Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikett: ordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 721 ggr
Maria
1

Tång och alger

Har ni ätit tång eller alger? I så fall gillar ni det?

/Maria

tlover
1

Äter nori då och då. Har testat kombu och några andra alger också. Jag älskar sånt men tyvärr är det dyrt

l'm back

Lona
1

Någon slags tångsoppa på en finare restaurang. Det smakade…tång. 😉

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Maria
1

Första gången jag åt tång var vanlig blåstång här från Bohuslän. En lärare vi hade i biologi i gymnasiet (som var helt underbar) tillagade detta och det var så spännande.🙂 Jag som älskar det mesta som smakar hav tyckte det var väldigt gott. Han hade gjort någon slags stuvning.

/Maria

[PeterTM]
0

Försökte koka gryta på hovtång, men det smakade bara rost och smörjolja, haha. Nej jag har aldrig smakat på vare sig alger eller tång och jag känner mig tämligen ointresserad, varför känner jag. Det finns knappast några fördelar som man inte kan få på annat lite mer konventionellt (och därmed ekonomiskt försvarbart) sätt.

tlover
2

#4 Det är hälsosamt, miljövänligt och gott. Dessutom på sina håll i världen även billigt (även i Sverige kan det vara gratis om man bor vid el nära västkusten, alger och tång faller under allemansrätten)

l'm back

Tarotstollan
0

Jag har smakat kaviar gjort på tång, stor besvikelse. Jag spottad ut det så fort jag fick smak i munnen av det.🤮

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Mooniq
0

Jag har ätit sjögräs - för det ingår i vissa sushi-skapelser - tycker det smakar saltvatten, jag gillar inte smaken. Det forskas en del på tång - då det är supernyttigt och hur man ska kunna införliva det i viss matlagning. Nakna kocken hade nåt program där de testade att ha olika typer av tång i tex bröd och så gick de till nån pub o folk fick smaka - med lite olika åsikter som följd. 

Jag äter just nu tillskott av torkad, mald brännässla - smakar och luktar hö, inget gott alltså. Men utrört i lite Proviva så funkar det att inmundiga. Brännässla är nog den absolut nyttigaste växten vi har med mycket vitaminer och mineraler i sig och som kroppen lätt kan ta till sig - till skillnad mot fabriksgjorda tillskott som kroppen har mycket svårt att ta till sig. 

Nästa sommar har jag bestämt mig för att odla Grönkål - supernyttig den med, man skär bort den grova stammen och sen kan man strimla bladen och göra lite alltmöjligt med den. Den är oxå snygg som grön växt

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Maria
1

#7 Grönkål brukar vi odla. Inte i år dock men nästa år är det tänkt igen.

Den är så fantastisk för den är ju klar till vintern och så härligt att skörda till jul. Den klarar frosten så bra.

Vi använder en del grönkål.

/Maria

JMW
0

Aldrig ätit tång eller alger. Inget som jag precis längtar efter eller önskar få äta. Nyttigt eller inte.

Apropå grönkål så brukar jag i juletid göra en fantastiskt god grönkålspaj. Så det köper jag alltid till jul.

Mooniq
0

#8 Maria - Grönkål är en lite osynlig grönsak - och det är synd tycker jag, för den är sprängfylld med nyttigheter, jag var på en handelsträdgård för några veckor sen och de hade stora ute-krukor med rejäla pampiga grönkål, riktigt snygga och jag blev riktigt sugen på att odla egna -så till våren blir det att så och sen skörda allteftersom. Googlade lite på nätet och en person hade vintersalladsbord med växtljus över - pampiga bilder. 

Jag älskar att strimla och steka Grönkål, lök, svamp och bacon, den röran har jag ofta till exempelvis pannbiff och sen strör jag lite  fetaost över tallriken. 

hittade en kul länk- http://gronarader.se/odla-inomhus/odla-bladgront-inomhus/

Mooniq
0

#9 JMW - delar du med dig av pajreceptet?

Maria
1

#10 Jag håller med dig men det verkar som om den blir mer och mer poppis nu så då kanske den kommer mer i affärerna också för de som inte kan odla själva.

/Maria

Mooniq
0

#12 JMW - tackar. Utskrivet - jag har annan pajdeg men innehållet låter suveränt. OM jag hittar grönkål på affären så blir det paj i eftermiddag.

JMW
1

#14 Jag gör också en annan pajdeg. En utan spannmål. 🙂

tlover
3

#7 testa att göra eget brännässelpulver då smakar det inte alls hö utan riktig gott

l'm back

Maria
0

Jag minns att jag bakade ett grönt bröd för längesedan med bland annat nässlor i. Min man hade mackor med sig till jobbet och alla trodde han åt mögligt bröd.

Detta var på 80-talet så då var det inte så vanligt att blanda så mycket olika saker i bröd som nu.

/Maria

Mooniq
0

#16 tlover - jag har funderat på att köpa en tork - så jag kan torka tex kött (beef jerky) och ev torka lite grönsaker och gröna kryddor och svamp. Nu gillar jag inte att gå i skogen o plocka svamp men min pappa gör det…. och torkad svamp är en riktig smakhöjare i såser och köttfärsrätter. 

om jag köper en tork så ska jag nog testa att torka egna brännässlor. Har liten stuga och förrådet är redan fullt. 😃

tlover
2

#18 du behöver inte ha en tork för att torka brännässlor. Torka luftigt tex på ett myggfönster men har man inte det funkar handdukar (byt dom då och då) i ett rum där dom inte ligger i direkt sol.

Det går också att hänga upp buketter av nässlor men det har jag inte testat.

Så gjorde jag förr och ibland fortfarande om torken är full

l'm back

[PeterTM]
1

#5 Jo, men som allt annat här i världen - miljövänligt tills såpass många människor vill ha det att det istället blir en miljöfara, för så är det med allt eftersom det finns drygt 7 miljarder människor. 

Titta på soja som numera förstört enorma arealer, titta på arekanötter (palmolja) som utrotat flera arter växter och djur och som hotar många fler. Den dagen tillräckligt många människor vill ha alger eller tång på sin tallrik att man måste börja stjäla utrymme för redan existerande flora och fauna i havet, kommer även dessa produkter att bli en fara för det ekologiska sytemet. Det är vad jag menar med "varför".

tlover
2

#20 Fast så kan man ju inte riktigt tänka, allt kan ju bli miljövidrigt om "alla äter det". Ska man sluta äta helt då? Blir det det så får man omvärdera miljövänligheten helt enkelt.

Som det är nu så är det miljövänligt, nyttigt och gott

l'm back

[PeterTM]
0

#21 Nej men man får klara sig på det som redan är etablerat och kan odlas utan för stort tryck på miljön.

tlover
1

#21 fast tång är redan etablerat och dessutom miljövänligt

l'm back

[PeterTM]
0

#23 Hur kan det fortsätta att vara miljövänligt om det skulle konsumeras av 7 miljarder människor? Det är bara miljövänligt så länge det bara är en bråkdel av den mänskliga populationen som äter det.

tlover
1

#24 Nämn en sak som är miljövänlig om hela jordens befolkning konsumerar det dagligen?

l'm back