Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikett: ordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 381 ggr
Maria
7

Förhållande till tobak?

Hur har ni det med tobak?
Röker eller snusar ni? Är ni föredetta rökare eller snusare?

Hörde på TV att ungdomar använder tobak i allt mindre utsträckning. Jättebra ju…

/Maria

Zadeira
3

Jag gör inget av det. Har aldrig gjort. Provade röka några få gånger under tonåren men insåg fort att det inte var min grej. Så glad att jag aldrig hoppade på det tåget.

Min partner slutade röka för ett par år sedan vilket jag är jätteglad för, men han snusar fortfarande. Rökningen störde mig, rökpauser i allt man gjorde, men snuset är ok i den aspekten att det inte stör mig.

Soligajag1
3

Har aldrig rökt !!!

Så glad även att mina syskon , föräldrar eller barn inte röker .

HH 🙂

Syntium
5

Varken röker eller snusar. Feströkte några gånger men lade av rätt snart. Så glad att jag inte fastnade. Båda mina föräldrar rökte flera decennier men har lyckats sluta, tyckte det var starkt av dom.

Är osäker på om jag skulle kunna vara tillsammans med nån som snusar men annars stör det ju mindre än rökare. Är så irriterad på de som ställer sig och bolmar vid entréer och busshållplatser, varför ska jag lida för dina dåliga val?
Upplever ändå att det är mindre vanligt att röka vilket är skönt men kan också vara att jag inte varit utomhus så mycket senaste åren lol.

"I'm too old for this shit."

kamera0710
3

Här aldrig rökt eller snusat. Onödigt att låta pengar gå upp i rök!!

DesK
1

Min mor och mormor var storrökare, min far rökte en del, men var egentligen en feströkare. Jag växte upp med att tända cigaretter åt mor när vi åkte bil. Jag har alltid fest/sällskapsrökt, men numera är det ytterst sällan som jag röker. Har nog inte rökt, sen innan pandemin drog igång.

/Désirée

Herveaux
1

#0: Alla i familjen och närmaste släkten rökte.
Lillsyrran började röka tidigt i tonåren medans jag bara provat någon enstaka gång och förstod inte alls tjusningen.

// Harley

Scorpio97
3

Jag har aldrig ens testat någon form av tobak. Mina föräldrar och majoriteten av mina äldre släktingar röker eller rökte när jag växte upp. Jag har alltid hatat lukten och att höra vissa av dom hosta som att lungorna ska följa med upp var inte heller lockande.
I skolan var det en del som tjuvrökte men jag tillhörde aldrig det "coola gänget" och kände ingen press att prova

Bland jämnåriga idag upplever jag att det är mer snus. Det kan jag faktiskt tycka luktar gott men har aldrig tänkt tanken att prova. Men om någon i min närhet måste använda tobak föredrar jag det framför röklukten åtminstone

//Jessie

flocken
3

Både jag och min man snusade. Jag en dosa /dag, han 2/dag.
Slutade för snart 16 år sedan. Han för 15 år sedan.
Sugen? Ohja

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

citytjejen
2

Har aldrig varit rökare eller snusare. I 20-årsåldern "feströkte" jag ibland men slutade eftersom jag egentligen tyckte det var rätt äckligt att röka😏 Har aldrig provat snus och vill inte göra det heller.

/Christina

Åsa S
2

Nej aldrig rökt och det är jag glad för. Speciellt nu när jag läser odontologi och ser vad rökning gör för tandhälsan, hu så äckliga rökare kan se ut i munnen med långt gången tandlossning som rökaren aldrig har märkt av eftersom rökningen gör så att de tidiga symptomen uteblir.

HaMsTeRpLaMsTeR123
2

Nej aldrig testat och kommer inte att göra det heller. Jag kan inte andas in röken ens, så när jag går förbi en rökare som röker så måste jag hålla andan.
Inte bra för miljön heller

MonicaLagerquist
2

Avskyr lukten av cigarett rök
Är det mycket reagerar jag med andnöd

Kattutan men stolt Plåtis ägare

HaMsTeRpLaMsTeR123
1

#12: jag med 🫤

Calcifer
4

Ja, jag röker. Jag fastnade i det som en metod att hantera min ångest och tyvärr fungerar det så bra att jag i nuläget med hur dåligt jag mår inte ens tänker fundera på att sluta. Däremot är jag inte en sån som ställer mig i en klunga av folk och röker (om inte alla andra där röker av någon anledning samtidigt) utan går en bit bort. En ordentlig bit.

