Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikett: fritid-och-hobby
Läst 200 ggr
Maria
2

Plantera till våren

Har ni några planer på om eller vad nu ska plantera nu till våren?

/Maria

flocken
2

Hoppas få i tomater och chili.
Hallon och jordgubbar finns redan.
Men dygnet har för få timmar… eller har jag för mkt att göra.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

[Mulka]
1

Tomater, jordgubbar och kanske något mer… 😋🍅🍓

Pilspets
1

#0: Köpte 3 olija sorters frön så det skall odlas.😃

Men köper mer o mer sen.

Maria
1

Vad jag redan bestämt är bifftomater och luktärtor.
Brukar plantera slingerkrasse men får alltid en massa svarta små kryp under bladen så i år skippar jag det.

/Maria

[Mulka]
1

Jag ska också åka in till blomsteraffären och köpa fröer. 🌱😄

[Mulka]
0

#4: Äckligt med kryp! 🪳

[I_love_iller1]
0

Jag älskar att plantera! Specialtiten är tomat

Åsa S
3

Jag ska odla massor men jag odlar mest bara ätligt, jag ska så rotselleri nu i feb annars väntar jag med det mesta andra de flesta börjar för tidigt och plantorna blir inte bättre ju längre man odlar dem inne utan oftast är det tvärtom. Jag försöker även direktså så mycket som möjligt plantorna vid direktsådd brukar bli de allra finaste plantorna de har perfekt odlingsklimat när de gror

Maria
2

#8 Jag håller.
Det blir oftast långa rangliga saker om man sår för tidigt.

/Maria

Nephi
0

Inga planer på planteringar, däremot förhoppningar om att blomsterlökarna jag satte i höstas väljer att slå rot och titta fram 🫣

Mitt första försök till att plantera just lökar så är rädd att jag misslyckades 😅

Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls

Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕

Maria
0

#10 Vad är det för lökar?

/Maria

Nephi
1

#11: Ska jag vara helt ärlig så
Minns jag inte 😂 vet är det var några blåvita som påminde om lavendel i blommornas utseende, och sen två andra varav en som skulle bli rätt hög med stor rosa(?) blomma.
Var några jag hittade i utförsäljnings korgen på Ica.
Får hoppas dem växer upp så kanske någon här inne får hjälpa mig identifiera vad jag faktiskt köpte 🫣

Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls

Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕

Maria
0

#12 Spännande.

/Maria

Maria
0

Jag ska köpa frön till helgen och känner jag mig rätt så blir det fler än de två jag bestämt 😃

/Maria

citytjejen
1

Nu har jag inventerat våra fröer och det som vi har som vi ska så är ruccola, dill, gräslök, basilika, smultron, jordmandel, rödbeta, havannapeppar och sommarmorot.

Det var fler än jag trodde, nu behöver bara tomatfröer köpas.
Provade att så tomatkärnor för några somrar sedan, men det kom inga tomater, dock växte själva plantan ordentligt och blev en liten fin djungel 🙂

/Christina

Maria
1

#15 Så mycket 😉
Jordmandel låter spännande.

/Maria

citytjejen
1

#16: Ja jordmandel ska bli intressant!

Har en liten hylla med växtbelysning från Ikea och den ska jag använda när jag sått fröna, tror det är 16 olika små fack/"minikrukor" i den. Det är alltid lika roligt när man ser att det börjar komma upp lite grönt i jorden 🙂🌿

/Christina

[Mulka]
1

Jag också! Det är så roligt när det tar sig! 🌱🪴👍😄🍓🍅

oh-la
0

Jag fick hem mina fröer förra veckan. Längtar efter att få sätta igång! I år blir det vinbärstomater, frilandsgurka, två sorters pak choi, två sorters romansallad, blekselleri, morötter, blomkrasse, brytsockerärtor, störvaxböna, sötfänkål, nakenfröpumpa, prydnadspajpumpa, röd salladslök, squash och sockermajs. Vi gör om kryddträdgården och sår storbladig basilika och thaibasilika och flyttar om blåbärsplantor och lingon så de får bättre plats istället för att vara klämda mellan dragon och oregano. I blomväg fyller vi på blomsterängen med valmon "bread seed poppy". Den kanske inte är en traditionell ängsblomma, men jag tror den står sig fint mot blåklint, prästkrage och kornvallmo. Tror jag sätter en rad luktärt i landet också.

[Mulka]
0

Fint! Jag ska gräva runt lite efter fröer i garaget för att se om jag hittar något bra. 👍🌱

Maria
1

Jag saknar ibland när vi hade sommartorpet och jag odlade jättemycket. Tog tillvara allt och hade hela vintern.

Det gäller att ha plats🙂

/Maria

Scorpio97
0

Jag har inga planer än så länge. Har funderat på att testa något på balkongen för den är stor och fin, men med tanke på väderstreck osv blir den även väldigt varm. Så jag får se hur jag gör :)

Mamma byggde växthus förra året så jag har önskat lite grönsaker där, haha.

//Jessie

[Mulka]
0

Bra idé, kan kanske odla på terrassen 🤔😄🪴…

Åsa S
3

Ett tips är ju att LIDL brukar få in sina fröer jag tror det är runt v. 9-10 de börjar trilla in deras fröpåsar kostar ibland bara några kronor och det är inget fel på de fröerna utan de brukar gro bra och blir mycket att skörda. Det är mest bara gamla standardsorter men de kan ju vara bra de med det kan ju gå bra med vanliga orange morötter istället för regnbågsblandningar, lila sorter, vita sorter etc.

MonicaLagerquist
1

Planen är att så tomater om någon vecka eller så.
Sen blir det nog lite luktärtor
Persilja och basilika dill och sallad sår jag i lådor i växthuset

Kattutan men stolt Plåtis ägare