Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikett: ordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 234 ggr
Maria
2

Min första eltandborste

Jag har tänkt länge på att köpa en eltandborste. 😉

Har ni någon att rekommendera?

/Maria

Maria
1

#1 Ja, enda kravet är att den ska vara uppladdningsbar.

Jag tror jag har haft en batteridriven för 100 år sedan😉 när jag tänker efter.

/Maria

Fridaaaa
1

#2 Bara sett uppladdningsbara nuförtiden :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

citytjejen
2

Jag har en Oral-b som jag är väldigt nöjd med 🙂

image.png

/Christina

Maria
1

Oral-b verkar ju vara ett känt märke.

/Maria

citytjejen
2

#5: Har haft flera eltandborstar genom åren och det har alltid varit från Oral-b. Gillar att de har eltandborstar i olika prisklasser, har nog sett för 249 kr och uppåt och vissa är galet dyra 😬

/Christina

Åsa S
0

Philips Sonicare bättre för tänderna de har mjukare borstar tycker jag, oral B känns mera som en rotborste mot tänderna. Jag såg en del tandborstskador när jag studerade till tandsköterska så bra ha något som inte river för hårt. Jag har både en oral B och en Sonicare, tyvärr är borsthuvudena väldigt dyra tycker jag till Sonicare så jag använder båda mina eltandborstar men håller lätt med oral B mot tänderna så det inte sliter för mycket på emalj och tandkött.

Fridaaaa
4

#7 JAG KÖR SENSITIVE bosthuve och är mjukt och bra :)

DesK
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har haft några olika eltandborstar genom åren. Har en liten mun och trångt , så eltandborste är det enda som funkar för mig. Dom flesta har varit från Braun och för några år sedan köpte jag en ny själv. Tidigare har jag fått av min far. Se bild

/Désirée

Åsa S
0

#8 jag har sensitive med men tycker den river en hel del med jämfört med Philips variant.

[Vargnatten]
1

Oral-b här med dom jag haft har jag vart nöjd med inga avancerade borstar bara det enklaste. Hade en batteridriven en gång det var absolut bäst för det är lite tjatigt nu med allt som hela tiden ska laddas upp.

Åsa S
2

#11 Philips Sonicare håller en 3mån utan att behöva laddas ifall man laddar den fullt så man behöver bara ladda den 4-5ggr på ett år. Min Oral B måste laddas betydligt oftare

Maria
1

#12 Bra att veta.

/Maria

[Vargnatten]
1

#12: Där ser man hade ingen aning om dom borstarna så det där ska jag kika på för det börjar bli dags för en ny här.

Tack för tipset 😎

DesK
0

Min Oral-B håller laddning mycket länge, så den är likvärdig med den som du, Åsa S nämner i #12

/Désirée

[Vargnatten]
0

Snabbsökte och hittade en batteridriven så tydligen finns dom kvar jag som trodde man slutat med dom där för vuxna för när jag letade för ett par tre år sedan hittade jag enbart för barn.

https://www.elgiganten.se/product/personvard-halsa-skonhet/munhygien-tandhygien/eltandborste/oral-b-db4-battery-adult-eltandborste-822233/298290?gclid=Cj0KCQjwldKmBhCCARIsAP-0rfzpN_lmI8J-SstztOkcvaLylyn8NCxsD3_nD4lP5ZtwqJUQ_NgLs0saAqAlEALw_wcB&gclsrc=aw.ds

Fridaaaa
0

#10 Ok aldrig märkt och jag är jättekänsligt tandkött.

Maria
0

Kom på en annan fråga.

Hur ofta byter man själva borsten?
Är det som vid vanliga tandborstar?

/Maria

worst
1

#18 Jag byter borste när färgmarkeringen börjar avta och borsten blir spretiga!
D v s ungefär varannan, var tredje månad!

Maria
1

#19 Ah tack.

/Maria

[Vargnatten]
1

Jag byter en gång i månaden men det där kan nog vara olika jag borstar många gånger om dagen och dom här borstarna är väldigt rejäla håller bra och länge så man ser när det är dags precis som med den vanliga tandborsten.

Googlade och var tredje månad verkar vara rekommendationen.

https://www.oralb.se/sv-se/munhalsa/varfor-oral-b/varfor-eltandborstar/hur-ofta-ska-man-byta-tandborste

Jag använder både el och vanlig och borstar alltid efter med vanliga efter rengöring med eltandborsten men den vanliga byter jag en två gånger i veckan dom nöts ju på bara några få gånger medan elborsten är betydligt starkare och håller länge.

Tandborsten dödar inte bakterier i munnen och skyddar dig inte mot sjukdom. Så se till att byta din borste regelbundet för maximal effektivitet och noggrann hygien.
oh-la
1

Vi hade sonicare tidigare. Fantastisk tandborste. Bytte från oral-b och håller med de som säger att den senare känns som den sliter mer. Hade utan tvekan köpt en ny sonicare om det var aktuellt med eltandborste igen.