Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Läst 587 ggr
Li.nda
1

Tips för bättre sömn...

Hej på er! Jag fann denna sajten igår och gillade den skarpt. Jag strävar verkligen efter ett välmående liv trots att mycket har en tendens att gå emot mig stup i kvarten. Jag har insett nu att detta måste få ett slut, jag tror grunden till mycket är mina sömnproblem. Det resulterar ju i att jag har nästintill noll ork om dagarna. Jag ligger vaken till halv 4-halv 5 på nätterna. Vrider och vänder på mig. Tänker mycket. Går upp klockan 8, så det blir sällan mycket sömn om nätterna och jag är konstant trött. Och med tröttheten kommer också noll ork. Mina sömnproblem har jag haft nästan hela livet. När jag var yngre (14-15) sov jag på nätterna samt hela dagarna. När jag började jobba och öppnade kl 06 så sov jag ingenting alls på nätterna utan enbart när jag kom hem från jobbet vid 17, max 2h. När jag blev gravid sov jag också dåligt av naturliga förklaringar. När hon var nyfödd sov jag dåligt, men inte på grund av att hon inte sov utan för att jag själv passade på att ha egentid långt in på natten och istället sov jag dom få timmarna på dagarna när hon sov, lite tupplur tillsammans. Då gick jag på autopilot och var inte trött på samma vis. Men nu har orken tagit slut känner jag, har noll motivation, konstant trött och helt enkelt orkeslös. Känner mycket negativitet vilket är synd för jag är egentligen väldigt positiv och en håll-igång människa. Nu känner jag mig nästan lat när det kommer till mitt eget välmående. Jag håller igång med alla måsten och att komma ut och iväg med dottern, men glömmer bort mig själv. När hon är hos sin pappa så orkar jag ingenting. Jag vet att jag bör kolla upp mina värden för att se om det skulle hjälpa att må lite bättre och se om jag har brist på någonting i kroppen som orsakar denna konstanta trötthet. Men från er söker jag lite hjälp om tips och tricks för att varva ner på kvällarna. Jag har tänkt börja meditera och yoga. Jag försöker träna mycket men dottern är ofta sjuk och jag med, mycket förkylningar, influensa, halsont m.m vilket gör att jag inte hinner komma igång och få rutin innan jag är sjuk igen. Jag vill komma igång och få mitt liv tillbaka, men vet inte riktigt vilken ände jag ska dra i. Men sömn är A och O. Vad är eran bästa tips på bra och tydliga kvällsrutiner? För dotterns del har jag fasta kvällsrutiner men mina egna svajar. Har ni något annat bra tips, så som att stänga av TVn timmar innan man går och lägger sig? Endast befinna sig i sovrummet när man ska sova? Några avslappningsövningar? Låta mobilen vara utanför sovrummet? Tar tacksamt emot dessa då jag själv inte vet riktigt vart jag ska börja.

//Linda

kalindas
3

Lite förslag. Om de hjälper just dig kan jag inte svara på.

• Lyssna på musik eller ljudbok. Välj inte en för bra eller spännande bok, för då somnar du inte av den orsaken.
  • Skaffa ett kedjetäcke, man sover bättre med extra tyngd på kroppen.
  • Sluta med socker och koffein. Undvik dricka cola eller liknande på kvällen, då det piggar upp. Vill du ha kaffe, drick det inte senare än 16:00. 
    Drick koffeinfritt te på kvällen om du vill ha nåt varmt. 
  • Försök sluta grubbla! Lättare sagt än gjort, men tror största felet är där. Släpp alla måsten och saker som hänt under dagen. 
    Ett tips är att läsa boken "De 10 dummaste misstagen klyftiga personer gör och hur man undviker dem". En bra bok om att ändra tankemönster.
  • Ät bättre! Att äta bra mat är viktigt! Sen jag började med LCHF har jag mycket bättre sömn för jag mår både kroppsligen och mentalt mycket bättre!
  • Träna. Behöver inte vara så avancerat, en långpromenad kan funka toppen.
  • Köp en aktivitetsklocka som även mäter sömnen, väldigt effektivt och man ser hur mycket djupsömn och lättsömn man har. En bra och billig klocka är Xiaomi Mi Band 4, den kostar ca 400-500 kr. Lyxigare än så behövs inte och den mäter bra!

Detta är saker som hjälpt mig! Lycka till!

/Elisa

Li.nda
1

Tack så mycket för bra tips! Jag ska ta dessa till mig och prova! 😊

//Linda

Huygens
2

Läsa något som är riktigt tung före sänggående och som kräver tankekraft som en matematikbok från universitetet, då kan man bli trött.

