Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etiketter: ordet-är-fritt-väl-valda-ordhälsa-och-harmoni
Läst 270 ggr
Carmarino
5

Spela kort om döden

Har ni pratat med era närmaste om döden och hur ni vill ha det om ni blir allvarligt sjuka och inte längre kan berätta? De flesta skjuter upp det eftersom det är obehagligt att tänka på, men det kan vara en lättnad för både den sjuke och de anhöriga att prata om det.

Det är möjligt att minska onödigt lidande när döden närmar sig, hävdar professor Carol Tishelman. Ett sätt är att lyssna mer på anhöriga. Eskil Degsell och hans fru har spelat kort – om döden.

När Eskil Degsells fru, endast 33 år gammal, drabbades av en elakartad hjärntumör, förstod de snabbt att prognosen var dålig. De visste att hon först skulle bli allt sämre för att till sist, oundvikligen, ryckas bort från man och son alldeles för tidigt.

Av en slump hörde Eskil Degsell talas om forskningsprogrammet DöBra – och om DöBra-kortleken, som ska underlätta reflektion och diskussion om värderingar i livets slut. Han lyckades få tag på en kortlek, tittade på de 37 påståendena och försökte lista ut hur han trodde att hans fru skulle ha prioriterat – och rangordnade korten efter viktigast först.

– Jag trodde att jag kände henne väl. När min fru såg kortleken ändrade hon och donade med den i en hel vecka innan hon bestämde sig för sina viktigaste prioriteringar. Och då slog det mig att hon inte alls hade valt som jag hade trott, säger han.

https://www.forskning.se/2022/08/08/spelar-kort-om-doden/

https://www.xn--dbra-5qa.se/dobra-verktygslada/dobra-kortleken/

https://www.nrpv.se/wp-content/uploads/2018/12/Do-bra-kortleken.pdf

https://aldreicentrum.se/reportage/livets-slutspel/

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

Forskningsprogrammet DöBra har i sex år arbetat för att öppna samtal kring döende, död och sorg. I ett av projekten har man studerat en kortlek som hjälper oss att reflektera över vad som är viktigt vid livets slut.
  • Redigerat 2023-01-31 10:09 av Maria
Herveaux
3

#0: Så intressant! Detta måste jag läsa mer om.

// Harley

Maria
5

Intressant och säkert ett jättebra hjälpmedel.

Personligen är jag redo att dö. Jag har planerat färdigt och min man och jag har pratat mycket. Jag har ju varit sjuk i omgångar. Bla. haft en elak hjärntumör grad III men den har inte kommit tillbaka.

Döden är något vi alla har gemensamt det är bara att man inte vet när och hur😏
Även om jag varit svårt sjuk så finns ju risken att dö av en olycka t.ex. Det blir sällan som man tänkt sig.

/Maria

Carmarino
1

#2: Ja, det kan vara bra för de anhöriga att veta hur man vill ha det, även om man inte har en svår sjukdom. Som du säger kan man ju dö plötsligt av andra orsaker. Har visserligen inte använt kortleken, men jag har skrivit ner hur jag vill ha det och även berättat för de anhöriga.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

Syntium
2

Tycker det är bra att prata om, även om det är svårt. Detta påminde mig om att jag tänkt att skaffa en livförsäkring, som sagt man vet ju aldrig vad som händer.

"I'm too old for this shit."

Zadeira
2

Jag har nämnt för min partner och mina föräldrar hur jag vill ha det i stora drag. Jag vill inte bli kremerad tex och donera om det finns något på mig värt att ta (vilket jag tvivlar på, får ex inte lämna blod pga mediciner). Annars har jag sagt att det är de efterlevande som får bestämma hur de vill göra, jag är trots allt borta då så för mig spelar det ingen roll om de begraver mig i en bananlåda i trädgården eller ger mig ett stort mausoleum på den finaste kyrkogården.

Carmarino
1

#5: Har också nämnt i stora drag hur jag vill ha det. Detaljerna lämnar jag till familjen att bestämma. Vill bli kremerad och få askan utströdd i havet vid min favoritplats på jorden. Vill de spela musik har jag skrivit upp tre låtar de kan spela:

Always look on the bright side of life
The Rose
Skybird

FIND ME AT https://twitter.com/DoryStentorian De-dum-de-diddly-dum-de-dum...
Syntium
1

På tal om detta, hur funkar det om nåt händer, vem får besluta om vård osv om jag inte kan göra det själv? Är inte i ett förhållande, har (minderåriga) barn, föräldrar och syskon lever men bor en bit bort. Kan man skriva och utse en person för det i förväg på nåt sätt? Som inte är släkt?

Herveaux
1

#7: Om jag inte missminner mig kan man skriva ner sådana önskemål i Livsarkivet (SBF's motsvarighet till Fonus Vita Arkivet), helt gratis att fylla i och kan ändras hur många gånger som helst. https://livsarkivet.se/

// Harley

Lämna inga obesvarade frågor vid din bortgång. Har du önskemål som du vill att dina anhöriga ska känna till. Fyll i Livsarkivet med all information på ett ställe
Syntium
2

#8 Ooh, tack!