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

91Marran
2

Min mormor rökte och hennes två bröder lika dant. Mormor rökte i lägenheten. Sen när hon flyttade till sina bröder fortsatte hon att röka. De rökte i hallen in till huset. Så viss rökdoft ger mig gamla minnen och får mig glad.

Min mamma rökte när jag var yngre men alltid utomhus. Så det har inte gjort mig något.

Jag har tagit halsbloss en gång. Det är det ända. Skulle hålla en sigg åt mitt ex, höll den för nära ansiktet.

Mvh
Mig

[EM_L]
2

Aldrig rökt eller provat, tänker jag inte göra heller 😄

[Moon AppleGrey]
2

Aldrig snusat.
Slutade röka för 7 år sedan, och saknar det inte.

Maria
2

Alla i min omgivning rökte när jag växte upp. Mamma och pappa, deras vänner, kompisar och övrig släkt.

Jag fick börja röka hemma när jag gick i åttan och jag fick veckopeng och en paket cigaretter.😮

Det är totalt vanvettigt när man tänker på det.

Alla rökte överallt. På skolgården fanns det rökruta. När jag började i vården så hade varje avdelning rökrum.

Jag rökte hemmarullade cigaretter i 35 år. Jag rullade för hand utan "apparater" och jag tyckte om att röka.

Idag är jag glad att jag är rökfri och inser det vansinniga i det hela.

Däremot snusar jag och det har jag inga planer på att sluta med.

/Maria

kamera0710
2

När jag växte upp på 70-talet var det glädjande nog flera föräldrar till mina kompisar som slutade röka. Mina föräldrar har aldrig rökt.

Calcifer
1

Personligen kan jag inte ens förklara varför jag vände mig till rökning. Jag är inte uppväxt bland en enda rökare. Min morfar rökte, men honom träffade jag kanske var tredje år om ens det. Jag tjuvrökte lite som tonåring men tyckte det var jätteäckligt och mådde bara illa. Gjorde det av grupptryck. Men sen hände nåt när jag var i 20-års åldern. Och sen blev det än värre när jag flyttade till Japan, för där är rökning en extremt stor del av vardagen för en stor del av populationen. I Tokyo är det olagligt att röka på gatorna i folktäta områden, däremot har de stora rökplatser där alla samlas och på barer/restauranger fanns det i nio fall av tio alltid en halva där man fick röka. Inomhus. Plus att ett paket cigg kostade när jag bodde där lite över 20:- i svenska pengar. Så… ja. Där fastnade jag rejält, tyvärr.

Magrat
1

Jag var precis som #14. Började när jag var 13, har försökt sluta, men nej. Idag är jag 29, försöker iaf att röka mindre.

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

Fridaaaa
2

Avskyr det.
Varken röker eller snusar. Min sambo har snusat lite nikotinfritt enstaka gång men tacksam att han håller sig borta från det.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Tarotstollan
2

Aldrig rökt eller snusat, växte upp med rökare och det var vidrigt.
Har fortfarande ont av det och har svårt att andas när mina grannar under mig rökar på balkongen och röken går direkt in i min lägenhet.
Får springa fram och tillbaka och öppna och stänga hela tiden. Svårt ibland när katten vill vara ute och de står och rökar under.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Calcifer
3

Jag vill även gärna säga att trots att jag är rökare skulle jag ALDRIG rekommendera någon annan att bli det.

aggeelin
3

Mina föräldrar rökte, överallt, även i bilen. Jag blev alltid bilsjuk. Jag avskyr cigarettrök, den kväljningar mig! 😱😱😱

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

RebeckaNolltrefem
0

Feströker lite.

TatsuOni
0

Aldrig testat.

"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/