Jag funderar på om det kan finnas medicinska orsaker till svårinsomnandet. Vissa äldre människor har brist på melatonin (eng: wiki, sve: wiki) som gör att dom inte sover bra, men här tror jag man ska kontakta läkare och inte köpa själv på nätet.

akvarium123
0

Ifall du tänker mycket på saker som du måste komma ihåg så brukar jag ställa ett alarm på morgonen där det står exempelvis "köpa julklappar" om du nu tänker på att du måste köpa julklappar men det fungerar ju till andra saker också såsom att sätta alarm för att man ska göra en handlingslista🙂

Sindri
1

Jag kan bara hålla med #1

Jag hade i perioder enorma sömnproblem ända från tonåren. För drygt 10 år sedan sov jag 4-5 timmar per natt, minst en natt i månaden var helt sömnlös.
Jag började med LCHF för 10 år sedan och idag mår jag mycket bättre och känner mig yngre än vad jag gjorde innan. Har massor med energi och det beror både på kosten och att jag sover mycket bättre nu.
Min kropp blev helt speedad av socker och andra kolhydrater, jag var dessutom mycket förkyld på vintrarna, drabbades av förkylningsastma, fick använda kortisonspray.

Idag är jag så gott som aldrig sjuk, har aldrig drabbats av influensa eller vinterkräksjuka och knappt vanliga förkylningar. Kommer det någon sällsynt gång så går det över fort.
(Gick dessutom ner i vikt och fick en helt annan figur med riktig midja vilket jag inte haft sedan tonåren.)

Så våga åtminstone prova om kosten har samma påverkan på dig. Det finns en kolhydraterifokus-sajt där du får mycket tips.

Ett mer konkret tips för att komma till ro är att "tagga ned" efter middagen. Dämpa belysningen (vilket hjälper melatoninproduktionen), undvika skärmar, inte för spännande TV-program, absolut inga skärmar i sovrummet. Jag går runt i huset och tittar till allting, gör liksom ett avslut av dagen. Och jag har alltid papper och penna på sängbordet för just när man krupit ner i sängen kommer man naturligtvis på en massa saker.  Jag skriver ner dem och sedan kan jag släppa det.

Li.nda
1

Tack för alla eran tips! Jag ska ta mig an tipset om matematikboken, jag studerar nämligen matematik just nu och den får ju en att slockna på tre röda ;-) men då kan jag slå två flugor i en smäll och faktiskt läsa i boken på kvällarna! Angående kosten, har tänkt prova LCHF några gånger men tycker det är så svårt att hålla fast vid det. En gång åt jag LCHF i ca 3 månader och sedan la jag av med det. Varför vet jag inte, just då var det ingenting för mig. I mitt träningsprogram just nu så behöver jag ligga på kaloriöverskott, och då äter jag en del ris specifikt samt pasta för att kunna göra det (har ett stort behov av att gå upp i vikt). Hur fungerar LCHF, jag har nästan glömt - är det absolut noll kolhydrater eller är det okej ibland? Ska absolut kolla upp sajten kolhydrater, tack!

//Linda

Sindri
2

LCHF är en viktnormaliserande diet. Man kan gå både upp och ned. Det är fel att säga att det finns regler kring LCHF - det betyder helt enkelt Low Carb High Fat.
Att äta ris och pasta kan visserligen få en att gå upp i vikt, men det är ingen bra viktuppgång, du lägger mest på dig onyttigt fett på fel ställen.
Bättre att äta proteiner, fett och grönsaker.
Hur mycket kolhydrater man äter beror på lite hur man tål det. Det tjafsas ibland om det på sajten, men de tär helt oväsentligt. Det viktiga ät att man äter sig frisk och stark. Jag tål ganska lite kolhydrater, men äter en hel del frukt ändå, så länge jag inte känner av blodsockerfall och bara behöver äta två gånger om dagen. Och i övrigt håller mig frisk.

Bättre än ris och pasta är att äta mer grönsaker, då får du dessutom i dig en massa annat nyttigt som ris och pasta inte har. Till varma grönsaker smör, till kalla olivolja, så har du boostat ditt kaloriintag ordentligt. Kokosfett i te eller kaffe är ett annat smart sätt att öka kaloriintaget.

Li.nda
0

#7 Tack för utförlig och lärorik information. Jag byter ofta ut ris mot blomkålsris faktiskt. Och äter mycket grönsaker, är vegetarian. Får leta upp bra recept på vad som finns och kanske försöka mig på LCHF en gång till. Tycker det här med kost är intressant. Jag äter inte vanlig pasta utan linspasta/bönpasta då jag har celiaki, är bönpasta godkänt inom LCHF?