Carmarino
3

#8: Citat från hemsidans Frågor och svar:

En av de stora fördelarna med Livsarkivet är att det också uttrycker din vilja om du blir så sjuk att du inte kan meddela dig själv. Livsarkivet kan då vara ett stort stöd för anhöriga och vårdpersonal. Det är då extra viktigt att du meddelar anhöriga att du fyllt i ett Livsarkiv samt beställer ett plånbokskort som berättar att du har fyllt i ett Livsarkiv.

Isobel50
1

#5: jag känner också att anhöriga får göra vad de vill med mig när det gäller begravning osv.
Begravningen är ju för de anhöriga ….ett sätt att säga farväl….

Syntium
1

#8 Vet du, eller nån annan, det man skriver på Livsarkivet om det är juridiskt bindande? Säg rent hypotetiskt att jag säger att jag vill X tar medicinska beslut om jag inte kan, kan någon sätta sig på tvären då?
De kanske har den infon på sidan, får kolla lite noggrannare

Isobel50
1

#12: jag tror inte det blir bindande om det bara skrivs där…….vet inte…
men att det står där och man kan läsa det i personens patient.journal ??

Herveaux
1

#12: Bra fråga! Jag ska kolla vad jag kan hitta.

// Harley

Herveaux
3

#12: Från livsarkivet:
Varför är det så många frågor om jag blir allvarligt sjuk? Livsarkivet handlar väl om hur jag vill ha min begravning?
En av de stora fördelarna med Livsarkivet är att det också uttrycker din vilja om du blir så sjuk att du inte kan meddela dig själv. Livsarkivet kan då vara ett stort stöd för anhöriga och vårdpersonal. Det är då extra viktigt att du meddelar anhöriga att du fyllt i ett Livsarkiv samt beställer ett plånbokskort som berättar att du har fyllt i ett Livsarkiv.
https://www.livsarkivet.se/pages/lv/fragor_och_svar

samt:

Juridisk aspekt på Livsarkivet
Livsarkivet är ett viktigt dokument både för dig själv och för de efterlevande. I Begravningslagen står det också att man ska följa den avlidnes vilja så långt det är möjligt. De efterlevande är de som till sist avgör varje enskild fråga, därför är det viktigt att alltid informera sina efterlevande under livstiden att man fyllt i Livsarkivet.
https://www.livsarkivet.se/pages/lv/sekretess_villkor_sakerhet

Rent juridiskt så är det dina anhöriga som har det sist ordet men om din önskan finns nedskriven (och anhöriga är informerade om det) så har du iaf möjlighet att göra din önskan hörd, vilken dina anhöriga ska respektera och hörsamma i möjligaste mån men rent juridiskt är de inte tvingade till det.

Edit. Nu är jag för trött i hjärnan (jädra värme!) så jag ska inte lova för mycket men beroende på vilken typ av medicinska beslut du vill överlämna till en specifik person så kan kanske ett livsslutsdirektiv ge extra tyngd (även juridiskt?) för din önskan.
Läs mer på https://www.rtvd.nu/

// Harley

Här hittar du vanliga frågor och svar om livsarkivet och din önskan efter döden. Hittar du  inte svaret på din fråga kan du alltid kontakta oss så hjälper vi dig.
  • Redigerat 2022-08-20 22:50 av Herveaux
Syntium
1

#15 Tack! Förstår att de efterlevande har sista ordet men om mina efterlevande inte kommer överens? Om X motsätter sig min önskan att Y ska få bestämma? Är det nåt som bestämmer då att det ska följas? Syntium vill att Y bestämmer, därför måste alla rätta sig efter det oavsett vad Y sen bestämmer?

Maria
1

Livsarkivet eller vita arkivet är väl inte juridiskt bindande utan just önskemål om jag fattat rätt.
För att underlätta för anhöriga.

/Maria

EquusCaty
1

#2: men nej , säg inte så:-(

Tjena^^

Maria
0

#18 Hur menar du?

/Maria

EquusCaty
0

#19: alltså jag blev lite förvånad, säg inte så om dig själv, tänk positivt istället :-)

Tjena^^

Maria
2

#20 Vad är det jag säger om mig själv menar du?

Jag är absolut inte en negativ människa men vi ska ju alla dö, det kan man inte komma undan ifrån och för mig så är det väldigt skönt att ha en realistisk inställning till döden och släppa all rädsla.
Då kan man leva i nuet istället. Så fungerar det för mig.😏

/Maria

Zadeira
2

#21 Jag är helt med dig. Bättre att man faktiskt ser det för vad det är. Det innebär inte att man går runt och vill dö eller tror det kommer hända hela tiden, utan för mig är det bara en acceptans i att det händer förr eller senare. Bättre att man då har pratat om det med sina nära, så om det händer något är det inga frågetecken.

Har en bekant vars morbror dog, och det har varit ett helvete eftersom hans syskon tydligen bråkat som sjutton om arv trots hans testamente. Så vidrigt att börja bråka när något faktiskt uttryckt hur den vill ha det. De överklagade testamentet så det tog typ ett halvår innan det löste sig enligt hans vilja.