Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikett: ordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 171 ggr
Maria
2

Dela privata foton

Hur tänker ni kring detta?

Jag delar inga bilder på mig själv. Inte på mina nära och kära heller.
Jag har aldrig delat någon bild på barnbarnet. De bilder hans föräldrar lagt ut på honom är också väldigt lätträknade.

/Maria

Maria
2

Jag har aldrig tyckt om att vara med på bild överhuvudtaget när jag tänker efter.

/Maria

[solljust]
2

Samma här inga bilder på mig nära eller kära och inte vänner och kollegor heller jag tycker det där är ohyfs av dom som delar bilder på andra som exempelvis facebook alla vill inte vara med och det måste vi kunna respektera.

Googlar jag mitt namn inte en bild på mig finns med vet dock att ett klassfoto finns på facebook men det är inte med mitt namn och hela klassen från högstadiet. Helt förtjust är jag inte i det men ingen kan hitta bild på mig genom namnet.

Det här ska vi vara försiktiga med en väninna till mig råkade illa ut med fotomontage och nakenbild där hennes ansikte använts till någon annans kropp och dom fick aldrig heller veta vart det kom från men fanns på någon snusksida sen om dom fick bort bilden jag vet inte och har inte sett den själv tack och lov och hon berättade det sen det där hände inte en bild på sig eller andra delar hon.

Scorpio97
2

Jag tar inte bilder eller lägger ut/delar bilder på andra alls. Enda undantaget vore väl om personen aktivt skulle be mig göra det.

Jag gillar verkligen inte att vara med på bild. Så det är få tillfällen jag går med på det och bara några enstaka jag godkänt att de får läggas ut. Jag uppskattar verkligen inte när folk antar att det är okej utan att fråga.

//Jessie

• Redigerat 2023-11-03 09:37 av Scorpio97
DesK
0

Det händer att jag lägger ut bilder på mig och killarna, men jag är återhållsam med det. Blir mer mat och växter 😇

/Désirée

RackarFia
2

Har ett öppet konto på Instagram för min hund där jag lägger upp foton på henne. På några bilder ser man mig också men det är få.

Mitt privata instagramkonto är låst och jag laddar sällan upp bilder där. Har det mest för att följa andra.

Föredrar att vara den som tar foton, och slipper gärna vara med på dem 😊

/Fia ☁️

beem
2

Jag lägger aldrig ut foto på nätet av mig, familj eller vänner. Man vet aldrig hur de kan missbrukas.
Om någon fotar med avsikt att lägga ut på nätet tycker jag att de ska ställa frågan om det är ok för alla.

Sorg är kärlek som blivit hemlös
Sorgen är kärlekens pris

Fridaaaa
0

Beror på vad man räknar in som privata eller inte.
På instagram lägger jag upp på djuren, familjen mm men har privat så bara de jag godkänner kan se, samma på facebook, vem som helst kan inte se.

Privata bilder är för mig "intimt" än bara en random bild på sin familj tex.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

oh-la
1

Nej, inga bilder på mig, min man, mina barn eller någon annan i min familj. Först och främst, lägger jag upp bilder i sociala medier äger de rättigheten till bilden och all data kopplad till den. Även om bara mina vänner kan se bilderna känner jag bara en handfull av dem så nära idag att jag vat att de inte skulle ta mina bilder och använda dem till annat. Litar inte ens så mycket på alla mina nära - mest för att jag vet hur dåliga de är på sociala medier. Jag jobbar med sociala medier och skulle aldrig lägga upp bilder på barnen där. I takt med att AI och AI-genererade bilder blir vanligare vill jag inte att bilder på mina barn ska få fötter och börja användas för att få fram nya bilder. Det förekommer fall där helt oskyldiga bilder på riktiga barn använts av AI för att skapa barnporr som exempel. Jag tänker att det finns en anledning att de jag jobbar med, vars arbete går ut på att skapa innehåll i olika sociala medier själva utan undantag är otroligt försiktiga med vad de själva lägger upp…