//Linda

Sindri
1

Det känns lite fel att tala om godkänt och icke godkänt, som om LCHF vore en sekt. Personligen tycker jag inte att bönor är bra mat, eller gott. För mig är det bästa proteinet det som kommer från animaliska källor, det är det jag mår bäst av. Men det finns vegetarianer på sajten kolhydrater ifokus  (titta på rubrikerna i gröna fältet till vänster) så kolla där så kan du få hjälp att hitta en bra, balanserad kost för vegetarianer.

kalindas
2

Som #9 säger så behöver man inte bara leva på kött och fett som många tror, när det gäller LCHF. 
Det går jättebra att vara vegetarian på detta också. Vegan är däremot omöjligt.
Det viktiga är att välja "rätt" grönsaker. Som vegetarian så får du äta bönor för proteinet, även om det tyvärr finns mycket skräp i just bönor. Dock ska du undvika bönpasta, massor med kolhydrater i dem!
Vill du ha pasta eller rissubstitut, så gå till sidan purepasta.se där kan du beställa både pasta, nudlar o spagetti. Finns en annan sida som jag tror heter rotpasta eller liknande, inte testat deras produkter.
Se till att äta ägg, så du får i dig bra vitaminer. Undvik Potatis, sötpotatis, spannmål, gluten och socker.
Tränar du så är denna mat bättre för träning också!

Gå med i denna sida på facbook om du har det. 
https://www.facebook.com/groups/lchfveggie/

/Elisa

Li.nda
0

Tack för eran hjälpsamma inlägg! Jag ska ta en titt på detta och läsa på lite så jag har mer kött på benen denna gång. Jag minns att en av anledningarna till att jag la av var för att jag inte tålde ägg. Eller jo - tål dem gör jag men jag avskyr det. Och hur mycket jag än försökte gick det inte ner. Då försvann även all motivation till att fortsätta när jag mest satt och petade i maten. Men jag vet ju att där finns tusentals tips och recept så nog ska jag hitta något som finner mig i smaken! Tusen tack återigen för eran råd!!

//Linda

kalindas
0

Man måste inte äta ägg. Men problemet är att då du inte äter annat med äkta B12 i så måste du få de vitaminerna från något håll.
Men du behöver ju inte äta kokta eller stekta ägg. Du kan dölja det i matmuffins, omelett, pannkaka eller liknande. T.ex. kesoplättar och ugnsomelett med grönmögelost och broccoli.
Något som är jättegott är att göra en pizzabotten av 2 ägg, 2 dl riven ost och ev 1 dl mandelmjöl. Blanda ihop och lägg tunt på ett bakplåtspapper. Grädda tills den fått lite färg på 200 g. Sen gör du en god blandning med tomatpuré och oregano i botten (alt. stevia ketchup). Steker upp lite lök och ev, paprika lite lätt i en stekpanna så den får glans, lägger på det och ev, lite tomatskivor och champinjoner. Riven ost och oregano på det. In i ugnen tills osten smält. Blir supergott!

/Elisa

Li.nda
0

#12 Tack för tipset och receptet men ”krävs” det att man behöver äta ägg för det ska fungera med LCHF? Många recept jag har hittat har det funnits ägg i. I dagsläget äter jag b12-tabletter och dricker mjölk för o få i mig någorlunda. ☺️

//Linda

Sindri
0

Ja, rekommenderar verkligen pannkakor om du inte gillar ägg. Jag gör på ägg, grädde, lite cocosnötmjöl, (ibland chiafrön) och psyllium.
Istället för grädde, testa Santa Marias nya, feta kokosgrädde i tetra. Inga tillsatser och mycket nyttigt fett. 
Jag blandar i endera mosade bananer eller riven kokos.

Om du inte behöver gå ner i vikt så är Potatis och sötpotatis inget problem för dig.
Kall Potatis är nyttigt och sägs befrämja sömn. Det finns en lång tråd om det på kolhydrater i fokus. Testa potatissallad till middag! 🙂

Li.nda
0

#14 Bör gå att göra utan ägg kanske? Jag får prova mig fram. Kanske går med bakpulver? Läste att LCHF utan ägg blir krångligt. Jag får läsa på mer. Det är ju inte bara det att jag inte tycker om ägg, jag är laktovegetarian så jag har inte ägg i min kost alls. Varken i pannkakor eller någonting annat.. Tack!! Där sa du någonting. Jag ska genast in och kika i den tråden!

//Linda

Sindri
0

Åhå, då är ju ägg inget för dig, tyvärr. Trodde det bara var smaken och den försvinner ju lite i pannkakor. Pannkakor utan ägg har jag svårt att tänka mig, men kolla på sajten vegetariskt i fokus, där kan du kanske få tips.
Du får läsa på riktigt ordentligt om näringsämnen, det kan vara någon brist som gör dig trött och att du hamnat i fel sorts sömnrytm. Är man övertrött när man lägger sig får kroppen svårt att koppla av och gå ner i varv.