Köksmaskiner
Det finns ju mängder med köksmaskiner numera. Sådana man använder och sådana som samlar damm.
Vad har ni för maskiner? Vilka använder ni mest?
/Maria
Ångloken och elvispen är favoriter.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Elvisp och vattenkokare används nog mest. Sen äger jag en matberedare som jag hade haft användning för men pga platsbrist förvaras den hos mamma.
//Jessie
Köksassistenten klarar jag mig inte utan. Hade inte bakat alls utan den tror jag. Orkar inte älta degen tillräckligt länge för hand. Vattenkokaren använder jag de gånger jag kokar kaffe och kaffekokaren använder jag dagligen - till te. 😄
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#4:
Vete sjutton om jag kallar kaffebryggaren och tekokaren som köksmaskiner , tänker nog mer på köksassistent mm.
Förr använde jag köks assistenten när jag skulle ha en lök till köttfärssås tex , men nu använder jag en kniv .
Ibland ett rivjärn. 😊
HH 🙂
Min absolut mest använda är vattenkokaren. Jag dricker mycket te, åtminstone på vinterhalvåret. Har en sådan som man kan ställa in temperatur på. :) Fick den i födelsedagspresent av min dåvarande "svärmor" för några år sedan.
Förutom det använder jag inte så många köksmaskiner just nu. Periodvis gör jag mycket smoothies, oftast med stavmixer men jag har en blender också. När jag har en smoothie-period använder jag mixern varje dag.
Jag använder väl främst stavmixern och elvispen, nån gång ibland tar jag fram matberedaren eller torkmaskinen. Ofta är de moderna maskinerna så stora tacka vet jag den gamla månlandaren den tar liten plats och man kan riva grönsaker, skiva Potatis mm. och håller i evighet och behöver ingen ström. Jag har flera stycken och jag hittade en för 18kr komplett med alla skivor på loppis i lördags, så nu har jag en till. Tror inte de visste vad det var när de satte priset. (+jag har ju kaffebryggare och vattenkokare + mikro som används dagligen)
#5: Tänkte närmast på vattenkokaren.
Något som jag också använder en hel del är en mandolin när jag ska skiva något tunt. Har så svårt att göra det med kniv nämligen.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
- Redigerat 2020-10-13 15:20 av Carmarino
Micron räknas kanske inte, annars är det den och vattenkokaren som används mest.
Förutom dem så stavmixer (smoothie) och äggkokare. Jag gjorde mig av med en hel del grejer när jag flyttade till stugan för några år sedan, de flesta saknar jag inte alls.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Säger samma som Lona micron kanske inte räknas och det är det enda jag har annars gör jag allt för hand och jag kokar mitt kaffe på spisen och ibland maler jag själv kaffet men inte i en sån där modern sak med el jag använder min mormors gamla kvarn som man får veva för hand 😂
Provade en stavmixer för många år sedan men blev så arg och tyckte den var helt värdelös så jag klippte av sladden och slängde bort eländet 😂
Jag föredrar att göra allt för hand helt utan maskiner som hjälp, är väldigt gammaldags av mig och allt blir så mycket godare och finare om man kör det helt manuellt utan elektriska hjälpmedel 😎
Här används mest vattenkokaren, espressomaskinen, airfryern, sous-viden och smoothiemixern. Och så popcornmaskinen förstås! Vi älskar hushållsmaskiner, min man och jag!
/Christina
Vi har mängder med maskiner känns det som.
Vad som används mest är såklart kaffekokaren, kaffekvarnen, matberedaren, stavmixern, riskokaren, vattenkokaren.
Elvispen används mer sällan men är såklart oumbärlig då den behövs.
Periodvis använder jag brödrost och toastjärn.
Kommer säkert på något mer😉
/Maria
#12:
Ha ha .. . Jisses ! 😱 Hur hinner du använda alla maskiner ?
Du är som min syster , det enda hon inte har är en bakmaskin .
Tur vi har olika intressen . 😊😀
HH 🙂
Kaffebryggaren som används till att brygga te i används dagligen och micro ugnen används flera ggr i veckan.
Mer sällan elvispen, popcornmaskinen, citruspressen och en rivmaskin som jag tyvärr inte har alla skivor till, annars hade jag använt den mycket mer.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Popcornmaskin och bakmaskin har jag haft tidigare😉
/Maria