem
0

#18: Låter bra. Det gäller att det finns på en plats för det är lätt att hitta.

Sorgen är kärlekens pris

• Redigerat 2024-11-08 14:29 av beem