Hur stor säng har du?
Jag sitter och kikar på sängar inför en kommande flytt och det fick mig att fundera på vad för sängar folk har :)
Så hur stor säng har du, och hur många sover i den? Skulle du vilja ha en större eller mindre säng om du fick välja?
Vilken typ av säng har du och är du nöjd med den?
//Jessie
Jag bor just nu hos min mamma och sover i en gammal 90 cm säng. Jag tycker absolut den blir för liten i längden, särskilt när det är varmt (som nu) för då ligger jag mer eller mindre som en sjöstjärna när jag sover, haha. När jag bodde i studentrum hade jag en 120 cm resårbotten-säng från IKEA och var rätt nöjd med den. Men jag tänker att även den blir lite liten om man får sällskap i sängen. Jag är just nu singel men man vet ju aldrig vad som händer i livet! Och katten kan också bre ut sig ganska bra när hon vill
Så det lutar mot en 140 eller 160 cm. Mina funderingar är väl om även 140 cm blir snålt om man blir två, samtidigt som den blir lite otymplig att flytta på. En 160 cm verkar i allmänhet innebära två resårbottnar, vilket blir enklare att flytta på men då oroar jag mig istället att skarven är obekväm ifall jag vill ligga i mitten.
Jag kollar främst på IKEA av ekonomiska skäl, och jag gillade ju resårbottnen jag hade i studentrummet. Det verkar dock inte finnas några 160+ cm i lager just nu..
(Jag har inte mätt rummet än men ska absolut göra det innan sängköp)
//Jessie
Min säng är 120. Jag sover som ensam människa i den. Däremot har jag en hund och en katt som bestämt ska sova BREDVID mig och alltså tar en hel del av platsen. Skulle gärna ha en större säng helt ärligt, helst 160+, men det är inte aktuellt för tillfället. Däremot när jag nästa gång ska köpa säng igen så blir det en större.
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"
Jag tror att jag har en 90 säng och jag sover själv. Jag skulle gärna ha större, åtminstone 120 :)
Hemma har jag två 90 sängar som sitter ihop med sängram. Bor själv och har egentligen ingen större nytta av så stor säng men där jag bodde förut hade jag sambo och när vi flytta isär hamna båda sängarna hos mig. Har dock en kompis som sover här iaf en gång om året och då är det bra och när jag hade hund var det skönt att de kunde ligga själva i en säng då jag inte vill ha dem inpå mig när jag sover. Har även sovit tre pers i sängen vid några tillfällen utan problem och två personer plus hundar.
I sommarstugan har jag en 120 säng och tycker det är alldeles lagom när man sover själv.
Kan rekommendera att köpa två mindre sängar och sätta ihop än en stor då det är lättare att flytta och hantera (och eventuellt tvätta när man som jag råkat ut för hund som läckt kiss och jag inte hade bra skydd mot det). Köpte en superfin sängram begagnat för typ ingenting också (men går ju att bara ha ben på sängarna också och bara naja ihop dem). Det finns speciella "kilar" man kan skaffa och lägga emellan sängarna så man slipper springan. Själv använder jag inte det utan bäddar med enkellakan i de båda sängarna för jag inte orkar bädda ur hela sängen när det behöver tvättas men håller mig oftast i "min" säng (när jag inte blir uttryckt till kanten av djuren).
Har säng (med resårbotten) från IKEA men just de sorterna jag har finns inte kvar längre (var kanske 15 år sen jag skaffa de jag har hemma).
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
Nu har jag en säng med yttermåtten 180x210, men bäddmåttet är 160x200. Den är från Jysk och det är 2 st 80 resårmadrasser med en rejäl hel bäddmadrass. Inte en chans att man känner av skarven mellan resårmadrasserna. Så Zaki och jag sover kungligt här 😊🐕 Det som är bra med den här sängen är att den har låga klädda gavlar, så resårmadrasserna och bäddmadrassen ligger still och ger sig inte av nattetid. Genom åren har jag haft en del olika sängar, oftast rätt stora, vilket jag tycker är skönt. Om du räknar med att du inte alltid kommer att sova ensam, så skulle jag nog säga att du bör satsa på ett bäddmått på minst 160x200 cm 😊
/Désirée
Hemma har jag en 120 cm säng, som jag sover själv i eller med små/medelstora hund. Hemma hos pojkvännen där vi sover mest har vi en 160 cm.
Roligaste var när vi var djurvakt. Jag och min partner är rätt storväxta. Till det kom 2 stora leonbegerhundar på 55-60 kilo och en cocker spaniel på 14 kilo. I vår 160 säng. Det var det mysigaste jag nånsin gjort!
Jag har en 80×200 säng som funkar jättebra för mig och 4 katter. Jag hade tidigare en 160 säng men den vart alldeles för stor för mig.
Den jag har nu passar perfekt och är lätt att bädda.
Har 90x200 och sover för det mesta själv i den. :’)
Har funderat på att köpa en större säng men inte gjort något åt det då jag egentligen vill behålla min ribbotten för min ryggs skull, vilket gör letandet lite svårare.
Har en gammal 120 cm säng med resårmadrass och bäddmadrass, den bredden behöver jag när jag skall skifta sida för det är så ont med den ena höften.
Den har jag delat med 3 katter som mest och det kunde bli lite jobbigt innan de hade bestämt sig för var de skulle sova enligt rangordning.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Vi har en kontinentalsäng som är 180. Den är jätteskön.
Vi sov i många år i en 120 säng så det känns lyxigt.
/Maria
Vi är två som sover i en 180-säng. Jag hade gärna minskat till en 160 (min sambo håller inte med), men som du säger i #1 är det skönt med extra space när det är varmt. När jag bodde ensam hade jag en 90-säng men hade gärna haft 120 i stället just för de tillfällen jag inte sov ensam, vilket var väldigt ofta då min nuvarande sambo ofta sov över. Det var något trångt i 90-sängen, haha. Samtidigt hade jag världens minsta lägenhet så varje extra cm av golvyta uppskattades.
Väldigt kul att läsa alla svar!
Lutar nog lite mer mot en 160 cm, uppdelad på två 80. Men jag ska mäta rummet och åka till IKEA och se om jag kan prova sängarna innan jag bestämmer mig :)
//Jessie
Min bästa kompis har världens största dubbelsäng. De har två stycken 140 cm i en hembyggd sängram. Har hänt vi sovit tre stycken plus två stora hundar och två katter i den och ändå har man gott om plats att bre ut sig.
#15 Vill tipsa dig om att kolla på Jysk också, dom har också bra sängar, min nuvarande säng är därifrån 😊
#14 Tack 😊 Dina katter är så fina 😍
Ha en härlig fredag allihop 🍧💐
/Désirée
#17 Tack för tipset, jag har kikat lite på Jysk men det är antingen lite dyrt eller rätt lång leveranstid på sängarna jag såg. Men jag har absolut med det som alternativ och tänkte eventuellt åka dit och prova några också.
//Jessie
Vi har en 180cm kontinentalsäng från kungssängen. Snoooordyr, men min sömn är fruktansvärt dåligt, det hjälpte till viss del.
Vi är två som sover i den (plus en iggy) och det fungerar bra.
Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell
Vi har 180 säng. Jag & sambon som sover där, sonen på 4,5 ibland.
Jag skulle inte vilja ha mindre, absolut inte under 160 till 2.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
120, jag sover ensam med två hundar. Är nöjd med storleken, vi får plats men sängen tar inte upp halva lägenheten. 🙂
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com