Annons:
Etiketthälsa-och-harmoni
Läst 376 ggr
Lona
2020-03-27 20:19

Lite tankar om oss pensionärer

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har fått Wonnalesans tillåtelse att dela inlägget som hon postat på Pensionärer, jag tyckte att det kunde passa här med oavsett om man är pensionär eller inte.🌺

Hej på er alla pensionärer som tittar in här!

Det är speciella tider nu med Coronaviruset. Vi är vana att klara oss själva. Vi har vårdat barn och föräldrar och tycker att vi ska fortsätta med det. Men just nu är det dags att släppa taget om det, för att vara rädda om oss och andra.

Kanske vår tur att be om hjälp med att handla tex. Många vill hjälpa till. Hos mig har det varit barnbarnen som velat hjälpa och höra av sig.

Man kan göra ett litet veckoschema på förslag  av  aktiviteter och annat att göra.

Ring en ensam vän. Själv har jag två väninnor som blivit änkor, jag ringer med jämna mellanrum för att höra att allt är okey, så de får prata bort en stund. Orkar man kan man baka, skriva brev, lägga pussel, lösa korsord. Kanske laga hemlagad mat. Rensa garderober har jag börjat med. Ta en sak per dag på listan.

Lyssna på musik, det stärker. Tänk på trevliga saker, vi har ju så många fina minnen. varför inte skriva ner dom. Det kan bli trevlig läsning en dag för barnen kanske?

Håll modet uppe, tänk på allt vi klarat, alla koliknätter då barnen var små, graviditeter, hårt arbete, försörja familjen, vi har strävat länge.

Våren är därute i vissa delar av landet, men kommer till oss alla snart. På promenaden kan man lyssna på fåglarna, se hur allt börjar grönska, blommorna, vinden. Luften är renare och skön att andas, stärk kroppen med promenader.

Skriv tips här och berätta vad ni hittar på, vi kan dela med oss med varandra, finnas för varandra. ingen behöver vara ensam här.

ta hand om er, ät, sov och promenera så blir vi starkare. Allt gott från Wonnalesan!Blomma

Tack WL för ett fint inlägg, var rädda om er därute!❤️
Fotot är på min Nikka som simmar hemma i Lensjön      /Lona


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
Maria
2020-03-27 20:30
#1

Bra skrivet🙂

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Magi-cat
2020-03-27 20:43
#2

Så otroligt fint skrivet! ❤️🤗🌺


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Emo
2020-03-28 11:59
#3

Förslag till aktiviteter för oss äldre, tja vad ska ja börja med? 😉

Vi kan ju kopiera många gamla minnen, fotografier och filmer, så att barnen barnbarnen och barnbarnsbarnen har bilder och filmer från förr.

Små lappar med dokumentation vad det är för något, när det gäller vissa föremål i gömmorna. Många yngre kan inte veta varför vi har vissa saker kvar. De kan ha större värde om vi berättar det.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Lona
2020-03-28 14:38
#4

#3, Ja, det saknar jag onekligen med mina morföräldrars och äldre generationers saker och även foton. Mormor satte lappar på mycket men inte på allt och i ärlighetens namn lyssnade jag väl inte så noga när jag var yngre. Mamma och jag försöker gå igenom och märka det vi minns ursprunget på men tyvärr tror jag inte att mina syskonbarn har något större intresse för släktklenoderna. (Pappas sida av släkten har vi knappt behållit något från, inga fina minnen alls från den tiden.)


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Carmarino
2020-03-28 14:57
#5

#3 Bad flera gånger min mor att skriva ner lite om de olika sakerna hon hade, men det blev aldrig av. Hon gjorde det på några av dem precis när jag hade tjatat på henne, men resten förblev "okända".


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upp till toppen
Annons: