Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikett: kärlek-och-relationer
Läst 236 ggr
MonicaLagerquist
5

Vad är onödiga besök.

Nu i pandemitider så har vår kommun sagt att man bör undvika onödiga besök på äldreboende.

Hur ofta bör man då besöka sina äldre?

Inte allas?

På födelsedagar?

En gång i veckan?

Kattutan men stolt Plåtis ägare

Huygens
3

Min uppfattning är att om dom gamla inte ses till av anhöriga, ökar risken att dom gamla inte klarar sej.

Magi-cat
2

Jättesvårt att säga och man måste avgöra från fall till fall.

Hos oss har kommunen "vädjat" till alla att inte besöka de boende på äldreboenden. Om man ändå måste göra ett besök får man låna ett visir och får bara vara inne på den boendes rum. Det måste nog anses som ganska säkert.

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Fridaaaa
1

Vi avstår inte från att träffa äldre. Det skulle bara försämra hälsa och så. Men däremot håller vi avstånd och träffas ute om det går. Men som i söndags bjöd min mormor och morfar på pizza, men vi översteg inte 8 personer och alla var såklart symtomfria

Sunt förnuft enligt mig.
Däremot besöker vi inte äldreboende. Eftersom det är många fler där

Jag jobbar inom hemtjänsten. Så man får mycket info och får bra koll.

Vi avstod från kalas i år trots att jag & mamma fyllde jämt, det tar vi till sommaren när vi kan vara ute

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

MonicaLagerquist
3

Vi besökte svärmor förra vecka när hon fyllde år.Självklart var vi friska,höll avstånd,träffades inne på hennes rum och hade visir och var nyspritade.

Idag ska vi ner igen och jag har fått klart från personalen att vi får komma ner.

[Månglädje]
3

Det här är både hemskt och svårt och helst avstå helt och det är ord som bär emot och gör ont att skriva för fy sjutton hur ensam våra äldre i dag känner sig.

Tror som skrivs ovan, sunt förnuft och vidta alla försiktighetsåtgärder samt bara besöka ibland och att även där dra ner på precis som vi får dra ner på allt annat samtidigt vill ingen av oss att dom gamla ska känna sig övergivna 😢

Allt är så bakvänt nu och i kristider så behöver vi varandra, vi behöver närhet, vi behöver umgås och stötta varandra men istället ska vi göra raka motsatsen hålla oss från varandra så mycket vi bara kan.

Maria
1

Svår fråga det här tycker jag.

/Maria

oh-la
4

Jag har inte kunnat släppa den lilla insändaren i någon tidning jag inte minns från en förtvivlad anhörig som precis fått se sin gamla förälder på två meters håll med skyddsglas emellan. den gamle föräldern hade utbrustit, och jag citerar inte för jag minns inte ordagrant men ungefär "låt mig få dö imorgon om jag bara får krama om dig nu". Det var så naket och hjälplöst och själva döden var ett helt acceptabelt pris om man bara fick hålla om någon man älskar en sista gång.

Isolering är det värsta vi kan göra med en människa. det används vid tortyr. människan är inte skapt för isolering. det bryter ner oss fullkomligt. tanken att därtill inte få finnas med i en anhörigs kanske sista tid är i mina ögon så grymt…

Jag har inga gamla i livet längre, och barnens mor och farföräldrar är ännu inte i riskgruppen och bor inte på boenden. vi träffas, om än mer försiktigt och aldrig om vi är sjuka. det är ett gemensamt beslut. ett år utan barnbarnen hade i deras ögon varit värre än allt.

MonicaLagerquist
2

Nu har jag mailat till boendet och frågat om ett besök i veckan är okej,

Denna kommentar har tagits bort.
[Moon AppleGrey]
1

#9: Förstår inte hur du kan säga så. Inte okej någonstans.

Maria
2

Huygens. Det är INTE ok att förneka denna sjukdom som drabbat många så hårt.

/Maria

[Moon AppleGrey]
1

#11: exakt.

Denna kommentar har tagits bort.
MonicaLagerquist
3

Nu kom svaret från boendet.

Ni är välkomna när ni vill. Det viktiga är att hålla distans och kolla med personalen att det är ok.

MonicaLagerquist
0

Vad händer i tråden?

[Moon AppleGrey]
0

#14: bra, då vet du. :)

Påstående om att covid skulle vara fejk. Vilket, återigen, inte uppskattas.

MonicaLagerquist
1

Tack för förklaringen

Maria
2

Andra varningen Huygens. Du får strax skrivförbud.

/Maria

Soligajag1
0

Vi får inte hälsa på våran pappa där han bor , här i Västmanland är det strikta regler nu , inga anhöriga får hälsa på.
Man måste tänka på dem äldre och deras hälsa .
Det står i våran egen tidning -Västmanlands Läns Tidning- VLT .

HH 🙂

Lillyrod
2

Min gamla mamma bor själv i egen lägenhet. Hon vill inte vara ensam utan säger att vi får hälsa på när vi vill. Går det galet får det vara så.
Jag är klar säger hon. Om jag dör så får det bli så men jag vill leva som vanligt.

Hon fyller 100 år nu i december….

MonicaLagerquist
1

#20 Ja isoleringen är väldigt jobbig för många.