Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikett: fritid-och-hobby
Läst 529 ggr
aggeelin
5

Oväntat besök

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har du fått oväntat besök, av någon sort - någon dag? Vi hade denna på besök idag i vårt uterum.

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Herveaux
0

Jag bor i lägenhet så här kommer bara de vanliga flygfäna på besök. 

På hästgården jag jobbar har vi ofta besök av rådjur och harar, speciellt på våren.
Nu under sommaren kommer det då och då in småfåglar i stallet som man får hjälpa ut om de helt villar bort sig av hetta och stress.
Under gårdsägarens altantrapp bodde det förra sommaren en (stor!) huggorm som satte skräck i några av ryttarna. 
Samma sommar såg vi också en extra "häst" i en av hagarna i form av en älgko.

// Harley

Carmarino
0

Vilken fin snok. Håller den på och ömsar skinn eller har den ringlat sig i garntrådar?

Eftersom jag bor i lägenhet så blir det inte så många besök av annat än mindre flygfän. Lite ollonborrar har jag fått in i år, men inget större. För flera år sedan hände det att det flög in både fåglar och fladdermöss, men de är inte så vanligt förekommande.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Draken
1

Det är en snok (Natrix natrix) som ser ut att vara i öms :)

Mycket trevlig gäst. Jag skulle inte bli ledsen om den hälsade på hos mig 😍

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Carmarino
1

#3 Inte jag heller, men även om de kan klättra så tror jag inte de hade brytt sig om att klättra upp på min balkong. 😉

Hade en sådan som husdjur en gång, och min kompis hade en hona som lade ägg. De kläcktes hemma hos oss, så då hade jag även 12 stycken småsnokar, ca 10-15 cm långa. Jättesöta. 😍

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Chinesecrestedlover
2

#0 Inte nu men sommaren 2018 hade jag en trevlig nattlig gäst (som hundarna till min stora förvåning lät vara). 

Han (?), en urgullig padda, hoppade plötsligt in i lägenheten (har uteplats och dörren var öppen…ville ha någon slags luft in, lägenheten höll ca 30+ grader trots fläktar med isklampar dygnet runt)! 

Jag erbjöd svalka i form av vatten (behandlat för reptiler/amfibier med "ta bort klor m.m." medel), ett gömställe att vila i samt "nattamat" i form av diverse insekter/larver. 

Herr (?) Padda hade tur som råkade vandra in hos just mig som "odlar" diverse insekter hemma (har insektsätande djur). 

Han (?) tog tacksamt emot gästfriheten och stannade i flera timmar i sin "pool"  (inne i vardagsrummet, nära dörren till uteplatsen) innan jag försiktigt flyttade ut alltihop på uteplatsen; eftersom även en nattuggla som jag behöver (försöka) sova lite. 

Hittar tyvärr inte bilderna just nu men har fotobevis någonstans, haha. 

/Chinesecrestedlover

Maria
0

Wow, finbesök 😊

/Maria

[Vandrar]
3

#0 Vad tjusig och mysigt besök 👍 men något sånt besök brukar jag inte få. Däremot vid mina stugor innan jag sålde dom  var det väldigt mycket orm och snokar men sällan sällan såg jag  dom fast det fanns ormbo så nära inpå. Den stugan låg på en egen ö i Storsjön Forsbacka och var känd för att ha mycket orm.

Den andra stugan jag hade  var en kolonistuga när jag bodde i Stockholm och den låg i Skarpnäcks koloniområde så där varken hörde eller såg man ormar eller snokar men visst fanns dom i krokarna det tror jag men det var så många stugor och så mycket rörelse hela tiden så dom trivdes nog inte och höll avstånd.

I Forsbacka däremot hade jag ofta besök av änder som klev rakt på in i stugan och kunde sitta hur länge som helst och det hände att dom  tog sig upp i soffan också men så fort dom fick något gott så var dom nöjda och gick ut  men dom var oerhört sociala och ville vara nära så man kunde mata dom och det var hur fint som helst.

Här på gården har jag aldrig sett varken orm eller snok men säkert finns dom här med och jag brukar låta gräs växa högt på ett par platser i trädgården  för binas skull så absolut ligger nån och lurar där i värmen i höga gräset det tror jag.

Mycket vilt finns här så som älg, rådjur, igelkottar, ugglor, ekorrar, björnar lodjur , vildsvin  med mera men just orm eller snok har jag ännu inte sett  just här däremot brukar varg dyka upp ibland och vi har mycket björnar men dom har jag bara stött på i skogen men inte inne i trädgårdarna  fast jag vet dom brukar gå in hos folk men inte mig veterligt just på min gård medan varg brukar söka sig hit och gärna traska runt en stor tall som finns på husets baksida  likaså lodjuren brukar jag få se  och dom har vart väldigt närgången  på tomterna här omkring så pass så många känner det lite obehagligt men låter man dom vara ifred så är det inga som helst problem tvärtom man måste lära sig att leva sida vid sida med varandra  🙂

citytjejen
0

Katter och en igelkott besöker vår altan ibland! Igelkotten bor under trädäcket och katterna är från grannskapet. Väldigt trevligt med sådana besök🙂

/Christina

Draken
2

#4 Jag bor på nedre plan och har gräsmatta och storskogen rakt ut från min uteplats. Det finns en hel del ormar (huggorm), snokar ,skogsödlor och paddor i området, men de enda jag har sett och fått besök av är paddorna.

Jag tror det är en av dem som förvillade sig in i min hall som har skvallrat för de andra paddorna så de vet att det finns stora och många behållare med smarriga kackerlackor och andra insekter inne hos mig 😎😂

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Carmarino
1

#9 😂

JMW
3

Vid två tillfällen har jag haft finbesök.

JMW
3

.

Draken
0

Åhhh visst är det en ekoxe ( honorna har ju mindre "gaddar" än hanarna)  ?

Så himla vacker 😍

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

JMW
0

#13 Visst är det ekoxe. Två olika individer. Honor. Jag hade för några år sedan en ståtlig hane på besök.

JMW
0

Vi bor ju i östra Småland så det är hyfsat mycket ekoxe här.

Draken
0

De är så otroligt vackra, men nog har jag ganska stor respekt för, framförallt, hanarna. De kan nog nypa åt ordentligt om de känner sig hotade, eller om de är på "dåligt humör" ;)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Lillyrod
0

Jag har aldrig varit med om att de nypit men när fåglarna tagit sig ett skrovmål och "käkarna" ligger kvar i gräsmattan och man går barfota…. Inte kul.

En som hälsade på här för flera år sedan och dukade under i en kruka den inte kunde ta sig upp ur.

Ingen fotobeskrivning tillgänglig.

Draken
0

Jag har blivit nypt en gång, det var inte så skönt. Därav att jag har stor respekt för dessa varelser, men OHHHH så vackra 😍

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis